حرکت‌های مهره فجیره در شطرنج نفت

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۳۸۳
حرکت‌های مهره فجیره در شطرنج نفت

گروه انرژی| نادی صبوری |

 به دنبال انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد انفجار در بندر فجیره امارات، مطلب پیش رو به توصیف این بندر و نقش آن در دنیای نفت پرداخته است. اماراتی‌ها علاقه دارند فجیره را نوعی راه چاره برای دور زدن تنگه هرمز معرفی کنند هر چند ظرفیت اعلام شده برای صادرات نفت این بندر، معادل 8 درصد نفت خامی است که در سال 2016 از تنگه هرمز رد شد.

وب‌سایت بندر فجیره این منطقه را این طور توصیف می‌کند: بندر فجیره، تنها بندر «چند منظوره» در ساحل شرقی امارات متحد عربی است که تنها 70 مایل دریایی با تنگه هرمز فاصله دارد. ساخت این بندر در سال 1978 شروع شد و در سال 1983 پایان یافت.

در ادامه این وب‌سایت توضیح می‌دهد که بندر فجیره زیر ساخت‌های متنوعی را برای گستره وسیعی از نیازها از جمله محموله‌های نفتی فراهم می‌کند. پیشتر حمید بقایی معاون وقت رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در سال 1389 و در جریان اعلام خبر تصمیم دولت برای حمایت از طرحی به نام «پل عظیم خلیج فارس» عنوان کرده بود که احداث این پل‌ که قرار است قشم را به بندرعباس متصل کند، اماراتی‌ها را که با تامین ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های 250 هزار تنی در بنادر «جبل علی» و «فجیره»، گوی سبقت را در این حوزه از ایران ربوده‌اند، نگران کرده است.

میز نفت آبان 94 گزارشی در مورد این بندر منتشر کرده و نوشته است که فجیره تنها بندر شیخ نشین امارات متحده عربی است که در حاشیه دریای عمان قرار دارد و همین ویژگی موقعیتی خاص به این بندر بخشیده است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک در خبری که دیروز در خصوص انفجار و سپس تکذیب آن در بندر فجیره منتشر کرد آن را یکی از مهم‌ترین بنادر نفتی منطقه توصیف کرد که از جایگاه ویژه‌ای درکاهش نقش استراتژیک تنگه هرمز برخوردار است. در این خبر همچنین عنوان شده است که امارات متحده عربی هم‌اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی نفت خام جهان در بندر فجیره است که می‌تواند تا 14 میلیون بشکه نفت خام را در خود نگه دارد.

آن‌طور که در چند منبع مختلف از جمله آپ‌استریم‌آنلاین عنوان شده است در سال 2012 و پس از آنکه تهدید مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران جدی شد، امارات متحده عربی عملیات ساختمانی خط لوله‌ای موسوم به حبشان-فجیره را آغاز کرد که خودشان مدعی هستند توانسته است روی کاغذ سه چهارم صادرات نفت امارات را انجام دهد. در واقع امارات به دنبال این است که با توسعه این بندر، در صورت بسته شدن تنگه هرمز بتواند رقمی مشخص از صادرات نفت خام خود را ادامه دهد. رسانه‌هایی همچون «گلف‌بیزینس نیوز» که همیشه اخبار و رپرتاژهایی در مورد توانایی عربستان و امارات منتشر می‌کنند فجیره را دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک هاب ذخیره‌سازی و تبادل انرژی معرفی می‌کنند. گلف‌نیوز اخیرا در گزارشی موقعیت بندر جفیره را «منحصر به فرد» معرفی کرده است. شرکت بروج پترولیوم شرکتی است که عملیات توسعه بندرفجیره از جمله احداث زیرساخت‌های ذخیره‌سازی نفت را بر عهده دارد. در وب‌سایت این شرکت توان ذخیره‌سازی فعلی بندر فجیره 8.8 میلیون بشکه نفت خام عنوان شده است.  رویترز آوریل امسال نوشت که بروج پترولیوم با گروهی امریکایی به نام توئلو سیز ادغام شده است و به این ترتیب حائز این امتیاز می‌شود که بتواند وارد بورس نزدک شود. مدیران بروج پترولیوم از جمله نیکولاس پاردنکوپر مدیرعامل، هلندی هستند. پاردنکوپر شرکت اخیرا گفته است که با توجه به افزایش تقاضا از سمت چین و هند برای نفت خام، امارات قصد دارد ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در بندر فجیره را افزایش دهد. رسانه‌های نزدیک به امارات از جمله خلیج‌نیوز دیروز به نقل از مقامات بندر فجیره خبر انفجار در این بندر را تکذیب کردند و گفتند که عملیات در این بندر بطور طبیعی در حال انجام است.اسپوتنیک می‌نویسد که خبرگزاری لبنانی المیادین که خبر نخست انفجار را منتشر کرد نوشته است که شاهدان عینی دارد که بین ساعت 4 تا 7 صبح محلی صدای انفجار در فجیره شنیده‌اند. امارات فاقد رسانه‌های داخلی مستقل است و در رسانه‌های این کشور خبر مربوط به انفجار پوشش داده نشد.  مارتیج هیبور مدیر توسعه تجارت این شرکت به اس‌اند پی گلوبال پلتس گفته است که موقعیت این بندر این پتانسیل را دارد که بازیگرانی از عرصه انرژی که قصد دارند بدون ارتباط با تنگه هرمز نفت خام تبادل کنند را به هدف برساند. در مورد رقم دقیقی از نفت خام که این بندر می‌تواند آن را انتقال بدهد در منابع مستقل نفتی خبری منتشر نشده است، رسانه‌هایی همچون گلف‌نیوز ادعا کرده‌اند که به وسیله خط لوله حبشان-جفیره امکان انتقال روزانه 1 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام وجود دارد.

اداره اطلاعات انرژی امریکا حجم نفت خامی که در سال 2016 در تنگه هرمز جریان داشته است را روزانه 18.5 میلیون بشکه عنوان کرده است. رویترز این رقم را سی درصد کل تبادلات دریایی نفت خام و دیگر سوخت‌ها در سال 2016 توصیف می‌کند. برآوردها این بوده است که در سال 2017 معادل روزانه 17.2 میلیون بشکه و در سال 2018 روزانه 17.4 میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور کند. تنگه هرمز همچنین تنها مسیر برای صادرات ال ان جی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده آن یعنی قطر است.  مقامات اماراتی ادعا کرده‌اند که مطالعات امکان‌سنجی ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی ال ان جی را در بندر فجیره در دست دارند.

 

ارسال نظر