کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۳۷

ورود گازوئیل زیستی  به حمل‌ونقل عمومی

ایسنا| ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با کمک دیگر نهادها و بخش خصوصی اقدام به اجرایی کردن استفاده از بیودیزل در حمل و نقل عمومی کرده است که فاز آزمایشی این طرح در زمستان سال ۹۵ اجرایی شد و فاز بعدی آن نیز بهار سال ۹۸ به مرحله اجرایی رسید. این طرح با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، شرکت اتوبوسرانی شهر تهران و حومه و بخش خصوصی به صورت آزمایشی اجرایی شد. در این طرح ۲ تا ۱۵ درصد بیودیزل تولیدشده از روغن‌های پسماند خوراکی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تزریق شد. تاکنون با استفاده از راکتورهای حاصل از این پروژه‌ها بیش از ۶۰ هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده است که از دفع ۱۶۰ هزار کیلوگرم گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است. برای اجرای این طرح از سوخت بیودیزل (سوخت سبز) دارای استاندارد ASTMD6751 در اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، سامانه تندرو استفاده شده است. بر اساس اعلام معاونت علمی، بیودیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود.

انفجار نفتکش lpg در ترکیه

رویترز| در انفجاری در یک نفتکش ال‌پی‌جی در بندر الیاگای استان ازمیر ترکیه یک خدمه ایتالیایی کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند. این اتفاق در اواخر روز دوشنبه افتاد ولی کار در کارخانه پتروشیمی همچنان ادامه دارد. این کشتی در بندری در کارخانه پتروشیمی پتکیم متعلق به شرکت نفت دولتی سوکار آذربایجان لنگر انداخته بود. روبرتو مونتگوردیا، خدمه ایتالیایی در این اتفاق کشته شد. سوکار اعلام کرد تمام کارکنان آسیب دیده از بیمارستان مرخص شده‌اند. کارخانه پتروشیمی پتکیم اعلام کرد: «در ساعت 20:23، آتش به دلیلی ناشناخته هنگام اتصال به کشتی ایتالیایی سینزانیا به منظور پر کردن هیدروکربن‌های مایع آغاز شد ولی به خاطر مداخله سریع تیم‌هایمان آتش مهار شد.» سوکار اعلام کرد بررسی‌ها در مورد دلایل آتش‌سوزی ادامه دارد. فعالیت‌های کارخانه پتکیم در پالایشگاه استار سوکار از سر گرفته شده است. شرکت نفت دولتی آذربایجان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه پتکیم و نه استار هیچکدام برای بررسی‌ها بسته نشده‌اند. تمام تاسیسات در پتکیم طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهند. همچنین کشتی حادثه دیده متعلق به سوکار نبوده است».

آرژانتین به جمع صادرکنندگان نفت می‌پیوندد

تسنیم|تولید نفت و گاز طبیعی آرژانتین در ماه‌می‌رکورد جدیدی ثبت کرد که دلیل آن افزایش تولید از ساختارهای شیل وسیع واکا مورتای این کشور بود.به گزارش رویترز، تولید گاز طبیعی آرژانتین در ماه می‌نسبت به همین ماه در سال گذشته 7.6 درصد افزایش یافت و تولید نفت این کشور 4.2 درصد بالا رفت. آرژانتین در ماه می‌برای سیزدهمین ماه متوالی نیازی به واردات هیچ نفت‌خامی نداشت، چیزی که از 2012 تا حالا اتفاق نیفتاده بود. واکا مورتا یک ساختار شیل وسیع بلژیکی در استان نکوین آرژانتین است. این منطقه در طرح این کشور برای تبدیل شدن به یک صادرکننده صرف انرژی تا 2020 نقشی اساسی دارد.منطقه واکا مورتا باعث شد آرژانتین کسری انرژی خود را در 2018 تا 2.3 میلیون دلار کاهش دهد. کسری انرژی آرژانتین در 2013، معادل 6.9 میلیون دلار بود. در سال جاری دولت آرژانتین امیدوار است این کسری را از بین ببرد و در 2020 به مازاد انرژی برسد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم|با ثبت ۳۳۴.۵ میلیمتر بارش در ۲۸۲ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشدی ۱۰۱ درصدی نسبت به بارش‌های مدت مشابه سال آبی گذشته و رشدی ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه بطور متوسط در درازمدت (آمار ۵۰ ساله) به ثبت رسیده است. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا دهم تیر 98 (282 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 334.5 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (237.1 میلی‌متر) 41 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (166.7 میلی‌متر) 101 درصد افزایش نشان می‌دهد. از مجموع 334.5 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 282 روز ابتدایی سال آبی جاری، 92.1 میلی‌متر سهم پاییز، 131.9 میلی‌متر سهم زمستان، 109 میلی‌متر سهم بهار و 1.5 میلی‌متر سهم 10 روز ابتدایی تابستان است.

 

 

ارسال نظر