کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۶۸

برکناری الفالح از هیات رییسه آرامکو

ایسنا| درست چند روز پس از اینکه خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی کنترل نیمی از زیرمجموعه تحت کنترل خود را از دست داد، از سمتش به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت نفتی دولتی آرامکو برکنار شد.

الفالح در آستانه برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو به منظور اجتناب از تضاد منافع، از سمت خود به عنوان رییس هیات‌مدیره این شرکت کناره‌گیری خواهد کرد. اکنون آرامکو رسما از وزارت انرژی عربستان سعودی جدا خواهد شد.

اما شاید دلیل واقعی این تغییرات مربوط به سیاست‌های الفالح باشد به خصوص بخشی که با سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تضاد داشته است. الفالح مدت‌ها نسبت به نیویورک به عنوان مکان عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو تردید داشت اما بن سلمان هنوز به بازار سهام نیویورک علاقه‌مند است.جانشین الفالح در آرامکو، یاسر بن عثمان الرومایان، مدیر فعلی صندوق سرمایه عربستان است که دریافت‌کننده هر گونه درآمد از محل عرضه اولیه سهام آرامکو خواهد بود.بر اساس گزارش اویل پرایس، الفالح در توییتر انتصاب یاسر بن عثمان الرومایان به عنوان رییس هیات‌مدیره آرامکو را تبریک گفت. وی چند روز پیش به بندر الخریف برای انتصاب به عنوان وزیر صنعت و معدن که از مجموعه وزارت انرژی جدا شده است، تبریک گفته بود.با وجود موفقیت عربستان سعودی در مدیریت توافق کاهش تولید اوپک پلاس، الفالح در شرایطی که قیمت نفت همچنان پایین مانده است، احتمالا به عنوان رییس هیات‌مدیره سابق آرامکو زیر ذره بین رفته بود.

تولید فراتر از توافق نفت روسیه

شانا| آمارهای روز دوشنبه نشان دادند تولید نفت روسیه در ماه آگوست امسال به ۱۱ میلیون و ۲۹۴ هزار بشکه در روز رسید و از سهمیه تولید این کشور طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت فراتر رفت.

به گزارش رویترز از مسکو، تولید نفت این کشور از ۴۷ میلیون و ۱۴۹ هزار تن در ماه جولای به ۴۷ میلیون و ۷۶۳ هزار تن در ماه آگوست افزایش یافته است.در ماه گذشته میلادی صادرات نفت روسیه با خط لوله نیز افزایش یافت و به چهار میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه در روز رسید.طبق توافق جهانی کاهش تولید نفت، روسیه تعهد کرده است تولید نفت خود را کمتر حدود ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تا ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز نگه دارد.وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد در ماه جاری میلادی بطور کامل به توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پایبند باشد.

الکساندر نواک افزود: تولید نفت روسیه در ماه آگوست امسال ۱۴۳ هزار بشکه در روز کمتر از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی بوده که معیار توافق جهانی کاهش تولید نفت است.تولید نفت روسیه در ماه آگوست امسال به بالاترین حد خود از ماه مارس امسال تاکنون رسید و از میزان مورد تعهد این کشور فراتر رفت.

تزریق بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم

ایلنا|مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از تزریق یک میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

رامین حاتمی گفت: در سال ۱۳۹۷ در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون مترمکعب گاز به این مخزن تزریق و ۷۷۳ میلیون مترمکعب بازتولید شده بود.

وی درباره فعالیت‌های انجام‌شده به منظور جمع‌آوری گازهای همراه گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران پیرو ابلاغیه وزارت نفت مبنی بر جمع‌آوری گازهای مشعل، اقدام به برگزاری مزایده واگذاری گازهای مشعل کرد و نخستین طرح در میدان نفت‌شهر و سومار اسفندماه ۱۳۹۷ واگذار شد.مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: با اجرایی شدن قرارداد فروش گاز میدان‌های نفت‌شهر و سومار، روزانه از سوزاندن حدود ۱۰ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود.به گفته حاتمی، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، گازهای مشعل میدان‌های چشمه‌خوش، آبان، پایدار غرب، سروستان و سعادت‌آباد، دالپری، دهلران و دانان نیز امسال واگذار می‌شود.

نخستین رشد تولید اوپک در 2019

ایرنا| اوپک برای نخستین‌بار از آغاز توافق فریز نفتی (کاهش تولید) در سال جاری، تولید خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. بر اساس گزارش روز سه شنبه بلومبرگ، نیجریه و عربستان با تلاش‌های خود اعضای اوپک را متقاعد کردند که تولید نفت این سازمان در روز، ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. این در حالی است که کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان مستقل نفت به رهبری روسیه در ابتدای سال جاری میلادی توافق کرده بودند که تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به توافق کاهش تولید نفت پایبند باشند. اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو در آخرین نشست خود که ۱۱ تیرماه در وین پایان یافت، توافق کردند برای تثبیت قیمت‌ها و بر اساس توافق قبلی، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت را کاهش دهند.هم‌اکنون در پی افزاش تنش‌ها در منطقه و افزایش تولید نفت از سوی امریکا و بالاگرفتن جنگ تجاری بین چین و امریکا قیمت هر بشکه نفت به ۵۹ دلار رسیده و نکته حائز اهمیت این است که عربستان برای تحقق بودجه خود به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد.

 

ارسال نظر