کاهش رشد تولید نفت امریکا

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۳۸

ایسنا| رشد پرشتاب نرخ تولید نفت امریکا در واکنش به افت قیمت‌ها از اواخر سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ آهسته شده است.آمار رسمی نشان داد که تولید نفت و میعانات امریکا در ماه آوریل به رکورد ۱۲.۱۶ میلیون بشکه در روز صعود کرد که ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز (۱۶ درصد) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

اما آمار تولید ماهانه اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد که نرخ رشد از زمانی که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید، آهسته شده است.

مجموع تولید نفت و میعانات امریکا در مدت سه ماه از فوریه تا آوریل سال ۲۰۱۹ بر مبنای سالانه تنها ۱.۵۲ میلیون بشکه در روز رشد کرد که در مقایسه با نرخ رشد ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا اکتبر سال ۲۰۱۸ کمتر بود.

تولید ۴۸ ایالت امریکا که عمدتا مربوط به مناطق شیل بوده است، در فاصله ماه‌های فوریه تا آوریل سال ۲۰۱۹ تنها ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز رشد کرد که پایین‌تر از ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز در فاصله آگوست تا اکتبر سال ۲۰۱۸ بود.

کندی رشد تولید در تمامی مناطق بزرگ شیل امریکا مشهود است، زیرا شرکت‌ها در واکنش به قیمت‌های پایین‌تر، نرخ حفاری جدید و ساخت چاه‌ها را کمتر کرده‌اند. به عنوان مثال در بخش اسپرابری منطقه پرمیان باسین، رشد تولید سالانه از ۴۲۵ هزار بشکه در روز بین آگوست تا اکتبر به ۳۰۰ هزار بشکه در روز در فاصله مارس تا مه کاهش یافت.

قیمت‌های پایین‌تر از رونق حفاری و فرکینگ که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاهده شد، کاسته و کمک کرده است پیش بینی مازاد تولید در بازار جهانی نفت محقق نشود.

در سراسر امریکا شمار دکل‌های حفاری نفت، ۹۵ حلقه (۱۱ درصد) از ماه نوامبر کاهش پیدا کرده و طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۵ حلقه (۸ درصد) کاهش یافته است. کندی رشد فعالیت حفاری از زمان ریزش قیمت نفت در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بی‌سابقه بوده است و فشار روی تولیدکنندگان نفت شیل امریکا را منعکس می‌کند. با این حال آمار مقدماتی اداره کار امریکا نشان می‌دهد که اشتغال در حفاری نفت و گاز در ماه مه همچنان رشد داشت که ممکن است در ماه‌های آینده تحت بازبینی قرار گیرد.تغییرات در قیمت‌های نفت معمولا سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا روی فعالیت حفاری تاثیر بگذارد و تاثیر آن روی تولید نیز با فاصله ۹ تا ۱۲ ماه اتفاق می‌افتد؛ بنابراین افت قیمت‌های نفت از اواخر سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ احتمالا همچنان باعث ملایم شدن رشد تولید تا پایان سال ۲۰۱۹ می‌شود.

به نوشته رویترز، این آمار برای اعضای اوپک و متحدان‌شان که تلاش می‌کنند عرضه در بازار جهانی نفت را مدیریت کرده و قیمت‌ها را تقویت کنند، همچنان هشداردهنده است. تلاش‌ها برای کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و رساندن قیمت نفت برنت به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه، همانند سال ۲۰۱۸ ضربه به خودی است، زیرا احتمالا باعث رونق حفاری نفت شیل می‌شود.

 

ارسال نظر