نرخ نفت در مسیر بازیابی افت شدید روز سه‌شنبه

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۴۹
نرخ نفت در مسیر  بازیابی افت شدید روز سه‌شنبه

گروه انرژی|

قیمت نفت پس از ریزش سنگینی که در معاملات روز گذشته تجربه کرد، روز چهارشنبه اندکی افزایش پیدا کرد اما افت کمتر از حد انتظار ذخایر امریکا باعث شد روند رشد قیمت‌ها محدود شود.

بهای معاملات آتی نفت برنت که روز سه‌شنبه با ۳.۲ درصد کاهش بسته شده بود، روز چهارشنبه 42 سنت یا 0.65 درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و 77 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز که روز سه‌شنبه ۳.۳ درصد سقوط کرده بود، در معاملات دیروز 29 سنت یا 0.50 درصد افزایش یافت و به ۵۷ دلار و 91 سنت در هر بشکه رسید.

گزارشی که از سوی موسسه امریکن پترولیوم منتشر شد، نشان داد: ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۱۲ جولای، ۱.۴ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۶۰ میلیون بشکه رسیده است. در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲.۷ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی تولید و ذخایر نفت امریکا بعد از ظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر می‌شود و اگر این آمار کاهش ذخائر را تایید کند، پنجمین کاهش هفتگی متوالی ذخایر نفت امریکا خواهد بود که طولانی‌ترین روند کاهش از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون محسوب می‌شود. آبشیک کومار، مدیر تحلیلی شرکت «اینترفکس انرژی» در لندن در این باره اظهار کرد: فعالان بازار منتظر آمار هفتگی ذخایر نفت امریکا هستند که انتظار می‌رود یک کاهش هفتگی دیگر را نشان دهند. با این حال تولید نفت در خلیج مکزیکو پس از توفان گرمسیری بری به وضعیت عادی بازگشته است. به گزارش ایسنا، بیش از نیمی از تولید روزانه نفت خام در خلیج مکزیکوی امریکا تا روز سه‌شنبه پس از وقوع توفان گرمسیری بری همچنان متوقف ماند، زیرا اکثر شرکت‌های نفتی در حال اعزام مجدد کارکنان برای از سرگیری تولید بودند. اداره اجرای ایمنی و محیط زیست امریکا اعلام کرد: ۱.۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت یا معادل ۵۸ درصد از تولید منطقه و همچنین ۱.۴ میلیارد فوت مکعب تولید روزانه گاز طبیعی متوقف مانده است. کاهش کمتر از حد انتظار ذخایر نفت خام نشان داد تعطیلی تولید براثر وقوع توفان بری در هفته گذشته تاثیر چندانی روی ذخائر نداشته است.

همچنین گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخائر بنزین ۴۷۶ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش سطح ذخائر به میزان ۹۲۵ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، اظهار کرد که پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران به دست آمده است و او به دنبال تغییر رژیم این کشور نیست. این اظهارات اشاره به این دارد که تنش‌های خاورمیانه احتمالا می‌تواند کاهش یابد. سی‌ان‌بی‌سی نیز نوشت: پس از آنکه وزیر خارجه امریکا، مایک پمپئو به دروغ مدعی شد ایران آماده است تا بر سر برنامه موشکی خود مذاکره کند، قیمت نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای خود رسید. نرخ معاملات آتی هر بشکه نفت خام برنت، شاخص بین‌المللی قیمت نفت، که در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه تا ۶۷.۰۹ دلار در هر بشکه هم بالا رفته بود، پس از این اظهارات ۲.۵۶ دلار یا ۳.۷ درصد، نسبت به قیمت بسته شده دوشنبه، سقوط کرد و به ۶۳.۸۶ دلار در هر بشکه رسید. نرخ معاملات آتی هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین وست تگزاس اینترمدیت امریکا که در معاملات روز سه‌شنبه به ۶۰.۰۶ دلار در هر بشکه رسیده بود نیز، ۲.۴۶ دلار یا ۴.۲ درصد نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه سقوط کرد و به ۵۷.۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش اقتصادنگار، علاوه بر عوامل ذکر شده، تولیدکنندگان امریکایی نفت در خلیج مکزیک، از روز دوشنبه شروع به راه‌اندازی حدود ۷۴ درصد تأسیسات تولید نفت این منطقه کردند که به علت توفان تخلیه شده بود.

 

ارسال نظر