شاخص‌ها کیفیت بنزین را تأیید می‌کنند

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۶۹

ایسنا| کیفیت سوخت ایران چند ماهی است که زیر ذره‌بین قرار گرفته و انتقادهای متفاوتی نسبت به آن شنیده می‌شود و این در شرایطی است که بالاترین رکن دولت کیفیت سوخت کشور را بسیار مطلوب ارزیابی کرده و معتقد است که وزارت نفت در ارتقای کیفیت سوخت و محیط زیست گام‌های بلندی برداشته است.

تولید روزانه بنزین کشور از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۱ به ۱۰۷ میلیون لیتر در تیرماه امسال رسیده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها این رقم در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. از نظر کیفی نیز بنزین با کیفیت یورو که در سال ۱۳۹۱ تولید آن صفر بوده، طبق گفته مسوولان نفتی کشور قرار است در مردادماه امسال به بالای ۷۴ میلیون لیتر در روز برسد.

از سوی دیگر در سال ۱۳۹۱ روزانه ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شد که این نیز رقم در پایان تیرماه امسال به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده و از نظر کیفیت نیز در سال ۱۳۹۱ تولید گازوئیل یورو صفر بوده است، اما در پایان تیرماه امسال تولید روزانه گازوئیل یورو به ۵۰ میلیون لیتر رسید و این رقم تا پایان سال به ۶۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

این در حالی است که موضوع آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده “ازن “ و هشدار به خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان مدتی است که مطرح شده و خودروسازان نیز سعی دارند توپ تولید آلایندگی توسط خودروها را به زمین مسوولان نفتی بیندازند و تقصیرها را متوجه کیفیت سوخت کنند. چندی پیش، رییس گروه سلامت وزارت بهداشت اعلام کرده بود که شاخص آلاینده ازن به دلیل افزایش ناکس که از احتراق سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها ناشی می‌شود افزایش یافته، اما به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، کیفیت سوخت تغییری نکرده و بنابراین علت ناکارآمدی کاتالیست‌ها چیز دیگری است.

به دنبال تذکر وزارت بهداشت به خودروسازان درباره افزایش آلاینده «ازن«، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که مسوولان محیط زیست به جای ایراد به خودروسازان، باید برای کیفیت سوخت و مجهز کردن جایگاه‌ها به بنزین و گازوئیل باکیفیت فکری کنند، تا ادعای وزارت نفت مبنی بر توزیع سوخت باکیفیت در جایگاه‌های سوخت محقق شود.

این در شرایطی است که سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش گفت: آمار و ارقام تولید و توزیع بنزین و نفت‌گاز نشان می‌دهد که اکنون نه تنها در کلان‌شهرها کیفیت بنزین با استاندارد یورو ۴ است، بلکه در استان‌هایی که پالایشگاه نیز در آنها قرار دارد، وضعیت سوخت کاملا مطابق استاندارد است.

وی با بیان اینکه در بندرعباس، هرمزگان، خوزستان، آبادان، تبریز، آذربایجان شرقی، غربی، اراک، استان مرکزی، تهران و کرج بیش از آنچه که تعهد داشته‌ایم، سوخت توزیع می‌شود، تصریح کرد: هیچ مشکلی در زمینه تامین و تولید سوخت نداریم و می‌توان با صراحت اعلام کرد که نه تنها بنزین بلکه در حوزه نفت گاز وضعیت کیفیت در حد استاندارد است.

مروج با تاکید بر این مساله که مشخصات فنی بنزین و نفت‌گاز از نظر فنی بطور کامل منطبق با استانداردهای یورو ۴ است، تصریح کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سوخت تولیدی در داخل کشور مشکلی ندارد و حتی گوگرد موجود در بنزین معمولی نیز در محدوده مجاز قرار دارد همچنین میزان نفت‌گاز یورو ۴ که برای حمل و نقل در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۵۰ میلیون لیتر در روز است که همه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

مروج درباره علت آلایندگی خودروها در کشور گفت: در بحث آلودگی و آلایندگی، سوخت تنها یک پارامتر است چراکه در این حوزه باید به عوامل دیگری همچون میزان مصرف یک خودرو، نوع سیستم موتور خودرو و موارد دیگری از این قبیل توجه کرد. همچنین آنچه به عنوان خروجی موتور از خودرو خارج می‌شود، به لحاظ آلایندگی در هر یک متفاوت است. بنابراین باید به مواردی که سبب کاهش آلایندگی در خودرو می‌شود، توجه شود که متاسفانه در داخل کشور ما این موارد چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به نظارت‌های بیرونی بر وضعیت کیفیت سوخت کشور اظهار کرد: سازمان محیط زیست هر ماه در این زمینه گزارشی را تهیه می‌کند و آن گزارش را در اختیار شرکت پالایش و پخش، وزارت نفت و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط قرار می‌دهد.

همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت معتقد است که نتایج بهبود ارتقای کیفیت سوخت را مردم در هوای شهرها می‌توانند ببینند. البته توسعه گازرسانی هم در بهبود محیط زیست دخیل بوده است؛ صنایعی که از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌کردند امروز از گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ این حرکت بزرگی بود که دولت انجام داد و این حرکت می‌تواند با محدودیت استفاده از خودروهای فرسوده و معیوب در کلان‌شهرها تکمیل شود.

 

ارسال نظر