بی‌قراری برنت در مرز 60 دلار

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۳۷
بی‌قراری برنت در مرز 60 دلار

گروه انرژی|

برنت که روز چهارشنبه رشد 4.2 درصدی را ثبت کرد، روز پنج‌شنبه به دلیل انتشار گزارشی از آمار هفته گذشته ذخایر نفتی امریکا که افزایش آن را نشان می‌داد کمی تعدیل شد و با 18 سنت کاهش به 60 دلار و 52 سنت در هر بشکه رسید. بهای برنت روز گذشته نیز ابتدا به دلیل انتشار آمار ذخایر نفتی امریکا در هفته جاری که کاهش شدیدی را نشان می‌داد، و همچنین توافق چین و امریکا برای برگزاری مذاکرات تجاری در سطح مقامات بلندپایه افزایش یافت، اما در ادامه روند نزولی به خود گرفت و با کاهش 1.4 درصدی قیمت‌ها، افزایش روز چهارشنبه را تعدیل کرد. بدین‌ترتیب، همانطور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، با وجود آنکه اوپک و غیراوپک در تلاش هستند که با تنظیم بخش عرضه، قیمت‌ها را تقویت کنند، برنت در مرز بشکه‌ای 60 دلار متوقف شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 85 سنت معادل 1.39 درصدکاهش به 60 دلار و 10 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز 81 سنت معادل 1.44 درصد افت داشت و به 55 دلار و 49 سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش رویترز، رشد صبح دیروز بهای شاخص‌های نفتی در پی انتشار آمار کاهش شدید ذخایر نفت خام امریکا اتفاق افتاد. توافق پکن و واشنگتن برای برگزاری مذاکرات تجاری در ماه آینده نیز در رشد قیمت نفت موثر بودند. اما در نهایت عوامل منفی چیرگی خود را بر بازار نفت مسلط کردند و بهای نفت روز جمعه را با کاهش روبرو کردند.

پکن و واشنگتن روز پنج‌شنبه توافق کردند که در اوایل ماه اکتبر در واشنگتن مذاکراتی را در سطح بالا برگزار کنند. انتشار این خبر امیدواری سرمایه‌گذاران به پایان یافتن جنگ تجاری بین دو غول اقتصادی را بیشتر کرده است. تعرفه‌های تلافی‌جویانه اعمال شده از سوی طرفین موجب تضعیف اقتصاد جهانی شده است.

به گزارش تسنیم، طولانی شدن اختلافات تجاری همچنین تاثیری منفی بر قیمت نفت داشته، هر چند که کاهش تولید اوپک و متحدانش از جمله روسیه موجب شده تا قیمت‌ها بطور کلی تقویت شود.

بنجامین لو، تحلیلگر بازار نفت در موسسه فیلیپ فیوچرز سنگاپور گفت: «احتمال افزایش قیمت نفت چندان بالا نیست. نگرانی‌ها از تولید نفت شیل در امریکا و نگرانی‌های موجود در بخش تقاضا موجب شده تا چشم‌انداز افزایش قیمت تضعیف شود.»

وی با اشاره به کاهش رشد اقتصادی، وضعیت نامشخص تجارت جهانی و افزایش ریسک‌ها در بازارهای مالی، پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام امریکا در سه ماهه سوم سال بین 55 تا 60 دلار باشد.

قیمت نفت روز چهارشنبه رشد بالایی را تجربه کرد، اما روز پنج‌شنبه پس از گزارشی که نشان داد ذخایر نفت امریکا هفته گذشته افزایش پیدا کرده است، بخشی از رشد چشمگیر معاملات روز چهارشنبه را از دست داد و کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت روز پنج‌شنبه ۱۸ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۰ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که این شاخص روز چهارشنبه ۴.۲ درصد افزایش پیدا کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز روز پنج‌شنبه ۲۳ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت امریکا روز چهارشنبه ۴.۳ درصد رشد کرده بود که بزرگ‌ترین رشد قیمت در حدود دو ماه گذشته بود.

گزارشی که روز چهارشنبه از سوی موسسه امریکن پترولیوم منتشر شد، نشان داد که ذخایر نفت امریکا هفته گذشته افزایش پیدا کرده در حالی که ذخایر بنزین کاهش داشته است.

بر اساس گزارش موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت ایالات متحده در هفته منتهی به ۳۰ اوت، ۴۰۱ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به ۴۲۹.۱ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲.۵ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاماها که هاب تحویل نفت است، ۲۳۸ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و فعالیت پالایشگاهی نیز ۳۰۶ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

همچنین جهش روز چهارشنبه قیمت نفت از انتشار گزارشی متاثر بود که نشان داد فعالیت بخش خدمات چین در اوت تحت تاثیر افزایش سفارش‌های جدید، با سریع‌ترین روند در سه ماه اخیر رشد کرده است.

با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که میزانی از تقاضا که بر تقاضای سابق نفت خام افزوده می‌شود کمتر از مقداری باشد که انتظار آن وجود داشت . برایان گیلباری، مدیر مالی شرکت BP به رویترز گفت: «انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ به دلیل کاهش مصرف، کمتر از یک میلیون بشکه در روز رشد کند.»

