رشد تولید و صادرات نفت اوپک

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۵۷

تسنیم|

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک در ماه آگوست به‌طور میانگین ۱۵.۷۳ میلیون بشکه نفت خام در روز صادر کردند که ۷۳۶ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه جولای بود. به گزارش اویل پرایس، اطلاعات ردیاب کشتی‌ها در روز سه شنبه نشان داد صادرات نفت اوپک به بالاترین حد طی 4 ماه گذشته رسیده است. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک - ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و امارات- که سه چهارم تولید نفت این گروه را بر عهده دارند، در ماه آگوست به‌طور میانگین 15.73 میلیون بشکه نفت خام در روز صادر کردند که 736 هزار بشکه در روز بیشتر از ماه جولای بود و به یک رکورد 4 ماه رسید. این در حالی است که اوپک سعی دارد به قول خود برای متعادل کردن بازار نفت عمل کند.

عربستان سعودی و امارات هرکدام صادرات نفت خام و میعانات گازی خود را 300 هزار بشکه در روز افزایش دادند. صادرات عراق 150 هزار بشکه در روز افزایش یافت و ایران 65 هزار بشکه نفت بیشتری صادر کرد.

صادرات نفت خام کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی به امریکا 58 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است ولی در اطلاعات واردات امریکا تا سپتامبر نشان داده نمی‌شود. اوپک با وجود افزایش تولید و صادرات نفت، هنوز هم طبق قرارداد کاهش تولید عمل می‌کند. تخمین زده می‌شود کشورهای عضو اوپک در ماه آگوست 136درصد تابع قرارداد کاهش تولید اوپک باشند. با افزایش تولید عربستان سعودی، نیجریه و عراق تخمین زده می‌شود که کل تولید اوپک در ماه آگوست 29.61 میلیون بشکه در روز باشد. به نظر می‌رسد تولید عربستان سعودی در ماه آگوست 50هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 9.83 میلیون بشکه رسیده باشد. روسیه، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت غیر اوپک که قرارداد کاهش تولید را امضا کرده هم تولیدش را در ماه آگوست افزایش داد ولی اعلام کرده همچنان برای ماه سپتامبر تابع قرارداد کاهش تولید خواهد بود.

 

ارسال نظر