سقوط تولید اوپک در پی کاهش قیمت نفت

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۰۰

سقوط تولید اوپک در پی کاهش قیمت نفت

ایسنا| طبق نظرسنجی «اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس» تولید نفت اوپک در ماه مه با وجود تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا به دلیل کاهش بیشتر تولید عربستان سعودی، کاهش یافت.اوپک با وجود اینکه تولید نفت ایران و ونزوئلا از تحریم‌های امریکا متأثر شده است، هنوز با نبرد درون گروهی بر سر سهم بازار روبرو نشده است و تولید نفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین عضو این گروه است در ماه مه به پایین‌ترین حد در چهار و سال نیم گذشته سقوط کرد.بنا بر یافته‌های نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک، عربستان سعودی فعالیت برخی از میادین خود را متوقف کرد و ۹.۷۰ میلیون بشکه در روز در ماه مه نفت تولید کرد که ۱۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از آوریل بود.

در مجموع اعضای اوپک که شامل ۱۴ کشور هستند در ماه مه ۳۰.۰۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۱۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به آوریل کاهش داشت و پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۵ بود که گابن، گینه استوایی و جمهوری کنگو به اوپک نپیوسته بودند و قطر هنوز عضو این گروه بود.با وجود فشار امریکا برای عرضه بالاتر به بازار، عربستان سعودی تولید نفت خود را نسبتاً پایین نگه داشت و اعلام کرد نیازی به افزایش تولید مشاهده نمی‌کند. در واقع تولید نفت عربستان سعودی پایین تراز سقف تولید ۱۰.۳۱ میلیون بشکه در روز تحت توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک ماند.

گذر پیک مصرف برق از مرز 53 هزار مگاوات

ایلنا| همزمان با آغاز زودهنگام روزهای گرم سال، پیک مصرف برق در نوزدهم خردادماه با افزایش چهار هزار مگاواتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 53 هزار مگاوات رسید.

در پی افزایش دما در نقاط مختلف کشور و استفاده هرچه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی، پیک مصرف در نوزدهمین روز خردادماه امسال از مرز 53 هزار مگاوات عبور کرد.

ظهر روز یکشنبه پیک مصرف در ساعت 15: 16 دقیقه به 53 هزار و 176 مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با اوج مصرف مدت مشابه سال گذشته، بیش از چهار هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است.

تمامی مبادلات برق کشور در زمان پیک حدود یک هزار و 584 مگاوات بوده است که از این میزان یک هزار و 259 مگاوات مربوط به صادرات و 325 مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین روز یکشنبه میزان ذخیره نیروگاه‌ها به دو هزار و 425 مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به چهار هزار و 502 مگاوات رسیده بود.

توان قابل تامین امسال حدود 59 هزار مگاوات است و براساس پیش‌بینی‌های اولیه اوج مصرف برق تابستان به 62 هزار مگاوات نیز خواهد رسید که صنعت برق درصدد است با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و همکاری مردم بتواند با همان توان قابل تامین، پیک امسال را بدون خاموشی سپری کند.

 

ارسال نظر