چین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت و بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است اما شواهد فزاینده حاکی از این است که جنگ تجاری میان امریکا و چین به اقتصادهای جهان لطمه زده و انتظارات برای رشد تقاضا برای نفت را تعدیل کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به چین هشدار داد اگر مذاکرات تجاری طولانی شود، در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود نسبت به پکن برخورد شدیدتری خواهد داشت. جنگ تجاری میان امریکا و چین دورنمای رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را تیره کرده است. اما مقامات روسیه و منابع اوپک اعلام کرده‌اند که کشورهای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید همچنان به این پیمان برای تقویت قیمت‌ها پایبند هستند و به گزارش ایسنا، اوپک برای تقویت قیمت نفت در بحبوحه وخامت دورنمای رشد اقتصاد جهانی و اختلاف تجاری میان امریکا و چین به سختی تلاش می‌کند.

هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالای شرکت «آر بی‌سی کپیتال مارکتس» به شبکه سی ان بی‌سی گفت: «اوپک برای نشان دادن اینکه هنوز قدرت معکوس کردن روند کاهشی قیمت نفت را دارد تحت فشار شدیدی قرار دارد.»

به گفته کرافت، پاک کردن بازار فیزیکی ممکن است راحت‌تر از چیره شدن بر بدبینی نسبت به کارآمدی استراتژی اوپک در دوران ترامپ باشد. مسوولیت اوپک این است که نشان دهد ابزارهای لازم را برای متوقف کردن روند نزولی قیمت نفت که سیاست کاخ سفید در آن بی‌تاثیر نبوده است، در اختیار دارد. اکنون درباره اینکه آیا اوپک واقعا روی بازارهای نفت نفوذ دارد آن هم در شرایطی که معامله گران نفت مدام منتظر پیام‌های توییتری دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا هستند، پرسش‌هایی مطرح شده است.

محدودیت‌های عرضه و افت ناخواسته عرضه ایران و ونزوئلا باعث شد سهم اوپک از بازار جهانی نفت به پایین‌ترین حد چند سال اخیر سقوط کند. در این بین، امریکا تولید نفت خود را در یک دهه گذشته بیش از دو برابر افزایش داده و به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است.

صنعت نفت شیل امریکا با نرخ سریعی توسعه پیدا کرده است بطوری که تلاش‌های اوپک برای رفع نگرانی‌ها نسبت به تقاضا را خنثی کرده و بازار جهانی را از عرضه نفت لبریز کرده است.

با این حال مدیر بخش تحقیقات نفت و گاز منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقای بانک جی پی مورگان اوایل امسال به شبکه سی ان بی‌سی گفت: «افت تدریجی قیمت نفت در سال‌های آینده باعث خواهد شد اوپک بخشی از سهم بازارش را از امریکا پس بگیرد.» بهای معاملات آتی نفت برنت از زمان اوج خود در آوریل امسال بیش از ۲۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز بیش از ۱۷ درصد سقوط کرده است.

به گفته استفن برنوک، تحلیلگر نفت در شرکت «پی وی‌ام اویل آسوشیتس»، حقیقت این است که جو بازار تحت تاثیر فضای کلان و نگرانی‌های پیرامون تقاضا برای نفت که بر بازار حاکم شده است، قرار دارد. بر همین اساس، نفت برنت در هفته‌های آینده در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، قرار است هفته آینده برای بازبینی پیشرفت خود در تثبیت بازارهای نفت در ابوظبی دیدار کنند. این دیدار احتمالا نشانه‌های مهمی را درباره این قدرتمندترین اعضای اوپک برای تقویت قیمت‌ها تا چه حد پیش خواهند رفت، فراهم می‌کند. پس از آن همه اعضای گروه اوپک پلاس در پایان سال در وین گردهم می‌آیند تا درباره اقدامات ضروری برای سال ۲۰۲۰ تصمیم بگیرند.

بنا بر پیش بینی تحلیلگران «آر بی‌سی کپیتال مارکتس»، اوپک پایبندی خود برای برقراری مجدد تعادل بازار و تثبیت قیمت‌ها را مورد تاکید قرار خواهد داد. این تحلیلگران خاطرنشان کردند که به باور ما، فراتر از تداوم محدودیت عرضه، چالش اوپک نشان دادن توانایی تغییر جهت روند قیمت نفت در بازاری خواهد بود که تحت تاثیر جنگ تجاری و توییت‌های جدید رییس‌جمهور امریکا قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود اوپک پلاس پایبندی خود به تعادل مجدد بازار را در دیدار ۱۲ سپتامبر تکرار کند و عربستان سعودی تلاش خود را در راستای استراتژی «بکار بستن هر آنچه لازم است»، مضاعف کند.

اوپک به همراه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک شامل روسیه توافق کرده‌اند تولید خود را از ابتدای سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود نگه دارند و قرار است این پیمان تا مارس سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند.

 

ارسال نظر