هدیه تعرفه‌ای به بازار نفت

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۶۶
هدیه تعرفه‌ای به بازار نفت

گروه انرژی|

نفت خام سه‌شنبه چنان صعود قدرتمندی کرد که تمام شکست‌های روزهای اخیر را از ذهن برد. برنت عصر سه‌شنبه نزدیک به 5 درصد رشد کرد تا بالاترین سطح رشد کل سال را داشته باشد. هر چند دیروز به خاطر انتشار آمار ذخایر نفت امریکا قیمت‌ها حدود 1 درصد افت کردند اما باز هم رشد سه‌شنبه اثرش را حفظ کرد؛ رشدی که تحت تاثیر معوق شدن تعرفه‌های امریکا بر کالاهایی چینی تا ماه دسامبر است.

به گزارش «تعادل» امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گزارشی در تحلیل رشد چشمگیر قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه نوشت به دنبال عقب‌نشینی ترامپ از مواضع خود بر اعمال تعرفه‌های تجاری برکالاهای چینی وظهور نشانه‌هایی از خروج دو غول اقتصادی جهان از بن بست تجاری و کاهش نگرانی‌ها از رشد کند اقتصادی در روز سه شنبه شاهد بالاترین افزایش روزانه قیمت نفت خام در سال جاری بودیم .در نتیجه قیمت هر دو شاخص نفت در بازارهای جهانی بطور چشمگیری افزایش یافت.

روز سه‌شنبه قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر با ۲/۷۳ دلار (۴/۷ درصد) افزایش، در سطح بشکه‌ای ۶۱/۳۰ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲/۱۷ دلار (۴ درصد) افزایش، در سطح بشکه‌ای ۵۷/۱۰ دلار تسویه گردید. درنتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام WTI برای ماه اکتبر به دلار ۴/۲ به ازاء هر بشکه رسید.

از دو هفته پیش که رییس‌جمهوری امریکا دونالد ترامپ آتش جنگ تجاری را با تهدید چین مبنی براعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر آن دسته از کالاهای وارداتی چین که تاکنون مشمول تعرفه نبودند، شعله ورتر کرد شاهد روند نزولی و افت شدید قیمت نفت در بازار‌های جهانی بودیم.

 با این حال سه‌شنبه ۱۳ اوت دولت امریکا اعلام کرد که وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر برخی کالاهای وارداتی از چین از جمله لپ تاپ، گوشی تلفن همراه، اسباب بازی و پوشاک را تا ماه دسامبر به تعویق انداخته است. در همین حال اعلام شد که وزیر تجارت چین درتماس روزسه شنبه خود با وزیر خزانه‌داری امریکا توافق کرده تا از دو هفته آینده مذاکرات دوجانبه را ادامه دهند.

 انتشار دو خبر فوق در بازار که خود حاکی از نشانه‌های مثبتی مبنی بر خروج دو اقتصاد بزرگ دنیا از بن‌بست تجاری است موجب کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران از رشد کند اقتصادی شد. کاهش جنگ تجاری امریکا و چین که این روزا مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده حرکت قیمت‌ها در بازار است، با افزایش تقاضای انرژی جهانی، در روز سه‌شنبه موجب شد که قیمت نفت‌های شاخص بازار جهانی نزدیک به ۵ درصد رشد را تجربه کنند.

John Kilduff مدیر یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نیویورک در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: هر گونه چشم‌انداز مثبتی از سرگیری مذاکرات بین دو اقتصاد بزرگ دنیا و کم شدن آتش جنگ تجاری بین دو کشور عامل بسیاری قوی برای برای افزایش تقاضای انرژی و در نتیجه افزایش قیمت طلای سیاه است. لازم به ذکر است که این بزرگ‌ترین درصد افزایش روزانه قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ است به گفته رویترز روز سه‌شنبه برنت بیشترین افزایش روزانه خود را از دسامبر ۲۰۱۸ (به میزان ۷/۹درصد افزایش) تاکنون تجربه کرد.

