همزمانی انتشار اخبار عرضه اولیه سهام آرامکو با نزول مقام الفالح

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۹۵

 گروه انرژی|

دیروز دو خبر مهم درباره نفت عربستان سعودی منتشر شد. از طرفی، وزارت نفت، صنایع و معادن این کشور به دو وزارتخانه تجزیه شد و بدین‌ترتیب نقش خالدالفالح، یکی از معماران اصلی اقتصاد جدید عربستان در عرصه تصمیم‌گیری این کشور کمرنگ‌تر شد و از طرف دیگر مقامات آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال امریکا گفتند که عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو تا پایان سال میلادی انجام خواهد شد و احتمال به وقوع پیوستن این رویداد در بازار سهام توکیو بیش از سایر گزینه‌ها است.

یک روزنامه امریکایی با اشاره به کمرنگ شدن نقش یکی از طراحان طرح توسعه اقتصاد فرانفتی عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تصمیم‌گیرنده در این کشور، به نقل از برخی مسوولان عربستانی این مساله را ناشی از شکست او در پیشبرد طرح اصلاحی عربستان دانست.

روزنامه وال استریت ژورنال امریکا نوشت، خالد الفالح، از طراحان طرح توسعه اقتصاد فرانفتی به عنوان بخشی از اصلاحات جدید در کابینه عربستان به عنوان وزیر نفت باقی خواهد ماند اما پست وزارت صنایع که حوزه‌ای گسترده‌تر است به شخصی غیر از او سپرده شده، در واقع ریاض بندر الخریف، یکی از بزرگ‌ترین مسوولان اجرایی گروه الخریف را به عنوان وزیر صنعت و معادن که به تازگی تاسیس شده، منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، الفالح هم‌پیمان اصلی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان زمانی که در سال ۲۰۱۶ به عنوان وزیر نفت منصوب شد، مسوولیت دو بخش صنعت و معدن را نیز به دست گرفت. به گفته مسوولان عربستانی بن سلمان مسوولیتی با پیشرفت کمتر را به الفالح سپرد با این حال نقش برجسته او در هرم عربستان از جمله پست ریاست شورای مدیریتی آرامکو و ریاست هیات عربستان در اوپک تغییری نکرد.از طرف دیگر همزمان با تغییرات اساسی چینش قدرت در عربستان، شرکت آرامکوی سعودی برای عرضه اولیه عمومی سهام خود در بازار بین‌المللی، به جای لندن و هنگ‌کنگ به توکیو فکر می‌کند و به دلیل ریسک‌های حقوقی نیویورک را از گزینه‌های خود کنار گذاشته است.روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آگاه نوشت: عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در دو مرحله انجام خواهد گرفت. مرحله نخست آن در بازار سهام عربستان در اواخر سال میلادی جاری انجام می‌گیرد و سپس عرضه بین‌المللی در سال 2020 یا 2021 انجام خواهد گرفت.انتظار می‌رود عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام باشد که تاکنون در جهان انجام شده است.آرامکو کسب 100 میلیارد دلار از طریق فروش پنج درصد سهم این شرکت در بازارهای سهام را هدف گرفته است اما معلوم نیست موفق خواهد شد این میزان پول را تهیه کند یا خیر.

بسیاری از بازارهای سهام جهان تمایل داشتند محل عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو باشند و لندن و هنک‌کنگ مکان‌های ایده آل برای این رویداد به شمار می‌رفتند. اما ابهامات سیاسی پیرامون این دو شهر که ناشی از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و همچنین اعتراضات مردمی در هنگ‌کنگ بود به جذابیت آنها لطمه زد.با این حال مقامات سعودی به وال استریت ژورنال گفته‌اند اگرچه تمایل دارند توکیو را برای این منظور انتخاب کنند اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و تمامی گزینه‌ها روی میز است.همچنین منابع آگاه به رویترز اظهار کردند هیات‌مدیره آرامکو به این نتیجه رسیده‌اند که عرضه سهام این شرکت در نیویورک، ریسک‌های حقوقی زیادی را دربردارد. نیویورک محل مورد علاقه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو پیش از متوقف شدن این طرح در سال گذشته بود.یکی از منابع آگاه از این طرح به رویترز گفت: هیات‌مدیره آرامکو که از وزیران هیات دولت و مدیران آرامکو تشکیل شده است، در دیداری که در اوت برگزار شد، به این نتیجه رسیدند که امریکا نمی‌تواند برای عرضه اولیه عمومی در نظر گرفته شود مگر اینکه آرامکو یک تضمین دولتی برای حمایت از این شرکت در برابر شکایات قانونی دریافت کند.

 

ارسال نظر