بنزین، هزار به‌علاوه صد از مهر ماه؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۰۶
بنزین، هزار به‌علاوه صد از مهر ماه؟

گروه انرژی|

 دیروز ایلنا خبری را به نقل از رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت منتشر کرد که نشان می‌داد از مهر ماه مردم برای هر لیتر بنزین 100 تومان بابت حق‌الزحمه جایگاه‌داران سوخت پرداخت می‌کنند، ناصر رییسی فر رییس انجمن صنفی شرکت‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد که نمی‌تواند این عدد دقیق را تایید کند اما سابقه قانونی الزام مردم به پرداخت حق‌الزحمه جایگاه‌داران به مصوبات سال 82 سازمان برنامه و مصوبات سال 84 دولت برمی‌گردد.

پس از آنکه غائله سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین با گرفتن چند قربانی از جمله بازداشت مدیرکل وقت روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بالاخره خوابید، هنوز مشخص نشده است که چه ساز و کار و برنامه‌ای برای مدیریت مصرف سوخت در ایران پیش رو است. یکی از معضلاتی که تاکنون در این زمینه همیشه حس شده مساله «حق‌الزحمه‌» جایگاه‌داران سوخت بوده است. فعالان این صنف همواره بر این موضوع تاکید کرده و پایین بودن مقدار آن را موجب «غیر اقتصادی» شدن این کسب و کار توصیف می‌کردند.  از یک طرف جایگاه‌داران برای اینکه بتوانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند مطالبه حق‌الزحمه بیشتری داشتنه‌اند و از طرف دیگر دولت که یارانه سنگینی بابت سوخت پرداخت می‌کند دیگر نمی‌دانسته یارانه برای حق‌الزحمه را باید کجای دلش بگذارد. به نظر می‌رسد حالا جایگاه‌داران و دولت به فرمولی دست یافته باشند که البته هنوز همراهی مردم با آن مشخص نیست.

دیروز رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گفته است: تکلیف قانونی است که جایگاه‌دارحق‌الزحمه را از مردم بگیرد، جایگاه داران لیتری 200 تومان حق‌الزحمه را پیشنهاد کرده بودند و در حال حاضر متقاعد شدند که 150 تا 100 تومان بابت هر لیتر از مصرف‌کننده دریافت شود.

وی در ادامه با اشاره به قانون بودجه 98 مبنی بر دریافت حق الزحمه جایگاه‌دار از مردم گفت: در حال حاضر بابت سوخت، یارانه پرداخت می‌شود، به همین دلیل دولت به دنبال سهمیه‌بندی است و بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 98 درصدی از ارزش ریالی فرآورده را می‌توان از مصرف‌کننده دریافت کرد.

عطاپور افزود: مجلس تاکید دارد نباید قیمت بنزین و فرآورده بالا برود اما در تبصره 14 قانون بودجه سال 98 عنوان شده حق‌الزحمه یا حق‌العمل جایگاه‌داران از مشتری دریافت شود. اکنون بحث این است که دولت متقاعد می‌شود که این قانون اجرا شود یا خیر.

وی با اشاره به تاکید دولت و مجلس مبنی بر گران نشدن بنزین تصریح کرد: تکلیف قانونی است که جایگاه‌دارحق‌الزحمه را از مردم بگیرد، جایگاه داران لیتری 200 تومان حق‌الزحمه را پیشنهاد کرده بودند و در حال حاضر متقاعد شدند که 150 تا 100 تومان بابت هر لیتر از مصرف‌کننده دریافت شود.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تاکید کرد: مجلس تکلیف کرده قیمت بنزین گران نشود، سهمیه‌بندی هم اعمال نشود، اما باید دید اگر نرخ بنزین تغییر نکند آیا مردم آمادگی پرداخت لیتری 100 تا 250 بابت حق‌الزحمه جایگاه‌دار را دارند یا خیر.

وی گفت: دولت در واگذاری تصدی‌گری تکلیف دارد و وزارت نفت تلاش می‌کند فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، اما مشارکت بخش خصوصی و وزارت نفت باید با همراهی مردم باشد.

عطاپور گفت: طبق تبصره 14 قانون بودجه 98 کارمزد جایگاه‌دار باید از مشتری گرفته شود، این کارمزد در جایگاه‌های بین شهری 15 درصد، جایگاه‌های دورتر و حومه 20 درصد و در جایگاه‌های پرفروش و داخل شهر 10 درصد است.

در حالی که عطا پور احتمال داده است این اتفاق از مهر ماه اجرایی بشود، ناصر رییسی‌فر رییس سابق کانون صنفی جایگاه‌داران سوخت و رییس فعلی انجمن صنفی شرکت‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «ما همیشه این مساله را مطرح کردیم که این روال کسب و کار جایگاه‌داری در دنیا است که به ازای خدماتی که داده می‌شود از مردم حق‌الزحمه دریافت شود. من از دهه 80 پیگیر این موضوع بودم و سال 82 مصوبات آن را از سازمان برنامه و سال 84 از دولت گرفتم اما به دلایلی این قانون اجرایی نشد».

او ادامه می‌دهد: «این موضوع البته به شکلی ابتر در قانون بودجه سال 92 هم آمد اما پارسال تلاش شد که جدی‌تر شود.

رییسی‌فر در دسته فعالان این صنف است که باور دارند کاهش تصدی‌گری دولت در زمینه سوخت نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر