کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۵۳:۵۷
کد خبر: ۱۴۴۶۳۹

رشد صادرات نفت ایران به کره جنوبی

ایسنا| آمار گمرکی نشان داد واردات نفت کره جنوبی از ایران در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد کرد. این کشور در ماه میلادی گذشته ۳۵۳ هزار و ۲۲۳ بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرده است. واردات نفت کره جنوبی از ایران در ژانویه تا آوریل ۲۳۵ هزار و ۵۳۳ بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۴ درصد کاهش نشان می‌داد. کره جنوبی نوامبر گذشته از امریکا برای واردات نفت ایران معافیت شش ماهه دریافت کرده بود با این حال واشنگتن ماه گذشته اعلام کرد معافیت‌ها از تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را تمدید نخواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، مجموع واردات نفت کره جنوبی در آوریل ۳.۱ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۲ درصد رشد داشت. واردات نفت کره جنوبی از عربستان سعودی در آوریل بر مبنای سالانه ۸.۵ درصد رشد کرد و به ۸۷۴ هزار و ۴۰۱ بشکه در روز رسید.

افزایش دما و رمضان عامل جهش پیک مصرف برق

ایلنا| مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران جهش ناگهانی پیک مصرف در این مقطع از سال را گذرا دانست و افزود: همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور نسبت به اردیبهشت‌ سال گذشته موجب جهش ناگهانی پیک مصرف کشور  طی چند روز اخیر شده است. داوود فرخزاد با اشاره به جهش ناگهانی پیک مصرف کشور طی چند روز اخیر گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته انرژی مصرفی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است ولی همزمانی شروع ماه مبارک رمضان با افزایش دمای اقصی نقاط کشور موجب شده است تا با استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی شاهد رشد پیک مصرف در چند روز اخیر باشیم.

تامین آب پالایشگاه تهران  با پساب

ایسنا| معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران گفت: در طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران به پالایشگاه نفت تهران، از مردادماه سال گذشته تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار متر مکعب پساب به این پالایشگاه منتقل شده است. عباسعلی مُصرزاده اظهار کرد: انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران به پالایشگاه نفت تهران بر اساس قرارداد سال ۱۳۹۴ به مدت ۳۰ سال با دبی متوسط حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد بود. بر پایه این طرح سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌شده به پالایشگاه نفت تهران تحویل داده می‌شود. بنا بر اعلام وزارت نیرو، مُصرزاده با بیان اینکه پنج درصد ظرفیت تصفیه‌خانه جنوب تهران به‌منظور مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز توسط شرکت فاضلاب تهران به شرکت پالایش نفت تهران ارایه می‌شود، گفت: با اجرای این پروژه ۶۰ درصد از آب شرب شهری مصرفی در پالایشگاه به شبکه آب شهری باز می‌گردد.

آرامکو درصدد افزایش ظرفیت پالایشگاهی در اروپا

تسنیم|  هدف آرامکوی عربستان افزایش عرضه300 هزار بشکه نفت در روز به اروپا طی دو سال آینده است. آرامکو با افتتاح یک دفتر در لندن در تابستان سال جاری، تجارت در این منطقه را افزایش می‌دهد. به گزارش رویترز، آرامکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، با امضای قراردادهای جدید و تقویت ظرفیت پالایشگاهی خود برای حفظ بازارهای جدید، موقعیت خود را در فعالیت‌های پالایشگاهی و بازاریابی در سراسر جهان توسعه می‌دهد. این شرکت قصد دارد قراردادهایی را طی دو سال آینده از طریق مبادله نفت خام عربستان با محصولات نفتی برای عرضه به مشتریان اروپایی امضا کند. عبدالعزیز الجدیمی، رییس فعالیت‌های پایین‌دستی آرامکو گفت: «من روی اروپا شرط‌بندی می‌کنم. ما اعتقاد داریم اروپا بازاری است که مدت‌های طولانی در آن می‌مانیم». آرامکو در حال حاضر بیش از سه میلیون بشکه در ماه نفت خام و محصولات نفتی به اروپا می‌فرستد. جدیمی گفت: «ما می‌توانیم این سه میلیون بشکه را به 10 میلیون بشکه در ماه طی دو سال آینده برسانیم. این یعنی ما تقریبا 300 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشگاهی در اروپا ایجاد کرده‌ایم».

 

ارسال نظر