احیای قیمت نفت با کاهش تولید

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۷۲
احیای قیمت نفت با کاهش تولید

گروه انرژی|

با وجود آنکه قیمت نفت دیروز روند صعود داشت، اما به دلیل افت شدیدی که در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه تجربه کرد، در مجموع نتوانست به سطح 60 دلار و 22 سنت در هر بشکه، یعنی همان سطح قیمتی پیش از حملات پهپادی حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان برسد. قیمت‌ها روز دوشنبه در پی احیای کامل تولید نفت عربستان شدیدترین افت را طی سه ماه گذشته تجربه کرد، اما انتشار گزارش‌هایی درباره کاهش تولید ماهانه نفت اوپک، و کاهش تولید نفت امریکا و روسیه در بازه زمانی سه‌ماهه به احیای قیمت‌ها در روز سه‌شنبه کمک کرد. اوپک، امریکا و روسیه در مجموع حدود نیمی از نفت خام جهان را تولید می‌کنند. بهای معاملات آتی نفت برنت دیروز 63 سنت یا 1.06 درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و 88 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص نفتی در پایان معاملات روز دوشنبه با 59 دلار و 25 سنت در هر بشکه بسته شده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز روز سه‌شنبه 58 سنت یا 1.07 درصد افزایش یافت و به ۵۴ دلار و 56 سنت در هر بشکه رسید. دیلیوتی‌آی نیز روز دوشنبه با 53 دلار و 98 سنت در هر بشکه بسته شده بود.

قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه در پی گزارش‌هایی که از کاهش عرضه تولیدکنندگان بزرگ جهان در سه ماهه سوم امسال خبر داد، بهبود یافت. شاخص‌های قیمت نفت تحت تأثیر کندی رشد اقتصاد جهانی، جنگ تجاری امریکا و چین و احیای تولید نفت از سوی عربستان، روز دوشنبه بزرگ‌ترین کاهش سه ماهه را ثبت کردند. مقام‌های آرامکو پیش‌تر اعلام کرده بودند که پایان ماه سپتامبر (یعنی روز دوشنبه) زمان احیای کامل تولید نفت آنان خواهد بود.

مدیر بازوی بازرگانی آرامکو روز دوشنبه اعلام کرد شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی تولید کامل نفت خود را احیا کرده و ظرفیتش را به سطح پیش از حملات هوایی به تاسیساتش در ۱۴ سپتامبر رسانده است. عربستان سعودی در آگوست حدود ۹.۷۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

ابراهیم البوعینین در کنفرانسی در شهر فجیره امارات متحده عربی اعلام کرد: تا ۲۵ سپتامبر ما توانستیم ظرفیت تولید نفت را به سطح پیش از حملات احیا کنیم.

حملاتی که تاسیسات نفتی ابقیق و خریص را هدف گرفتند، باعث جهش قیمتهای نفت، آتش‌سوزی و خسارات گسترده‌ای شدند که تولید نفت عربستان سعودی را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی در آگوست حدود ۹.۷۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. منابع آگاه هفته گذشته به رویترز اظهار کرده بودند ظرفیت تولید نفت آرامکو به ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز بهبود یافته است.

طبق نظرسنجی رویترز، قیمتهای نفت احتمالا ثابت خواهند ماند و میانگین قیمت نفت برنت امسال ۶۵ دلار و ۱۹ سنت و وست تگزاس اینترمدیت ۵۷ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه خواهد بود.

میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون ۶۴ دلار و ۷۲ سنت و وست تگزاس اینترمدیت ۵۸ دلار و ۱۳ سنت بوده است.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در سنگاپور، هر گونه افزایش قیمت نفت با حضور فروشندگان متعدد روبرو خواهد شد زیرا کندی رشد اقتصاد جهانی و بهبود تولید نفت عربستان سعودی عوامل دیگر را تحت الشعاع قرار داده است.

با این حال نظرسنجی رویترز در روز سه‌شنبه نشان داد تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در سپتامبر به ۲۸.۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۷۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اوت کاهش داشت و پایین‌ترین تولید ماهانه از سال ۲۰۱۱ به این طرف بود.

به دلیل افت شدید تولید نفت عربستان در سپتامبر، نرخ پایبندی ۱۱ عضو اوپک به توافق کاهش تولید که قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود، در این ماه به ۲۱۸ درصد رسید که بسیار بالاتر از ۱۳۱ درصد در آگوست بود.

بزرگ‌ترین کاهش تولید به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز، مربوط به عربستان سعودی بود که ۹.۰۵ میلیون بشکه در روز تولید کرد. البته کاهش تولید این کشور بزرگ‌تر بود اما شرکت نفتی آرامکوی سعودی با برداشت از ذخایر نفت خود، این کاهش را محدود کرد. منابع آگاه به رویترز گفتند تولید عربستان سعودی بین ۸.۵ تا ۸.۶ میلیون بشکه در روز بود. در میان سایر اعضای اوپک، عراق صادراتش از بنادر جنوبی و شمالی را محدود کرد اما نیجریه عرضه خود را اندکی افزایش داد و همچنان بالاتر از سقف توافق شده با اوپک نفت تولید می‌کند. همچنین لیبی با افزایش تولید میدان الشراره، نفت بیشتری تولید کرد. در میزان عرضه امارات متحده عربی تغییر چندانی به وجود نیامد اما کویت تولید خود را اندکی افزایش داد.

تولید امریکا و روسیه که دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان هستند در جولای و سپتامبر کاهش داشت. تولید نفت روسیه در فاصله اول تا ۲۹ سپتامبر به ۱۱.۲۴ میلیون بشکه در روز رسید که همچنان بالاتر از سهمیه تولید این کشور تحت توافق محدودیت عرضه اوپک‌پلاس است. اداره اطلاعات انرژی امریکا نیز اعلام کرد تولید نفت خام امریکا در جولای به دلیل کاهش تولید فراساحلی در خلیج مکزیکو، ۲۷۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۱۱.۸۱ میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت امریکا در آوریل به پیک ۱۲.۱۲ میلیون بشکه در روز صعود کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، نظرسنجی مقدماتی نشان داده است که ذخایر نفت خام امریکا در هفته گذشته ۱.۱ میلیون بشکه رشد کرده است.

 

ارسال نظر