کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۵۸

بنزین امسال سهمیه‌بندی نمی‌شود

ایرنا| عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، موضوع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای سال جاری را منتفی دانست و گفت: افزایش قیمت بنزین برای سال جاری در مجلس با مخالفت نمایندگان روبرو شد اما چنانچه دولت به دنبال افزایش قیمت سوخت است باید در قالب لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارایه کند. «غلامرضا شرفی» دیروز گفت: استفاده از کارت سوخت اگر چه در سال‌های قبل جا افتاده بود اما با وقفه ایجاد شده به دنبال تک نرخی‌شدن بنزین، ‌باید برای اقبال دوباره مردم زمانی را در نظر بگیریم. وی با اشاره به اینکه شرایط در منطقه، تفاوت سرانه درآمدی و هزینه‌های مصرفی و قیمت کالا باعث ایجاد تفاوت قیمتی سوخت در ایران و کشورهای همسایه شده است، افزود: تنها نمی‌توانیم بر اساس شرایط کشور تصمیم بگیریم زیرا زمانی که ارزش پول در منطقه دچار مشکل می‌شود، ‌قیمت کالا در کشور به‌شدت ارزان شده و رفتارهای نابه‌هنجار اقتصادی در مبادلات مرزی را دامن می‌زند که کل کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به گفته شرفی، بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت‌گیری کشور، اطلاعات مصرف را به روز در اختیار مسوولان قرار می‌دهد و برنامه‌ریزی را برای ایام پیک مصرف مانند نوروز یا تعطیلات چند روزه فراهم می‌کند زیرا مسوولان برای برنامه‌ریزی باید اطلاعات به روزی از میزان مصرف در اختیار داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی دوباره کارت سوخت در چند ماه اول مشکلاتی خواهد داشت، گفت: در این زمینه باید تصمیم سیستمی گرفته شده و با در نظر گرفتن تبعات و تاثیرگذاری آن تصمیم، به دنبال بهترین بازخورد باشیم.

تاکید روسیه بر همکاری نفتی با عربستان

تسنیم| الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه و کریل دمیتریف، رییس صندوق ثروت ملی روسیه گفتند تغییرات در صنعت نفت عربستان سعودی تاثیری بر همکاری بین مسکو و ریاض نخواهد گذاشت. به گزارش رویترز، عربستان سعودی در همین هفته یاسر الرمایان، دبیرکل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان را به عنوان رییس شرکت نفت آرامکو معرفی کرد تا جایگزین خالد الفالح شود. این اقدام عربستان پس از تفکیک وزارت نفت این کشور و ایجاد وزارت جدید صنعت و منابع معدنی صورت گرفت. به نظر می‌رسد تفکیک وزارت نفت و انتصاب الرمایان قدرت الفالح را که حالا مقام وزارت نفت را دارد، کم کرده باشد. نواک گفت: «ما به همراه دوستم آقای فالح به همکاری بین‌المللی با همتایان خود ادامه می‌دهیم». وی گفت قصد دارد از عربستان سعودی دیدار و زمینه حضور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را در ماه اکتبر فراهم کند. همکاری بین روسیه و عربستان طی دو سال گذشته به خاطر اتحاد آنها با سایر اعضای اوپک و تولید‌کنندگان غیر اوپک در کاهش تولید نفت گسترش یافته است. دمیتریف، رییس صندوق ثروت ملی روسیه که نقشی مهم در تعمیق روابط بین مسکو و ریاض داشته همکاری با فالح را تحسین کرد و گفت تمام طرح‌های موجود بدون تغییر باقی می‌مانند. وی گفت: « عربستان سعودی یک شریک بسیار کلیدی برای ماست. خالد الفالح نقشی اساسی در متعادل کردن بازار جهانی نفت داشته است». نواک روز چهارشنبه گفت اوپک و کشورهای غیر اوپک همچنان در مورد تولید نفت با هم همکاری می‌کنند: «این مساله برای حفظ تعادل بازار بسیار اهمیت دارد».

شورون امریکایی در تدارک ترک ونزوئلا

ایسنا| به نظر می‌رسد شرکت شورون در حال چیدن مقدمات ترک ونزوئلا در صورت عدم تمدید معافیت از سوی دولت امریکا برای ادامه فعالیت در این کشور امریکای جنوبی است.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: طی یک سال گذشته شورون برخی از قراردادهایش با شرکای خود در ونزوئلا را اصلاح کرده که به این شرکت امریکایی اجازه می‌دهد به قراردادها زودتر از موعد خاتمه دهد. تحت شرایط جدید، شرکت شورون برای خاتمه زودهنگام قراردادهایش جریمه نخواهد شد. تمهیدات جدید در شرایطی صورت می‌گیرد که امریکا تحریم‌ها علیه ونزوئلا را با هدف براندازی دولت نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور این کشور تشدید کرده است. شورون آخرین شرکت امریکایی تولیدکننده نفت در ونزوئلا است که با اتمام مهلت معافیت از تحریم‌ها در ۲۵ اکتبر روبروست. برخی از قراردادهای بلندمدت شورون در اواخر سال ۲۰۱۸ به‌روز شدند در حالی که سایر قراردادها پس از دریافت معافیت از تحریم‌ها توسط این شرکت در ماه جولای به‌روزرسانی شدند. سخنگوی شورون ابراز امیدواری کرد که مجوز فعالیت این شرکت در اکتبر تمدید شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر دولت امریکا حاضر نشود معافیت شورون را تمدید کند، تصمیم مذکور به ۱۰۰ سال سابقه فعالیت این شرکت در ونزوئلا پایان خواهد شد. شورون در اوت هشدار داده بود که تحولات در کشور بحران زده ونزوئلا ممکن است به درآمدهایش آسیب بزند.

به گفته یک منبع آگاه، شورون حدود ۳۳۰ کارمند مستقیم در ونزوئلا دارد و ونزوئلا یک درصد از تولید جهانی نفت شورون در سال ۲۰۱۸ یا معادل ۴۲ هزار بشکه در روز را تشکیل داد.

 

 

ارسال نظر