کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۱۰۹

مردم 4 استان پول گاز پرداخت نمی‌کنند

ایسنا| وزیر نفت، مصوبه هیات وزیران مبنی بر «معافیت هزینه گاز مصرفی مشترکان خانگی و تجاری مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان مطابق با تاریخ‌های مورد اشاره با تشخیص شرکت‌های گاز استانی ذی‎ربط» را به شرکت ملی گاز ایران جهت اقدام، ابلاغ کرد. هیات وزیران در نشست روز چهارشنبه (۱۳ خردادماه) معافیت مشترکان خانگی و تجاری مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان از پرداخت هزینه گاز را بر اساس پیشنهاد وزارت نفت تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، مشترکان خانگی و تجاری مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران از تاریخ ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ و نیز مشترکان خانگی و تجاری مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و خوزستان از پنجم فروردین‌ماه تا ۱۵ اردیبهشت ۹۸ با تشخیص شرکت‌های گاز استانی ذی‌ربط از پرداخت هزینه گاز مصرفی معاف هستند. بنا بر اعلام وزارت نیرو، رونوشت دستور وزیر نفت افزون بر حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، شجاع‌الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزیر نفت نیز ارسال شده است.

تمدید می‌کنیم حتی بدون غیر اوپک

تسنیم| وزیر انرژی عربستان گفت اوپک به تمدید توافق کاهش تولید پس از انقضای آن در پایان ژوئن نزدیک می‌شود. به گزارش راشاتودی، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت اوپک به تمدید توافق کاهش تولید پس از انقضای آن در پایان ژوئن نزدیک می‌شود. فالح در مجمع بین‌المللی اقتصاد در سنت پترزبورگ روسیه گفت: « از نظر اوپک قرارداد تمدید می‌شود. مساله هماهنگی با تولیدکنندگان غیر اوپک است». فالح گفت: « من امیدوارم این یک تصمیم ساده باشد و قرارداد را تمدید کنیم ولی اینطور نیست. ما در مورد موقعیت‌مان در عربستان انعطاف پذیر هستیم».  اوپک و متحدانش به رهبری روسیه تا پایان ژوئن قراردادی برای کاهش 1.2 میلیون بشکه عرضه نفت دارند و قرار است در هفته‌های آتی دیدار و در مورد سیاست‌های مدیریت عرضه نفت از آغاز 2017 گفت‌وگو کنند.  خالد الفالح پس از ملاقات با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت مطمئن است گروه اوپک و متحدانش توافق کاهش تولید را تا پایان سال جاری تمدید می‌کنند.  الفالح گفت نیازی به بیشتر کردن کاهش نفت نیست. وضعیت عرضه نفت ایران، ونزوئلا و سایر کشورها نشان می‌دهد آیا اوپک و متحدانش نیاز به افزایش تولید دارند یا نه.  در اوایل همین هفته فالح سعی کرد بازار نفت را قانع کند که عربستان و گروه اوپک و متحدانش هر اقدامی لازم است برای متعادل کردن عرضه و تقاضا انجام می‌دهند.

آخرین آمار بارش‌ها

تسنیم| تنها دو استان کشور در سال آبی جاری بیش از یک متر (۱۰۰۰ میلیمتر) بارش داشتند که این دو استان، لرستان با ۱۱۵۵ میلیمتر بارش و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۱۸.۵ میلیمتر بارش است. در 258 روز ابتدایی سال آبی جاری (ابتدای مهرماه 97 تا عصر روز هفدهم خرداد 98) در مجموع 331.8 میلیمتر بارش در ایران به ثبت رسیده است. در این مدت، برخی استان‌های کشور بیش از این میزان و برخی کمتر از این رقم بارش داشته‌اند. بررسی آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد استان لرستان با 1155 میلیمتر بارش، پربارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری است. همچنین استان سیستان و بلوچستان با 106.1 میلیمتر بارش کم‌بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری است. تنها دو استان کشور در سال آبی جاری بیش از یک متر (1000 میلیمتر) بارش داشتند که این دو استان، لرستان با 1155 میلیمتر بارش و کهگیلویه و بویراحمد با 1018.5 میلیمتر بارش است.

 

ارسال نظر