کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۶۱

سایه فجیره و جنگ تجاری بر بازار نفت

شانا| قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 7 سنت افزایش نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه به ۷۰ دلار و ۳۰ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی امریکا نیز با 7 سنت افزایش به ۶۱ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش رویترز، عربستان اعلام کرد که دو نفتکش این کشور در میان کشتی‌های آسیب‌دیده در حادثه انفجارها در نزدیکی امارات بودند و این مساله، توجه بازار نفت را به خود جلب کرد. با این همه، تحلیلگران اعلام کردند جنگ تجاری امریکا و چین همچنان بر کل بازار نفت سایه انداخته است.فین زیبل، کارشناس نشنال استرالیا بانک گفت: این تشدید تنش‌های تجاری که فکر می‌کنم مردم انتظار آن را نداشتند، تأثیری گسترده خواهد داشت و نمی‌توان از تأثیر آن بر بازار نفت پیشگیری کرد.

جهش مصرف برق در اردیبهشت

ایسنا| هم‌زمان با افزایش دما در نیمه جنوبی کشور و به‌ویژه در مناطق گرمسیری، پیک مصرف برق نیز طی چند روز اخیر روند صعودی به خود گرفته و از مرز ۴۲ هزار مگاوات فراتر رفت. روز گذشته مصرف برق ایران به ۴۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲۴۳ مگاوات رشد را نشان می‌دهد. در این هفته اوج مصرف ۲۲ اردیبهشت‌ماه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۴۵۰ مگاوات افزایش یافت.افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در طی چند روز اخیر موجب شده است تا پیک مصرف تمامی روزهای نیمه دوم اردیبهشت‌ماه نسبت به روزهای مشابه سال گذشته بیشتر شده باشد و اوج مصرف برق کشور پیش از شروع فصل گرما جهش ناگهانی به خود گرفته است.

انتقام چین با تعرفه بر گاز امریکا

تسنیم| چین به تلافی اقدام امریکا در وضع 200 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی اعلام کرد عوارض بر گاز طبیعی مایع امریکا را ۲۵ درصد از ابتدای ژوئن نسبت به ۱۰ درصد فعلی بالا میبرد.

به گزارش رویترز، این اقدام تعداد محموله‌های گاز طبیعی مایع امریکا به چین را کاهش می‌دهد. چین بالاترین سرعت افزایش واردات سوخت را در جهان دارد. در سال جاری تنها دو کشتی حامل گاز طبیعی مایع از امریکا به چین رفته‌اند. در حالی که طی 4 ماه اول 2018، قبل از آغاز جنگ تجاری 10 ماهه، تعداد این کشتی‌ها به 14 می‌رسید. استفان کامستاک، مدیر موسسه پترولیوم امریکا گفت: «عوارض تلافی‌جویانه دورنمای سرمایه‌گذاری گاز طبیعی مایع امریکا را تضعیف می‌کند، به کارگران امریکایی آسیب می‌رساند و به نفع رقبای خارجی امریکاست».

 

 

ارسال نظر