ظرفیت تولید نفت ایران بالا می‌رود

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۲۴

گروه انرژی|

با راه‌اندازی پروژه‌های ازدیاد برداشت، ظرفیت تولید نفت خام ایران تا پاییز امسال بالا می‌رود. ایران در چند سال اخیر پروژه‌های مختلفی را برای استفاده از روش‌هایی چون EOR و IOR برای بالا بردن ظرفیت تولید نفت خام به وی‍ژه با تمرکز بر میدان‌های مشترک تعریف کرده است. شنیده‌ها از این حاکی است که از طرح‌های خلاقانه دانشجویی هم در این زمینه استقبال می‌شود.

دیروز معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از افزایش توان تولید نفت تا ۲ ماه آینده خبرداد.

رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در آیین امضای قرارداد سفارش لوله‌های جداری و مغزی مورد نیاز طرح‌های توسعه میدان‌های رامشیر و منصوری گفت: این قرارداد نشان از وفاق و توانایی‌های داخلی در شرایط کنونی کشور دارد و گواه این موضوع است که چرخ صنعت متوقف نیست و ما در هر شرایطی کارمان را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به طرح بزرگ نگهداشت و ازدیاد برداشت در ۳۳ میدان که قرار بود در قالب الگوی جدید قرارداد‌های نفتی اجرایی شود، تصریح کرد: از مرحله‌ای به بعد به این نتیجه رسیدیم که نباید منتظر این قرارداد‌ها باشیم و به همین دلیل طرح‌هایی را به شکل موازی با الگوی جدید قرارداد‌های نفتی آغاز کردیم و حالا که این قرارداد‌ها در شرایط تحریم با مشکل روبرو شده، همین قرارداد‌های موازی برای ما مانده است. معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این ۳۳ قرارداد به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با هدف اشتغال داخلی، ایجاد زمینه کار برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و نگهداشت تولید حدود ۲۸۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است، افزود: در این قرارداد‌ها چند بخش جدی برای ساخت داخل گنجانده شده است، از جمله اینکه برای ۸۴ قلم کالای خارجی که امکان ساخت داخل داشتند ممنوعیت واردات گذاشتیم و ۱۵ قلم کالای پرمصرف در این پروژه‌ها را شناسایی کردیم و به این ترتیب حدود ۴۰ درصد از ۶.۲ میلیارد دلار به تامین کالا در داخل اختصاص می‌یابد. دهقان با اعلام اینکه تاکنون ۱۰ قرارداد از این مجموعه امضا شده و ۱۰ قرارداد دیگر تا حدود دو ماه دیگر امضا می‌شود، عنوان کرد: اویک دو میدان مهم از میان این قرارداد‌ها را در اختیار دارد و امیدوارم پیشرفت خوبی در آنها داشته باشد و به ۷۰ هزار بشکه افزایش تولید موردنظر دست یابد. وی در عین حال به تعیین تیم رصد کالا در معاونت مهندسی اشاره کرد و گفت: در این کمیته توجه می‌شود که از حداکثر ظرفیت پیمانکاران و سازندگان استفاده شود.

غلامرضا منوچهری، معاون سابق مهندسی شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در همین شرایط سخت کشور، تسلیم نمی‌شویم، افزود: آنچه در این شرایط باید تقویت شود، قابلیت‌های کشور است و ما توجه به ساخت داخل را در اولویت پروژه‌ها قرار داده‌ایم و از شرکت لوله گستر اسفراین نیز می‌خواهیم با فعالیت شبانه‌روزی محصولی با کیفیت و استاندارد را در زمان تعهد شده تحویل دهند.

وی با بیان اینکه صنعت‌گران و شرکت‌های پیمانکاری ما نشان داده‌اند در شرایط سخت می‌توانند به توسعه دست یابند، گفت: غربی‌ها تصورش را هم نمی‌کردند که ما در شرایط تحریم این فعالیت‌ها را پیش ببریم و تسلیم نشویم، اما هنوز حلقه‌های مفقوده زیادی داریم که متخصصانمان در حال فعالیت هستند و آنچه پایداری جمهوری اسلامی ایران را رقم می‌زند همین قابلیت‌هاست. هم‌اکنون دانش مهندسی و انگیزه بالایی در کشور داریم. به عنوان نمونه در ساخت الفین‌ها به فناوری جدید رسیده‌ایم و طرح‌های الفین جدید بدون دانش فنی خارجی انجام می‌شود.

منوچهری تصریح کرد: شرکت اویک هم‌اکنون در پروژه‌های مهمی همچون پروژه ۱.۵ میلیارد یورویی کیان در نقش پیمانکار عمومی حاضر است، در همه پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم موضوع اشتغال‌زایی و تامین کالا از داخل در اولویت است و در این دو میدان رامشیر و منصوری نیز با وسواس بالا موضوع در اولویت قرار گرفت و حتی چند سری از لوله‌ها برای نخستین‌بار ساخته می‌شوند که باید با دقت بالا استاندارد‌های آنها را بررسی کنیم. انتظار داریم دوستان در شرکت لوله گستر اسفراین نیز بدون نقص و در موعد مقرر به تعهد خود عمل کنند، زیرا اجراکننده نهایی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب است، اما ما باید بر همه فرآیند‌ها مسلط باشیم و نظارت کنیم تا هر دو طرف کاری ماندگار تحویل دهند. او عنوان کرد: در گذشته محصولات چینی کیفیت نداشتند، اما چند سالی است که کیفیت آنها افزایش یافته است، سخن ما این است که چرا محصولات ایرانی نباید این کیفیت را داشته باشند؟ هم‌اکنون مهندسان، متخصصان و تجهیزات در این پروژه ایرانی هستند و چرخه این صنعت می‌تواند بازار کار عمده‌ای را در منطقه و کشور ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت طرف قرارداد نیز اظهار کرد: تعهد می‌دهم که با اتکا به کارکنانم این وظیفه را در موعد مقرر اجرا کنیم. در ۱۳ سال گذشته در مجموع از ۱۵ درصد ظرفیت این مجتمع استفاده شده است، ما خوشحالیم که با تاکید‌های مقام معظم رهبری و اهتمامی که وزیر نفت و مجموعه وزارت نفت دارند این اعتماد برای ما به وجود آمده است و تلاش می‌کنیم اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.

وی افزود: در سبد محصولات این مجموعه به‌زودی لوله‌های جریانی با گرید ۵۲ نیز تولید می‌شود و آمادگی تولید این محصول به‌صورت انبوه وجود دارد.

او گفت: ارزش این قرارداد در واقع حدود یک هزار میلیارد تومان است، زیرا ارزش افزوده اقتصادی که برای اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه ایجاد می‌کند بسیار قابل توجه است و اگر همین کالا‌ها از خارج وارد می‌شد به همین اندازه به کشور لطمه می‌زد.

 

ارسال نظر