کارنامه غیر رسمی اعمال اوپک در آگوست

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۲۵
کارنامه غیر رسمی اعمال اوپک در آگوست

گروه انرژی| نادی صبوری|

2 روز مانده به اینکه اوپک گزارش رسمی‌‌اش از تولید ماه آگوست را منتشر کند، نظرسنجی‌ها حاکی از این است که پس از مدت‌ها تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام بالا رفته است. درصد بالا رفتن البته واقعا جای جار و جنجال ندارد؛ در حالی که اوپک طبق گزارش رسمی خود در ماه جولای هر روز 29 میلیون و 609 هزار بشکه نفت خام تولید کرده بود، اگر نتایج نظرسنجی‌های رویترز و اس‌اند پی گلوبال پلتس دقیق باشد، کشورهای عضو روی هم رفته در ماه آگوست روزی 50 الی 80 هزار بشکه، کمتر از 0.3 درصد، ‌بیشتر نفت تولید کرده‌اند، اما از آن‌جایی که در بازار عطشی برای هر خبری در تشدید فضای کاهشی حس می‌شود، این خبر به نقل محافل نفتی تبدیل شده است.

به گزارش «تعادل» دیروز نتایج یک نظر سنجی گلوبال پلتس از کارشناسان نشان می‌داد آنها باور دارند اوپک در ماه آگوست با 50 هزار بشکه افزایش تولید روبرو بوده است. نظر سنجی گلوبال پلتس عنوان می‌کند که 29 میلیون و 930 هزار بشکه از نفت خامی که در ماه آگوست در دنیا تولید شده متعلق به کشورهای عضو اوپک بوده است. با وجود اینکه نظر سنجی این نهاد از افزایش تولید نسبت به جولای حاکی است اما همچنان این رقم 930 هزار بشکه کمتر از تولید نفت خام ژانویه است که اوپک و همکارانش مقرر کردند برای مدیریت بازار زیر آن تولید کنند. اگر قطر که در پایان 2018 از اوپک خارج شد را فاکتور بگیریم آگوست سال گذشته 2 میلیون و 340 هزار بشکه نفت خام اوپکی بیشتری در جهان تولید شده بود.

 آمارهای غیررسمی حاکی از افزایش تولید

نتایج نظر سنجی پلتس دو روز بعد از نتایج نظر سنجی رویترز منتشر می‌شود که احتمال داده بود در آگوست تولید اوپکی هر روز 80 هزار بشکه بیشتر از جولای بوده.

گزارشی که اوپک 26 مرداد منتشر کرده بود نشان می‌داد که تولید نفت خام اوپک در جولای نسبت به ژوئن افتی قابل توجه معادل هر روز 246 هزار بشکه تجربه کرده که عربستان هم سهمی مهم از این کاهش را داشت. در این ماه البته عراق و الجزایر روی هم هر روز 54 هزار بشکه تولید بیشتری کرده بودند ولی کاهش تولید بقیه از جمله کاهش تولید احتمالا ناخواسته ایران این وضع را جبران کرده بود.

سطح تولید ماه جولای اوپک کمترین میزان تولید در سال 2019 محسوب می‌شد. در حالی که چند وقتی است که «سطح پایبندی اوپک و غیر اوپک به توافق» هم به یکی از چندین و چند شاخصی که نفت‌نویسان تاثیر آن بر بازار را دنبال می‌کنند تبدیل شده، اویل پرایس دیروز نوشت که سطح پایبندی اوپک و غیر اوپک در آگوست همچنان بالای 100 درصد و معادل 103 درصد است، سطح پایبندی در جولای البته بالاتر بود و 117 درصد همکاری را نشان می‌داد. اس‌اند پی گلوبال پلتس در گزارش دیروز خود می‌نویسد که کاهش تولید نفت خام اوپک در کنار تحریم‌هایی که امریکا بر ایران و ونزوئلا وضع کرده باعث شدند که بازار با تنگنای عرضه به ویژه در نفت خام سنگین روبرو باشد. این نهاد می‌نویسد با این حال سطح قیمت‌ها به خاطر متاثر شدن از تنش تجاری امریکا و چین پایین مانده، پلتس عنوان می‌کند متوسط قیمت فعلی برنت که 60 دلار در هر بشکه است چیزی حدود 10 دلار در بشکه کمتر از چیزی است که تحلیلگران و فاندامنتالیست‌ها انتظارش را داشتند.

