رد کابوس پلاسکو در واکنش‌ها به دودگرفتگی وزارت نفت

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۶۷
رد کابوس پلاسکو در واکنش‌ها به دودگرفتگی وزارت نفت

گروه انرژی| نادی صبوری|

دیروز صبح لیوان‌های چای ساعت 10 صبح صدها نفر از کارکنان وزارت نفت نصفه و نیمه روی میز رها شد چرا که ناگهان از آنها خواسته شده بود ساختمان را تخلیه کنند. بویی شبیه به بوی سیم سوخته از حوالی ساعت 10 در ساختمان مرکزی قدیم حس می‌شد و در نهایت واحد HSE تصمیم گرفت ساختمان تخلیه شود تا دقیقا مشخص شود ماجرا از چه قرار است.

از دی ماه 46 تا همین حالا ساختمانی که روزی کنار ساختمان بورس دو برج تهران محسوب می‌شدند صدها نفر را در خود برای کار کردن جای داده است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد حدود 700 نفر در ساختمان پانزده طبقه مرکزی قدیم وزارت نفت که دفتر وزیر نیز آن‌جا قرار دارند کار می‌کنند، تخلیه تمام این نفرات در این‌سو و آن‌سوی فضای مجازی سر و صدایی به پا کرد و کم کم اخبار با تیتر «آتش‌سوزی در وزارت نفت» رد و بدل می‌شد. هادی پورفرجودی رییس واحد ارتباط با رسانه وزارت نفت حدود ساعت 10:30 به «تعادل» اطلاع داد که دستگاه‌های دودکش وارد ساختمان شده‌اند تا دود را تخلیه کنند. طبق گفته‌های او بیژن زنگنه وزیر نفت در ساختمان حضور داشت و دفترش را ترک نکرده بود.

ساعت 12 ظهر اما عبور و مرور به ساختمان وزارت نفت کاملا به حالت عادی در آمده بود. معمولا ساختمان وزارت نفت واقع در تقاطع خیابان‌های حافظ و طالقانی، ساختمانی پرتردد است؛ نامه‌برها، کارکنان دیگر شرکت‌های مرتبط، ارباب‌رجوع و طیف‌های مختلفی از مردم هر روز با این بنا سر و کار دارند؛ البته سر و صدایی که اتفاق دیروز صبح به پا کرد برای خود کارکنان وزارتخانه عجیب بود.

به دنبال حس شدن بوی سوخته و تصمیم واحد HSE وزارت نفت برای تخلیه ساختمان، کارکنان دیروز حدود یک ساعت از ساعت کاریشان در دیروز یکشنبه 13 مرداد را در حیاط وزارتخانه سپری کردند. در ادامه آتش‌نشانی شهری به محل حادثه می‌آید اما اجازه ورود پیدا نمی‌کند و در واقع آتش‌نشانی داخلی خود وزارت نفت عملیات را انجام می‌دهد. امکان دسترسی به گزارش ماوقعی که معمولا در این جور حوادث از سوی آتش‌نشانی تهیه می‌شود برای «تعادل» میسر نبود اما تمام چیزهایی که تا اینجای ماجرا قطعی است این است که بوی سوختگی از طبقه منفی 1 وزارتخانه، جایی که باغبان‌های وزارت نفت معمولا آنجا گردهم می‌آیند شروع شده است؛ جدی‌ترین احتمال تا اینجا آن‌طور که شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی در خبر کوتاهی که منتشر کرده به آن اشاره کرده است « اتصال جزئی شبکه‌های برق» بوده است.

کسری نوری سخنگوی وزارت نفت به «تعادل» می‌گوید: «دود ناشی از ‌اتصالی برق در طبقه منفی یک ساختمان از مسیر آسانسور به تمام طبقات منتقل شده بود و به همین خاطر بوی دود حس می‌شد» یکی از نکات جالب توجه نحوه وارد شدن سازمان آتش‌نشانی به این ماجرا بوده است، همان‌طور که گفته شد واحد HSE وزارت نفت خود عملیات را بر عهده داشته پس چه کسی به آتش‌نشانی زنگ زده بود؟ جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی به ایرنا گفته که حادثه آتش‌سوزی ساختمان وزارت نفت به سامانه ۱۲۵ اعلام نشده و با توجه به تماس‌های برخی شهروندان ماموران یک ایستگاه آتش‌نشانی به محل مورد نظر اعزام شدند که با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد در محل مورد نظر هیچ گونه حادثه‌ای روی نداده است.

  رد پلاسکو در اذهان عمومی

شاید یکی از دلایلی که موضوع دودگرفتی در ساختمان وزارت نفت را به سرعت وارد فضای مجازی کرد تجربه مواجهه جامعه با حریق و سپس فروریختن ساختمان پلاسکو است. پلاسکو که اگر امروز زنده بود دو سال از ساختمان وزارت نفت بزرگ‌تر بود دی ماه 95 جلوی چشمان بهت‌زده هزاران عابر پیاده و موتور سوار و ماشین‌سوار فرو ریخت تا جامعه نسبت به حوادث در ساختمان‌های با عمر طولانی حساس شود.

ساختمان وزارت نفت یک بار اوایل دهه 80 هم دچار یک سانحه شد، آن‌بار واقعا حریقی درکار بود، بعضی روایت‌ها که امکان صحت‌سنجی آن وجود نداشت می‌گویند به خاطر جابه‌جا شدن ساختمان وزارتخانه در آن سال، یک وزارتخانه چادری در یکی از طبقات ایجاد شده بود و جنس این چادرها به تشدید حریق منجر شد. حادثه آن سال باعث مرگ یکی از کارکنان زن وزارتخانه شد، او کارمند واحد امور بین‌الملل بود که به خاطر تعاملات بین‌المللی تعطیلاتشان با دیگر واحدها متفاوت است و پنجشنبه؛ روزی که حریق در آن رخ داد روز کاریشان محسوب می‌شد. آمار دقیق و رسمی از تعداد افرادی که در ساختمان مرکزی قدیم وزارت نفت کار می‌کنند وجود ندارد اما برخی منابع وزارت نفت برآورد می‌کنند 700 نفر در این ساختمان مشغول به کار هستند. قدیمی بودن این ساختمان و برخی مسائل مانند جنس کف‌پوش‌ها گاهی کارکنان را در مورد حوادثی که ممکن است رخ بدهد نگران می‌کند.  ساختمان سفید رنگ وزارت نفت دی ماه 1343 افتتاح شد و آن روزها 365 اتاق داشت، البته ساختار این ساختمان باعث می‌شود تعداد اتاق‌ها متغیر باشد، در واقع آن‌طور که سید مصطفی حسینی یکی از قدیمی‌ترین عکاس‌های وزارتخانه می‌گوید تنها 2 طبقه اول و 2 طبقه آخر این ساختمان هستند که در همان ساختار اولیه به اتاق‌ها و بخش‌های مختلف تقسیم شدند؛ در باقی طبقات به جز بخشی که آسانسور را جدا می‌کند در اصل با 11 طبقه خالی روبرو هستیم که با پارتیشن‌هایی مخصوص به اتاق‌ها و ساختار فعلی تقسیم شده‌اند، این تقسیم‌بندی قابل تغییر است.

در ساعت ناهار کارکنان وزارتخانه کمتر کسی از اتفاقی که چند ساعت قبل رخ داده بود و یک کلاغ چهل کلاغ با عنوان «آتش‌سوزی در وزارت نفت» در دهان‌ها می‌چرخید حرف می‌زند، اگر هم حرفی باشد حسرت از تمام نشدن لیوان چای ساعت 10 است.

 

ارسال نظر