کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۳۲

انتقال ۲ میلیارد مترمکعب سیلاب با لوله‌های گاز

ایرنا| مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران به انتقال بیش از دو میلیارد مترمکعب آب توسط لوله گاز در مناطق سیل‌زده کشور اشاره کرد و گفت: در منطقه یک عملیات انتقال گاز، بیش از ۳۲ خط لوله (۴۷۰ کیلومتر) درگیر سیل و غرق آب شده بود.

سعید توکلی افزود: همزمان با سیل، دستور صادرات گاز از مرز شلمچه نیز صادر شد که با وجود محدودیت‌های دسترسی و مشکلات پیرامون سیل، گاز به خط لوله تزریق و این پروژه عملیاتی شد.وی ادامه داد: همزمانی این اتفاق با مشکلات کمبود شکر سبب شد تا برای حل این مشکل، تزریق گاز به کشت و صنعت دهخدا نیز انجام شود.توکلی گفت: تعداد زیادی از ترانس‌ها، عملگرها، شیرها و… غرق آب شده بود که در قالب استانداردهایی به صورت کاملاً فنی نسبت به رفع مشکل اقدام شد.توکلی تاکید کرد: با وجود اینکه اولویت نخست شرکت ملی گاز و شرکت انتقال گاز ایران ایمنی است ولی شبکه در جریان سیل اخیر پایداری خوبی داشت، با این وجود آیا می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که در تمام بحران‌ها مثل رانش زمین، زلزله، سیل، صاعقه، توفان و سونامی می‌تواند پایدار باشد .

مهمان‌نوازی ایران  از خدمه نفتکش صدمه دیده

تسنیم| سخنگوی شرکت نروژی فرانت‌لاین که نفتکش آن در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته بود با اعلام ورود ۲۳ خدمه این نفتکش از بندرعباس به دوبی گفت: این خدمه‌ها روسی، فیلیپینی و گرجستانی بوده و به‌خوبی توسط مقامات ایران پذیرایی شده بودند.

به گزارش رویترز، خدمه نفتکش فرانت التایر شرکت فرانت‌لاین، یکی از دو کشتی که این هفته در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت وارد دوبی شدند. اپراتور کشتی نروژی اعلام کرد: «همه 23 خدمه این نفتکش ایران را از فرودگاه بندرعباس ترک کردند و در فرودگاه بین‌المللی دوبی فرود آمدند.» یک سخنگوی فرانت‌لاین گفت که این خدمه‌های روسی، فیلیپینی و گرجستانی به‌خوبی توسط مقامات ایران پذیرایی شده بودند. اکثر آنها پس از رسیدن به دوبی به خانه پرواز کردند و بقیه روز یک‌شنبه دوبی را ترک می‌کنند.فرانت‌لاین اعلام کرد یک ناو یدک‌کش به فرانت التایر رسیده و یک تیم از متخصصان شرایط و خسارات آن را بررسی می‌کنند. این نفتکش پس از حمله آتش گرفت ولی شعله‌های آتش خاموش شدند.امریکا و انگلستان ایران را به این حمله متهم کرده‌اند ولی تهران این اتهام را رد می‌کند. این حملات قیمت نفت را بالا برده و به نگرانی در مورد تقابل ایران و امریکا اضافه کرده‌ است.نفتکش دیگری که مورد حمله قرار گرفت، کاکوتا کوریجس، به‌سمت امارات یدک کشیده می‌شود.

تلاش عربستان برای کاهش آشفتگی بازار نفت

ایسنا| وزیر انرژی عربستان سعودی در حاشیه نشست انرژی کشورهای گروه G۲۰ در ناگانوی ژاپن اظهار کرد: بازار نفت از عرضه کافی برخوردار است. با این حال وی در واکنش به حملات صورت گرفته به دو نفتکش حامل فرآورده‌های نفتی نزدیک تنگه هرمز، نسبت به خطر مختل شدن عرضه ابراز نگرانی کرد و گفت: عرضه کافی نفت وجود دارد و نسبت به این مساله اطمینان وجود دارد. تاکنون روند عرضه ثابت بوده و اختلالی وجود نداشته است البته من نسبت به اختلالات احتمالی در روند عرضه نفت نگران هستم، اما مطمئن هستم که جامعه بین‌المللی دست به دست هم خواهد داد و اقدام درست را انجام می‌دهد و امنیت عرضه ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش پلاتس، خالد الفالح همچنین در اظهاراتی به هیروشیگه سیکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن گفت: دولت عربستان سعودی این حادثه را بسیار جدی گرفته و ما قصد داریم هر اقدامی که می‌توانیم برای حفاظت از زیرساخت، آب‌های سرزمینی و کشتی‌های خود انجام دهیم، اما ما نمی‌توانیم از دریاهای جهان حفاظت کنیم و بنابراین مسوولیت جهانی مرتبط وجود دارد. وی اظهار کرد: عربستان سعودی اگر از سوی مصرف‌کنندگان ژاپنی و همچنین سایر مشتریانش در آسیا و نقاط دیگر درخواستی دریافت کند تمامی نیازهای انرژی آنها را پاسخگو خواهد بود.

افزایش مالیات استخراج نفت در روسیه

ایسنا| وزارت دارایی روسیه پیشنهاد کرد که مالیات استخراج معدنی برای تولید نفت در این کشور افزایش پیدا کند.الکسی‌سازانوف، مدیر دپارتمان مالیات وزارت دارایی روسیه اظهار کرد: انتظار می‌رود افزایش ۱۱۳ روبل (۱.۷۵ دلار)

به ازای هر تن تولید نفت از اول سپتامبر اجرایی شود.بر اساس گزارش رویترز،‌سازانوف گفت: وزارت دارایی همزمان جبران خسارت برای تولیدکنندگان بنزین و دیزل مرتبط با محدود شدن قیمت‌های داخلی نفت را افزایش می‌دهد. افزایش مالیات استخراج معدنی، بودجه دولت برای پرداخت‌های مذکور را تأمین خواهد کرد.آمار وزارت انرژی روسیه نشان داد که تولید نفت این کشور در ماه مه به ۱۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش نشان داد و پایین‌ترین سطح تولید از ژوئن سال ۲۰۱۸ بود.

 

ارسال نظر