   قیمت‌ها در حال حمایت شدن

تحلیلگران S&P گلوبال پلتس بر این باور هستند که در کنار هم قرار گرفتن مخاطرات ژئوپلتیک و کاهش تولید اوپک که همچنان به مقدار قابل توجهی زیر سطح تولید ژانویه است در حال حمایت قیمت‌ها هستند. پنج‌شنبه اعضای کمیته JMMC که یک کمیته مشورتی و پیشنهاد‌دهنده متشکل از نمایندگانی از چند کشور عضو اوپک و غیر اوپک است در ابوظبی دور هم جمع می‌شوند و معامله‌گران نفت خام در دنیا چشمشان به این است که نشانه‌ای هر چند کوچک از تصمیم احتمالی که ممکن است اوپک و متحدانش برای سطح تولید بگیرند پیدا کنند. برای یک تاجر نفتی بیش از این اعداد و ارقام ساختار بازار مهم است، او همیشه دنبال دقیق‌ترین پیش‌بینی است که بداند قیمت نفت به کدام سمت و سو می‌رود، هر کسی دقیق‌تر و درست‌تر بداند از معامله آتی سود می‌برد.نفت خام با فاصله بسیار زیاد پرمعامله‌ترین کالای تجاری در دنیا است و بازار این روزها که یکی از پرنوسان‌ترین بازارهاست برای تاجران بسیار خوشایند.

  افزایش تولید عربستان در آگوست

اس‌اند پی گلوبال پلتس گزارش داده که تولید نفت خام عربستان در آگوست افزایش داشته و به روزی 9 میلیون و 770 هزار بشکه رسیده، از طرف دیگر هم داده‌های تانکر ترکینگ نشان داده که صادرات پادشاهی و همچنین ذخیره‌سازی آن در این ماه افزایش یافته است. عربستان در ماه‌های قبل بسیار فراتر از سهمش از تولید خود کاسته بود. تولید فعلی این کشور با وجود افزایشی که در آگوست داشته همچنان نزدیک به 550 هزار بشکه در روز کمتر از مقداری است که طبق توافق می‌تواند داشته باشد.عراق اما در آگوست تولیدش را به بیشترین میزان در کل تاریخش که روزی 4 میلیون و 880 هزار بشکه است رسانده است. عراق تا به حال بارها گفته به خاطر هزینه‌های درگیری با داعش و بازسازی این کشور تمایلی ندارد در طرح‌های کاهش تولید مشارکت کند.

  بن سلمان وارد می‌شود

ولی به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان در پی فشار وارد آوردن به عراق برای کاستن از تولید است. یک آژانس خبری سعودی نوشته که بن‌سلمان روز پنج‌شنبه با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو کرده و بر «اهمیت همکاری برای ثبات در بازار نفت» تاکید کرده است. وارد شدن بن‌سلمان به این مساله در حالی که عربستان یک وزیر انرژی دارد که قاعدتا باید درباره بازار نفت صحبت کند نشان می‌دهد ماجرا برای عربستان جدی است. وارد شدن چهره‌های بیشتر سیاسی کشورها به بازار نفت دستاوردی است که با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در بازار احساس شد. پیشتر «تعادل» در گزارشی با عنوان «ترامپ و پوتین از بازار نفت چه می‌خواهند» که 8 اردیبهشت امسال منتشر شد به ریشه‌یابی این مساله پرداخته بود.

پلتس می‌نویسد که ایران سطح تولیدش را فعلا طوری تنظیم کرده که بدون تغییر چندانی هر روز 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خام از چاه‌هایش بگیرد و از طرفی مذاکرات با اروپا را ادامه می‌دهد که به ایران اجازه خواهد داد بخشی از معاملات نفتی‌اش را با سهولت انجام دهد. نظر سنجی گلوبال پلتس می‌گوید چاه‌های ونزوئلا در آگوست هر روز 700 هزار بشکه نفت خام تولید کردند.

نتایج نظر سنجی‌ها و جلسه پنج‌شنبه ابوظبی هر چه که باشد بعید است اوپک و غیر‌اوپک تا جلسه بعدی که

6 دسامبر مصادف با 15 آذر یک روز بعد از جلسه اوپک در وین برگزار می‌شود تغییری در ساز و کار همکاری و سقف تولید و مواردی از این دست بدهند.

اس‌اند‌پی گلوبال پلتس از سال 1988 تا به حال بطور منظم نظرسنجی‌هایی درباره سطح تولید نفت خام انجام می‌دهد و نهادی بسیار معتبر به حساب می‌آید.

 

ارسال نظر