تهران و کابل مصمم به حل و فصل آب‌های مشترک هستند

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۹۰۲

گروه انرژی| «ایران و افغانستان مصمم هستند مسائل مربوط به دو حوضه آبریز مشترک را حل و فصل کنند.» این جدیدترین خبر اعلام شده از مذاکرات آبی دو کشور است. چالش ایران با افغانستان در آب‌های مرزی قدمتی 150 ساله دارد. از سال 1383 تا حالا ایران و افغانستان بیش از 18 اجلاس در دو کشور با عنوان « کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند» تشکیل دادند و از سال گذشته هیات دولت در ایران تغییراتی را ایجاد کرد تا مذاکرات سمت و سوی اقتصادی نیز به خود بگیرد.

در همین راستا دیروز وزیر نیرو با اشاره به سفر یک‌روزه خود به کشور افغانستان درباره برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی گفت: دو کشور مصمم هستند مسائل مربوط به دو حوضه آبریز مشترک را حل و فصل کنند.

رضا اردکانیان به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: در دیدارهایی که با مقام‌های ارشد کشور افغانستان انجام شد این همت وجود دارد که هر دو کشور بخواهند مسائل مابین خود در این حوضه‌های آبریز را به خوبی حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: مرزبندی در دو حوضه آبریزی که در آن باهم زندگی مشترک می‌کنیم یک امر قابل مرزبندی نیست و نمی‌شود قسمتی از آن پرآب و قسمتی کم آب باشد یا قسمتی توسعه یافته و بخش دیگر توسعه نیافته باشد این امری روشن است و بر این اساس این همت وجود دارد که مسائل مابین حل و فصل شود.

وزیر نیرو گفت: فروردین امسال بود که دولت به پیشنهاد وزارت امورخارجه مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان را به وزارت نیرو محول کرد و بر این اساس مقررشد سفری برای بررسی مسائل بین دو کشور انجام شود.

اردکانیان افزود: اما مدتی به خاطر مدیریت سیلاب‌ها در کشور و سایر برنامه‌ها این سفر به تعویق افتاد و به لحاظ اینکه اجلاس کمیسیون مشترک باید در کابل برگزار شود قرار شد سفر کوتاهی به این شهر برای ملاقات با مسوولان ارشد دولت افغانستان که این سفر دیروز انجام شد .

وی ادامه داد: در این سفر هم با رییس‌جمهوری و هم رییس هیات اجرایی افغانستان و هم با وزیر آب و انرژی و هم وزیر امور مالیه که رییس کمیسیون مشترک است جلسه‌های خوبی برگزار شد هرچند آنها مشغول برگزاری کمپین‌های ریاست‌جمهوری هستند که در مهرماه برگزار خواهد شد ولی همگی مصمم بودند فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی با ایران دنبال شود.عضو هیات دولت گفت: توسعه روابط اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله توسعه روابط در چابهار، بازارچه‌های مرز و راه‌آهن، ترانزیت و در بخث استفاده از فرآورده‌های نفتی و در موضوع مهم آب، محیط زیست و برق مد نظر قرار گرفت و بر این اساس آقای اشرف غنی رییس‌جمهوری، وزیر مالیه را موظف کرد کار گروهی مرکب از ۵ وزیر تشکیل شود و از طرف ایران همچنین کمیته‌ای شکل گیرد و در نیمه شهریور نخستین جلسه را برای پیگیری پروژه‌های مشترک برگزار خواهیم کرد.

 

ارسال نظر