کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۸۶

حرکت ایران به سمت بهره‌گیری از گاز فلر

تسنیم| یک مقام اجرایی ارشد سابق در شرکت ملی نفت جنوب ایران در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت ایران پرت گاز فلر در حداقل 4 میدان نفتی در جنوب را طی سه سال متوقف می‌کند.

میزان گاز فلری که در ایران سوزانده می‌شود را 16میلیارد مترمکعب تخمین می‌زنند که می‌توان استفاده اقتصادی از آن کرد. اظهارات این مقام سابق شرکت نفت جنوب ایران پس از آن بیان شد که یک منبع دیگر از وزارت نفت ایران گفته بود ایران به‌جای اینکه این گاز را در میادین نفتی شعله‌ور سازد، از آن استفاده خواهد کرد.حمید چیت‌چیان، مشاور دولت در امور انرژی گفت: «استفاده از گاز فلر یکی از چالش‌های بخش نفت است، بنابراین ما قصد داریم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را برای این هدف جذب کنیم». وی گفت استفاده از گاز استخراج‌شده همراه با نفت، به‌جای سوزاندن آن به ایران کمک می‌کند تأثیرات تحریم‌های امریکا بر اقتصادش را کاهش دهد.سوزاندن گاز یک مشکل جهانی است و روز به روز بدتر می‌شود. بانک جهانی اعلام کرد سوزاندن گاز در یک مقیاس جهانی در سال گذشته 3 درصد افزایش یافته و به 145 میلیارد مترمکعب رسیده است. امریکا مسوول بیشترین بخش از این افزایش است.

سوزاندن گاز در خود امریکا 48 درصد نسبت به 2017 افزایش یافته است.گاز به عنوان یک محصول جانبی همراه با نفت استخراج می‌شود و برای بسیاری تولیدکنندگان اقتصادی نیست مخصوصاً حالا که قیمت گاز به‌خاطر عرضه اضافی آن کاهش یافته است.

پیش‌بینی رشد تولید نفت شیل امریکا

ایسنا| اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرد که تولید نفت شیل این کشور در ماه سپتامبر امسال به ۸ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ماهانه فعالیت‌های حفاری خود اعلام کرد تولید نفت شیل از 7 حوزه عمده تولید نفت شیل امریکا در ماه سپتامبر امسال با ۸۵۰ هزار بشکه افزایش به ۸ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

پیش‌بینی این اداره نشان می‌دهد بیشترین رشد تولید در حوزه پرمین در ایالت تگزاس امریکاست که تولید آن با ۷۵ هزار بشکه افزایش به ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

کویت در انتظار رشد تقاضای نفت

تسنیم| وزیر نفت کویت گفت: ترس از رکود اقتصادی جهان که قیمت نفت را پایین آورده، نابجاست و تقاضای جهانی برای نفت خام باید در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یابد.

به گزارش رویترز، خالد الفاضل، وزیر نفت کویت گفت این کشور کاملاً به اجرای قرارداد کاهش تولید بین تولیدکنندگان نفت پایبند است. هدف این قرارداد پایین آوردن میزان تولید و حمایت از قیمت نفت است.

وی با بیان اینکه کشورش تولید نفت خود را بیشتر از آنچه در قرارداد متعهد شده، پایین آورده است، گفت: «پیروی کویت از قرارداد کاهش تولید در جولای گذشته، 160 درصد بوده است».

فاضل گفت ترس از رکود اقتصادی جهان که قیمت نفت را پایین آورده، نابجاست و تقاضای جهانی برای نفت خام باید در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یابد و به تدریج ذخایر مازاد در جهان را کاهش دهد.سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک طی ائتلافی توافق کردند تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز از اول ژانویه 2019 به مدت 6 ماه پایین بیاورند. این قرارداد به منظور جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار و افزایش قیمت آن بسته شد.

 

ارسال نظر