کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۹۲

اطلاعیه چهارمین عرضه بورسی نفت

شانا| اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه نفت‌ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۷ دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه و برای روز سه‌شنبه (۱۸ تیرماه) منتشر شد.این چهارمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است؛ دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.

خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش 2 درصدی ظرفیت پالایشی امریکا

تسنیم| بسته شدن یک پالایشگاه نفتی در فیلادلفیا که ماه گذشته به خاطر آتش‌سوزی مهیبی ویران شد، تقریبا دو سال موفقیت امریکا را در افزایش ظرفیت پالایشگاهی از بین می‌برد.

به گزارش رویترز، فیلادلفیا انرژی سولوشنز اعلام کرد پس از آتش‌سوزی 21 ژوئن در یک بخش از این پالایشگاه که واحد افزودن آلکیل به هیدروکربن‌ها را نابود کرد، در تابستان پالایشگاه خود را با ظرفیت 335 هزار بشکه در روز می‌بندد.

عملیات بستن این پالایشگاه هفته گذشته آغاز شده و تا اواخر اوت ادامه دارد و کل ظرفیت پالایشگاهی امریکا را حدود 2 درصد کاهش می‌دهد و به 18.46 میلیون بشکه در روز می‌رساند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، ظرفیت پالایشگاهی این کشور در اوایل ژانویه 18.8 میلیون بشکه بود که نسبت به 18.6 میلیون بشکه اوایل 2017 افزایش داشت. تعداد پالایشگاه‌های فعال این کشور در سال گذشته سه عدد کم شده و حالا 132 پالایشگاه است، در حالی که ظرفیت پالایشگاهی این کشور 204 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.حدود 55 درصد رشد ظرفیت پالایشگاهی امریکا در سال گذشته مربوط می‌شد به پالایشگاه‌های حاشیه گالف کوست. پالایشگاه‌های ایالت تگزاس به تنهایی مسوول 42 درصد این افزایش ظرفیت بودند.افزایش بزرگ بعدی در ظرفیت پالایشگاهی امریکا در 2022 خواهد بود، وقتی اکسون موبیل واحد تقطیر نفت خام خود را با ظرفیت 250 هزار بشکه در روز راه‌اندازی کند.

آلودگی مجدد در نفت روسیه

ایسنا| تنها چند روز پس از اینکه روسیه اعلام کرد جریان نفت به اروپا از طریق خط لوله دروژبا را بطور کامل از سرگرفته است، پالایشگاه نفت شل در آلمان واردات از طریق دروژبا را به دلیل وجود کلرید اورگانیک بیش از حد استاندارد، متوقف کرد.

آلودگی نفت خامی که از طریق دروژبا به اروپا ترانزیت می‌شود در اواخر آوریل روسیه را ناچار کرده بود صادرات از طریق این خط لوله به چندین کشور اروپایی را متوقف کند.

آلودگی نفت به ماده شیمیایی کلرید ارگانیک که مقامات روسی آن را عمدی اعلام کردند، برای تجهیزات پالایشگاه و همچنین سلامت انسان خطرناک و آسیب‌رسان است. این ماده شیمیایی برای افزایش تولید نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی شرکت شل به نشریه آلمانی هندلزبلات گفت: پالایشگاه این شرکت در آلمان واردات نفت روسیه از طریق دروژبا را متوقف کرده است زیرا همچنان کلرید ارگانیک بیش از حد مجاز وجود داشت.

وی در ادامه افزود: پالایشگاه پی سی کی با تأمین‌کنندگان و اپراتورهای خط لوله در تماس است تا علت وجود سطح بالای کلرید ارگانیک و نحوه رفع این مشکل روشن شود.

آلودگی نفت روسیه فعالیت پالایشی برخی از شرکت‌ها را در ماه مه مختل کرد. به عنوان مثال شرکت توتال فعالیت برخی از واحدهای پالایشگاه لیونا در آلمان را برای انجام بررسی‌های فنی تعطیل کرد.

 

ارسال نظر