کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۸۰

سکوی فاز 14 پارس جنوبی به آب انداخته شد

ایرنا| سکوی گازی B۱۴ ساخته شده در شرکت مبین‌سازه‌گستر خلیج فارس (از زیرمجموعه‌های ایزوایکو) در بندرعباس، روز سه‌شنبه در مراسمی به آب انداخته شد و جهت نصب و بهره‌برداری راهی فاز ۱۴پارس جنوبی در عسلویه شد.

این سکو و متعلقات آن نزدیک به هفت هزار تن وزن داشته و وزن سکو به تنهایی ۲ هزار و ۵۰۰ تن است که در مدت ۱۱۵ ماه و با مبلغ ۵۷۰ میلیون دلار ساخته شده است.این سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی قرار است از بندرعباس به آب سپرده شده و روی یک کفی شناور مسیر ۵۵۰ کیلومتر تا رسیدن به این منطقه اقتصادی را طی کرده و نصب شود که با نصب آن حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به تولید گاز ترش در این منطقه اضافه خواهد شد.این پروژه ۱۰۰ درصد از سوی مهندسان ایرانی اجرا شده و بیش از ۶۰ درصد تجهیزات آن داخلی است و با اجرای آن از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.هدف از این پروژه استخراج روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش (Sour Gas) از مخزن واقع در پالایشگاه در حال ساخت واقع در پارس جنوبی است.

کشمکش امریکا و روسیه برای سلطه انرژی

تسنیم| معاون وزیر خارجه امریکا در امور انرژی در اظهاراتی که نشان‌دهنده افزایش درگیری‌ها با مسکو بر سر سیاست «سلطه انرژی» ترامپ است گفت: «روسیه از تلاش‌های امریکا برای عرضه گاز طبیعی به اروپا انتقاد می‌کند چون از رقابت در بازار آزاد می‌ترسد». به گزارش رویترز، امریکا سریع‌ترین رشد را در صادرات گاز طبیعی مایع در جهان داشته و تبدیل به سومین صادرکننده بزرگ این محصول در سال جاری شده است. فرانک فانون، معاون وزیر خارجه امریکا در امور انرژی گفت: «آنها این ایده را دوست ندارند، حتی مفهوم رقابت را دوست ندارند چون باعث تغییر در رفتارشان می‌شود. آنها ترجیح می‌دهند در شرایط پر ابهام فعالیت کنند. آنها از انرژی که امریکا تولید و صادر می‌کند می‌ترسند».در جدیدترین انتقاد روسیه از صادرات انرژی امریکا، ایگور سچین، مدیرعامل رزنفت و یکی از بزرگ‌ترین متحدین پوتین، امریکا را متهم کرد از انرژی به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می‌کند.مقامات امریکا اغلب همین اتهامات را به روسیه می‌زنند که بارها باعث توقف عرضه گاز به اوکراین در زمستان به خاطر درگیری بر سر قیمت شده است.ترامپ قوانین مربوط به حفاران امریکایی را تخفیف داده تا صادرات نفت و گاز را به متحدان و شرکایش افزایش دهد و نام این را سیاست سلطه انرژی گذاشته است.

 

نفس راحت پالایشگاه‌های امریکا از معافیت نفت مکزیک

ایسنا| پالایشگاه‌ها و مصرف‌کنندگان امریکایی با تصمیم ترامپ برای تعلیق قطعی وضع تعرفه‌ها روی واردات مکزیک، از اصابت ترکش جنگ تجاری میان دو کشور همسایه جان به دربردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، از زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرده بود تعرفه

۵ درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی وضع خواهد کرد و تا زمانی که مکزیک مانع مهاجرت غیرقانونی به امریکا نشود این تعرفه هر ماه ۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد تا در اکتبر به ۲۵ درصد برسد، مدیران صنعت نفت به‌شدت سرگرم لابی با کاخ سفید، وزارت بازرگانی و وزارت خزانه داری بودند تا تعرفه‌های تنبیهی ترامپ مشمول واردات نفت از مکزیک نشود.تعرفه‌هایی که ترامپ تهدید کرده بود اعمال می‌کند به معنای آن بود که پالایشگاه‌های امریکایی ناچار خواهند بود پول بیشتری برای واردات نفت از مکزیک بپردازند. این تهدید با کمبود نفت سنگین در بازار جهانی به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا مصادف شده بود. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی امریکا، واردات نفت امریکا از مکزیک سال گذشته بطور میانگین ۶۶۵ هزار بشکه در روز بود و مکزیک با تأمین ۹ درصد از نفت مورد نیاز امریکا، سومین صادرکننده بزرگ به این کشور پس از کانادا و عربستان سعودی بود.

 

ارسال نظر