با این حال هر چند به دلایل ذکر شده قیمت WTI نیز در بازارهای امریکا رشد قابل ملاحظه‌ای داشت ولی به دنبال انتشار داده‌های API درصد افزایش این رشد نسبت به نفت خام برنت در بازار ICE کمتر بود. دیروز API در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر نفت خام امریکا در هفته گذشته بطور غیرمنتظره‌ای با افزایش ۳/۷ میلیون بشکه به رقم ۴۴۳ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که پیش بینی‌ها از کاهش ۲/۸ میلیون بشکه‌ای خبر داده بودند. انتشار این خبر باعث شد قیمت نفت خام در بازارامریکا در ساعات پایانی بازار نسبت به قیمت‌های معامله شده در ساعات اولیه پایین‌تر بسته شود.. به گفته رویترز قیمت نفت خام برنت در روز گذشته نسبت به پایین‌ترین قیمت خود در ماه جاری (روز هفتم ماه اوت) ۹ درصد افزایش یافته است. این رقم برای نفت خام WTI ۱۲ درصد به ثبت رسیده است. از طرفی با توجه به این آمار نیز می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که در روزهای اخیرحق مرغوبیت برنت به WTI به کمترین میزان خود از ماه مارس ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که با کم شدن هر چه بیشتر این رقم، از میزان رقابت‌پذیری نفت خام‌های شاخص امریکا در اروپا و آسیا در روزهای اخیر بسیار کاسته شده است.

همچنین به گزارش رویترز، عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت خام دنیا در هفته گذشته اعلام کرد که برای حمایت قیمت نفت و جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت قصد دارد صادرات نفت خام خود را در ماه‌های اوت و سپتامبر سال جاری بطور متوسط روزانه به زیر ۷ میلیون بشکه در روز برساند. این برنامه عربستان با توافق کاهش تولید گروه موسوم به اوپک پلاس همراستا خواهد بود. در راستای اقدامات عربستان برای حمایت از قیمت‌ها نیز می‌توان به برنامه عربستان برای فروش بخشی از سهام شرکت بزرگ دولتی آرامکو در بازارهای جهانی اشاره کرد. به گفته رویترز در صورت تحقق این امر می‌توان فروش اولیه سهام (IPO) این شرکت را بزرگ‌ترین IPO جهان تاکنون در نظر گرفت.

در ادامه بازار نفت در روز چهارشنبه با وجودی که حدود 1 درصد افت کرد اما همچنان در سطوح بالایی نسبت به کل هفته معامله شد.

یمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی پس از انتشار آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت امریکا در هفته گذشته را نشان داد، با کاهش روبرو شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت روز سه‌شنبه ۳۵ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۰ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه‌شنبه با اعلام خبر به تعویق افتادن اعمال عوارض واردات از سوی امریکا روی برخی از کالاهای چینی، ۴.۷ درصد رشد کرده بود که بزرگ‌ترین رشد یک روزه از دسامبر بود.

بهای معاملات آتی نفت امریکا ۴۶ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۵۶ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید در حالی که روز سه‌شنبه چهار درصد رشد قیمت تجربه کرده بود.

بازارها در هفته‌های اخیر تحت تاثیر تشدید اختلافات تجاری امریکا و چین و به دلیل رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی رییس‌جمهور امریکا ملتهب مانده‌اند.

گرک مک‌کنا، اسرتژیست ارشد شرکت مشاوره مالی «مک‌کنا ماکرو» در این باره گفت: پیش‌بینی اینکه رییس‌جمهور امریکا چه اقدامی انجام خواهد داد هر روز دشوارتر می‌شود.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات تجاری امریکا و چین در یک مکالمه تلفنی موافقت کردند دو هفته دیگر دوباره گفت‌وگو کنند.

آمار گروه صنعتی موسسه امریکن پترولیوم نشان داد: ذخایر نفت امریکا هفته گذشته رشد غیرمنتظره‌ای داشته است. ذخایر نفت امریکا ۳.۷ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۴۳ میلیون بشکه رسیده در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲.۸ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

جدا از نشانه‌های کاهش تنش‌های تجاری میان امریکا و چین، تحلیلگران اظهار کردند قیمت‌های نفت از این باور که عربستان سعودی کاهش تولید خود را حفظ خواهد کرد پشتیبانی شدند.

براساس گزارش رویترز، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده عضو اوپک است، هفته گذشته اعلام کرد: برای کمک به کاهش سطح ذخایر جهانی قصد دارد صادرات نفت خود را در ماه‌های اوت و سپتامبر پایین هفت میلیون بشکه در روز نگه دارد.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، توافق کردند تولید خود را از ابتدای امسال تا سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود نگه دارند.

 

 

ارسال نظر