بازار نفت در جزر و مدّ سیاست‌های تجاری

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۲۲۴
بازار نفت در جزر و مدّ  سیاست‌های  تجاری

گروه انرژی|

پس از آنکه روز پنج‌شنبه بازار نفت سریع‌ترین سقوط قیمت‌ها در سال 2019 را در پی کندی رشد اقتصاد جهانی و رشد ذخایر نفت امریکا پشت سر گذاشت، روز جمعه روند کاهشی آن متوقف شد و نفت باز هم حالت صعودی به خود گرفت اما همچنان در سطوح پایین‌تری نسبت به قبل از سقوط پنجشنبه است.

 دیروز بهای معاملات آتی شاخص جهانی نفت، برنت 77 سنت (۱.14 درصد) نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش یافت و به ۶۸ دلار و 53 سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز 69 سنت (۱.19 درصد) افزایش یافت و به ۵۸ دلار و 60 سنت در هر بشکه رسید. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، روز پنج‌شنبه به دلیل آنکه جمع‌بندی بازار از جنگ تجاری چین و امریکا در تداوم طولانی‌مدت آن بود، قیمت نفت بیش از 5 درصد کاهش یافت. برخی تحلیلگران نیز به وجود نشانه‌هایی از کاهش تنش‌ها در خاورمیانه اشاره کرده‌اند.

قیمت‌ها در معاملات آتی نفت از آن رو سقوط کردند که اختلاف تجاری ایالات متحده امریکا و چین وارد فاز جدیدی شد و پس از وارد شدن نام غول فناوری چین، «هواوی» به لیست سیاه ایالات متحده، موجی از قطع همکاری شرکت‌ها با این شرکت ایجاد شد. چین و امریکا قصد دارند تعرفه‌های بر کالاهای یکدیگر به ارزش صدها میلیارد دلار را افزایش دهند و این امر باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی شده است.

همچنین تنش‌های خاورمیانه هفته گذشته قیمت نفت را بالا برده بود. با ظاهر شدن نشانه‌هایی مبنی بر اینکه کاخ سفید در تلاش است از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه جلوگیری کند، روند کاهشی قیمت نفت تقویت شد.

به گزارش رویترز، بانک ANZ روز جمعه اعلام کرد: با ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی که بازار عرضه را تهدید می‌کند، ریسک‌های چندگانه عرضه نفت باقی مانده‌اند.

اما رشد قیمت‌های نفت در روز جمعه نمی‌تواند سقوط شدید قیمت‌ها در معاملات روز پنج‌شنبه را جبران کند و در نتیجه برنت با بیش از ۵ درصد کاهش هفتگی روبروست که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی این شاخص قیمت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

از اواسط هفته گذشته افزایش ذخایر نفتی ایالات متحده امریکا شروع به سنگین کردن کفه ترازوی نفت به سمت کاهش قیمت کرد.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت «سی‌ام‌سی‌مارکتس» در این باره گفت: افزایش ذخایر نفت و افت فعالیت بخش تولیدی امریکا نگرانی‌های مربوط به تقاضای جهانی نفت را تشدید کرد و باعث شد وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۶۰ دلار و نفت برنت به پایین ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

اوپک، روسیه و شماری دیگر از تولیدکنندگان غیراوپک که به اوپک‌پلاس معروف هستند، دسامبر گذشته موافقت کردند از اول ژانویه به مدت شش ماه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند تا از رشد بیش از حد ذخایر و افت قیمت‌ها جلوگیری کنند.

رشد قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تداوم جنگ تجاری میان امریکا و پکن که به کندی رشد اقتصاد جهانی منجر می‌شود، محدود شد. در این بین، رشد ذخایر نفت امریکا نیز قیمت‌ها را با فشارهای کاهشی بیشتری روبرو کرد. اشباع عرضه به فراتر از امریکای شمالی گسترش یافته است و در نتیجه تلاش‌ها برای مقابله با عرضه بیش از حد سوخت، پالایشگاه‌های چینی حاشیه سود محصولات خود را به پایین‌ترین میزان از زمان بحران مالی یک دهه پیش رساندند و برنامه‌های خود را برای کاهش هزینه‌های پالایشگاهی تنظیم کردند.

در این راستا بانک ANZ اعلام کرد: ذخایر بنزین در بندرگاه‌های چین به بالاترین حد خود در چند سال اخیر افزایش یافته که این امر می‌تواند حاشیه سود را برای پالایشگاه‌های چینی کاهش داده و منجر به تقاضای نفت سبک از چین شود.

نوسان روزهای پنج‌شنبه و جمعه بازار نفت، در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. بسیاری بر این باور هستند که دونالد ترامپ بازار نفت را به تلاطم کشانده است.

هلن رابرتسون، دبیر انرژی خبرگزاری بلومبرگ در اکانت توییتر خود نوشت: هفته پیش، قیمت نفت به خاطر حمله به شبکه خط لوله نفت عربستان سعودی به شد افزایش یافت و سپس بزرگ‌ترین کاهش قیمت‌ها در سال جاری را متحمل شد.

رایان لنس، مدیرعامل شرکت امریکایی کونوکو فیلیپس نیز در کنفرانسی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران نفت باید به نوسان زیاد عادت کنند. بازارهای جهانی نفت به خوبی تأمین هستند اما توازن ظریفی میان عرضه و تقاضا وجود دارد.


تحریم   نفت  امریکا    توسط    چینی‌ها

  ایسنا| معامله‌گران و پالایشگاه‌های چینی در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن، دیگر نمی‌خواهند قراردادهای تامین بلندمدت با تولیدکنندگان نفت امریکایی امضا کنند.

جدیدترین تنش در روابط تجاری امریکا و چین پس از این روی داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا پکن را به خلف وعده در مذاکرات تجاری متهم کرد و تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد. چین نیز در واکنش به این اقدام غیرمنتظره، دست به تلافی زد و تعرفه واردات گاز طبیعی امریکا را افزایش داد. نفت امریکا تاکنون مشمول افزایش تعرفه چین قرار نگرفته است اما به نظر می‌رسد این موضوع اهمیتی برای خریداران چینی نداشته است، چرا که آنها سال گذشته با وجود آتش بس تجاری سه ماهه‌ای که میان امریکا و چین منعقد شد، خرید نفت امریکا را متوقف کردند.

به گفته سنگ ییک تی از شرکت مشاوره “اس‌ای ای انرژی “، شرکت‌های چینی به دلیل وجود عرضه کافی از سوی ایران و روسیه، انگیزه چندانی برای خرید نفت امریکا ندارند و تهدید دایمی تعرفه‌ها نیز باعث شده است پالایشگاه‌های چینی انگیزه‌ای برای تغییر عادت خود نداشته باشند.

به نظر می‌رسد با بن بست در مذاکرات تجاری امریکا و چین، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و حتی با تحریم شدن شرکت مخابراتی هواوی، وخامت بیشتری خواهد داشت. بر اساس گزارش اویل پرایس، در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته چین بزرگ‌ترین خریدار نفت امریکا بود و روزانه ۳۷۷ هزار بشکه نفت از این کشور وارد می‌کرد اما این رقم در مدت شش ماه منتهی به فوریه امسال به ۴۱ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

 

ارسال نظر