کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۶۷

بیش  از یک میلیون کارت‌سوخت  معطل  در  پست

ایسنا| شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با توجه به تعداد کارت‌های سوخت موجود در باجه که معطل مانده اطلاعیه‌ای صادر کرد. در اطلاعیه‌ شرکت آمده است: با توجه به اینکه تعداد کارت‌های سوخت موجود در باجه معطله یک میلیون و ۱۰۰ هزار عدد است، به اطلاع هم‌وطنان می‌رساند برای آگاهی از وضع صدور کارت سوخت خود می‌توانند:

۱- با مراجعه به سایت epolic.ir و وارد کردن شماره پلاک خودرو، بارکد پستی کارت سوخت خود را دریافت کنند.

۲- سپس با درج بارکد در لینک سایت post.ir، کد رهگیری مرسوله پستی را دریافت و با همراه داشتن مدرک شناسایی معتبر مالک خودرو و مدارک شناسایی وسیله نقلیه، به اداره پست مراجعه کنند».

افزایش تولید نفت در یاران شمالی

ایلنا|  سرپرست طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت متن، از تثبیت پمپ درون‌چاهی (ESP) در چاه شماره ۴ این میدان مشترک خبر داد و گفت: با تثبیت و راه‌اندازی دایمی این پمپ، یک‌هزار بشکه به تولید این میدان مشترک افزوده شده است. محمدعلی اژدری افزود: پس از ترخیص دکل و تکمیل تاسیسات سرچاهی، پمپ درون‌چاهی مستقر بر چاه شماره ۴ میدان یاران شمالی به‌صورت دایم راه‌اندازی شده است. وی با بیان اینکه این پمپ در عمق حدود ۲۳۰۰ متری در درون لوله آستری هفت اینچی نصب شده، ادامه داد: پمپ مربوطه پس از گذشت ۴۸ ساعت از راه‌اندازی دایمی، در شرایط تثبیت‌شده‌ای (Stable) قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، قطر خارجی این پمپ ۴ اینچ و طول مجموعه پمپ حدود ۱۷ متر است و عملکرد این پمپ، راهنمای موثری در انتخاب و به‌کارگیری روش‌های نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت از چاه‌های مخازن سروک میدان‌های غرب کارون خواهد بود. طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت، آبان‌ماه سال ۹۵ افتتاح و پس از مدتی با افت تولید روبرو شد که به این منظور، استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی برای افزایش دوباره تولید میدان در دستور کار قرار گرفت.

نگرانی تولیدکننده نفت «شیل» امریکا از مازاد عرضه

شانا|یکی از مدیران پیشکسوت صنعت نفت شیل امریکا از دیگر تولیدکنندگان نفت شیل و اوپک خواست تولید خود را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دنور، «هرولد هم»، مدیرعامل شرکت امریکایی کانتیننتال ریسرسز، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل امریکا باید صادرات خود را در بازار اشباع‌شده نفت کاهش دهند. وی که رییس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در امریکاست، از تولیدکنندگان انرژی خواست سرمایه‌گذاری و تولید خود را کاهش دهند. مدیرعامل کانتیننتال ریسرسز با پیش‌بینی کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک و متحدانش گفت: ما باید مطمئن شویم که نفت بیش از حد به بازار عرضه نمی‌کنیم. «هم» اعلام کرد با وجود کاهش شمار دکل‌های نفت و گاز در امریکا، هنوز این دکل‌ها به اندازه کافی کم نشده‌اند و در مسیر رسیدن به ۸۰۰ دکل هستند. طبق آمارهای صنعتی، شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز فعال در امریکا در هفته گذشته، ۹۰۹ دکل بوده است. سرمایه‌گذاران امریکایی این روزها به شرکت‌های نفتی فشار می‌آورند که به جای توسعه حفاری، بر افزایش سوددهی تمرکز کنند. مدیرعامل کانتیننتال ریسرز گفت: انضباط مالی اکنون بیش از هر زمان دیگری که دیده‌ام، اهمیت دارد. ما می‌توانیم بازار را با عرضه مازاد روبرو کنیم و این کار را کرده‌ایم. وی اعلام کرد جنگ تجاری امریکا و چین، به کسب‌وکارش آسیب زده است. «هم» گفت که پایانه‌های جدید صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) امریکا خروجی جدیدی برای تولید گاز امریکا ایجاد کرده‌اند، اما تأکید کرد: هر شخصی یا موسسه‌ای که در زمینه حفاری صنعت گاز سرمایه‌گذاری می‌کند، نباید این کار را انجام دهد.

عقب‌نشینی «اکسون‌موبیل » امریکا از اروپا

ایسنا| غول نفتی اکسون موبیل سرگرم بررسی فروش دارایی‌های خود در دریای شمال انگلیس پس از گذشت بیش از ۵۰ سال حضور در این منطقه و متمرکز شدن به تولید شیل امریکا و پروژه‌های جدید است. منابع صنعتی آگاه به رویترز اظهار کردند: اکسون موبیل که بزرگ‌ترین شرکت انرژی سهامی عام در جهان است، در هفته‌های اخیر با شماری از اپراتورهای دریای شمال مذاکراتی برای ارزیابی علاقه آنها به دارایی‌هایش داشته است که ممکن است ارزش آنها به دو میلیارد دلار بالغ شود. ترک دریای شمال انگلیس، عقب‌نشینی عمده‌ای از اروپا برای شرکت اکسون خواهد بود که پیش از این اموال فراساحلی خود در نروژ را به فروش گذاشت. اقدام اکسون موبیل مشابه اقدام رقیبان امریکایی این شرکت شامل شورون و کونوکو فیلیپس خواهد بود که اوایل امسال عمده فعالیت‌های خود در دریای شمال را فروختند. عمده فعالیت‌های اکسون تحت جوینت ونچر ۵۰-۵۰ با شرکت رویال داچ شل به نام «تولید و اکتشاف اسوی انگلیس» مدیریت می‌شود و شامل منافعی درحدود ۴۰ میدان نفت و گاز است. طبق آمار اعلام شده در وب سایت اکسون، اکسون روزانه حدود ۸۰هزار بشکه نفت و ۴۴۱ میلیون فوت‌مکعب گاز در دریای شمال انگلیس تولید می‌کند.

 

ارسال نظر