رشد 2 درصدی قیمت نفت در دو روز متوالی

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۴۹۰

گروه انرژی|

قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه تحت تاثیر ادامه محدودیت عرضه به رهبری اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا و ایران به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسید. با این وجود نگرانی‌ها نسبت به احتمال وقوع رکود اقتصادی در جهان بازار را متوازن کرده و سرعت رشد قیمت‌ها را کند کرد. دومین روز متوالی رشد 2 درصدی قیمت نفت در حالی رخ داد که هفته گذشته بازار شاهد سقوط 5 درصدی قیمت‌ها به دلیل بالا گرفتن تنش تجاری میان چین و امریکا و افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت با یک دلار و 56 سنت یا 2.27 درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه به ۷۰ دلار و 25 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه نزدیک به 2 درصد افزایش پیدا کرده بود و روز سه‌شنبه نیز به رشد بیش از 2 درصدی خود ادامه داد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با 46 سنت یا 0.78 درصد افزایش نسبت به روز جمعه به ۵۹ دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت روز دوشنبه به دلیل تعطیلات عمومی در امریکا معامله نمی‌شد.قیمت‌های نفت از تشدید تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و همچنین دور جدید کاهش تولید اوپک و متحدانش که از آغاز سال میلادی جاری اجرا شده حمایت یافته است. این تولیدکنندگان که به گروه اوپک‌پلاس معروف هستند دسامبر گذشته موافقت کردند از اول ژانویه به مدت شش ماه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند تا از رشد بیش از حد ذخایر و افت قیمت‌ها جلوگیری کنند. با این حال اوپک و متحدانش از جمله روسیه قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برای بازنگری سیاست تولید خود دیدار کنند.تحلیلگران گروه بانکی ANZ در گزارشی اعلام کردند: مسائل بخش عرضه دوباره مورد توجه قرار گرفته و باعث شده قیمت نفت به‌شدت افزایش پیدا کند.علاوه بر توافق محدودیت عرضه اوپک، تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا نیز بازارها را دچار محدودیت عرضه کرده است. سیتی بانک امریکا اعلام کرد که فراتر از تأثیر توافق کاهش تولید اوپک پلاس «احتمالا آشفتگی‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه است که سرمایه‌گذاران فایننس‌ها را به اصلاح صعودی معاملات فیزیکی تشویق می‌کند.»

در بازار فیزیکی، در اوایل ماه مه، حق بیمه‌های مربوط به نفت خام خاورمیانه رکورد بالاترین سطوح خود طی چند سال گذشته را در حالی زدند که عرضه نفت در این منطقه با کاهش روبرو است.سیتی بانک اضافه کرد: «صادرات نفت خام ایران همچنان تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده امریکا قرار دارد و به نظر می‌رسد که سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) به دنبال تمدید موافقت‌نامه کاهش تولید نفت با متحدان غیراوپکی خود است.» دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده سال گذشته امریکا را از توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015 بین ایران و 5 قدرت بزرگ جهانی بسته شده بود خارج کرد و به منظور تحت فشار قرار دادن اقتصاد این کشور، به صورت یکجانبه تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت خام آن اعمال کرد. به گزارش رویترز، واشنگتن همچنین تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت خام ونزوئلا وضع کرد تا نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور این کشور را تحت فشار قرار داده و ونزوئلا را در جهت سرنگونی حکومت فعلی آن سوق دهد. بر اساس گزارش رویترز، با وجود تحولات مذکور اما همچنان بازارها با توجه به کندی رشد اقتصادی که نتیجه تداوم جنگ تجاری میان امریکا و چین بوده و به کاهش مصرف سوخت منجر می‌شود، محتاط مانده‌اند.

 

ارسال نظر