کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۹۷

جایگزین‌های اکسون‌موبیل امریکا در عراق

مهر| برخی منابع اعلام کردند که عراق برای یک پروژه خط لوله، در آستانه توافق با شرکت‌های بی‌پی انگلیس و انی ایتالیا به جای شرکت اکسون موبیل امریکا قرار گرفته است. به گزارش رویترز، پنج مسوول ارشد نفتی عراق اعلام کردند که این کشور نزدیک به دستیابی به توافقی با شرکت‌های بی‌پی و انی برای یک پروژه خط لوله صادرات نفت است که پیش‌تر قرار بود بخشی از یک توافق بزرگ با شرکت امریکایی اکسون موبیل باشد. طبق توافق ۴۰۰ میلیون دلاری پیشنهادی، شرکت‌های بی‌پی و انی روی طرحی برای ساخت دو خط لوله زیردریایی برای صادرات نفت جنوب عراق از مسیر خلیج فارس کار می‌کنند. قرار بود ساخت این خط لوله بخشی از قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری با شرکت اکسون موبیل امریکا باشد که به نظر می‌رسید در سال جاری میلادی انجام شود، اما پیچیدگی‌های قراردادی و نگرانی‌های امنیتی، جلو این توافق را گرفت. پیش از این نیز مسوولان عراقی اعلام کرده بودند شرکت هیوندای کره جنوبی برای ساخت پروژه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری تأسیسات تزریق آب دریا (به چاه‌های نفتی) انتخاب شده است. قرارداد یادشده نیز قرار بود بخشی از توافق با اکسون باشد. شرکت‌های اکسون موبیل، انی و بی‌پی از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

دو پتروشیمی در صف عرضه اولیه در بورس

ایرنا| تجربه عرضه‌های اولیه شرکت‌های پتروشیمی در بورس طی یک‌سال گذشته نشان‌دهنده آن است که این عرضه‌ها نه تنها باعث افزایش ارزش شرکت‌ها شده بلکه تاثیر مثبتی نیز بر بازار سرمایه داشته است. حتی برخی کارشناسان پا را فراتر گذاشته و بخشی از بازدهی بورس را حاصل همین عرضه‌های اولیه می‌دانند. تا آنجا که عرضه موفق پتروشیمی پارس و نوری که شرکت‌های بسیار بزرگی تلقی می‌شوند، نشان می‌دهد اگرچه تحریم‌ها بر اقتصاد تاثیر منفی گذاشته اما همچنان چرخ صنعت پتروشیمی به خوبی می‌چرخد. آمارها نشان می‌دهد زمانی که پتروشیمی پارس در بورس عرضه شد، ۱۸۰ هزار نفر سهم پارس را خریدند. امسال نیز در روز اول عرضه پتروشیمی نوری، ۵۸۴ هزار نفر سهم آن را خریداری کردند که به معنای جمع‌آوری ۹۶۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بود. بنابراین اگرچه پتروشیمی‌ها به کمک بازار سرمایه آمده‌اند اما بازار سرمایه نیز توانسته نقدینگی مناسبی را برای عرضه اولیه‌ها فراهم کند. بر همین اساس قرار است امسال دو عرضه اولیه پتروشمی در بورس انجام شود.  «جعفر ربیعی»، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با بیان اینکه هنوز نمی‌توانیم نام دو شرکتی که برای عرضه اولیه انتخاب شده‌اند را اعلام کنیم از انجام مراحل عرضه در بورس خبر داد. وی با بیان اینکه امسال دو عرضه اولیه در برنامه داریم، گفت: امیدواریم یکی از آنها تا پایان سال محقق شود و اگر بورس کمک کرده و سختگیری‌ها را کمتر کند، ‌هر دو عرضه اولیه انجام خواهد شد. به گفته ربیعی کارها در بورس شروع شده و مراحل عرضه اولیه در حال انجام است.

بازگشت نفت میدان شراره لیبی به بازار

شانا| برخی منابع اعلام کردند که تولید نفت در میدان نفتی شراره در لیبی از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری پلاتس، برخی منابع اعلام کردند که میدان نفتی شراره لیبی پس از بیش از یک هفته تعطیلی، از روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۷ مردادماه) فعالیت خود را از سر گرفته است. یک منبع مستقر در لیبی اعلام کرد شیر میدان شراره از بعد از ظهر روز پنجشنبه باز شده و تولید این میدان از شب آغاز شده است و انتظار می‌رود تولید به تدریج به سطح عادی بازگردد. انتظار می‌رود وضع فوق‌العاده اعلام شده برای تحویل نفت میدان شراره به زودی پایان یابد. بسته شدن شیر میدان شراره به دست یک گروه نامشخص سبب شد تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت این میدان متوقف شود.

 

ارسال نظر