کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۵:۳۷
کد خبر: ۱۴۳۸۸۵

سهمیه‌بندی  بنزین به آینده موکول شد

تسنیم| بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران بیان کرد: در مورد بنزین فعلاً موضوع سهمیه‌بندی متوقف است، قرار است دولت و مجلس مشترکاً در این باره بحث و بررسی کنند و راهکاری اندیشیده شود. نعمتی همچنین اضافه کرد: آقای نوبخت در جلسه روز یک‌شنبه فراکسیون مستقلین گفت که دولت سناریوهای مختلفی برای موضوع اصلاح ساختار بودجه در نظر گرفته که آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند. وی در ادامه اظهار کرد: قرار است آقای نوبخت در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه نیز حضور یابد و سناریوهای دولت برای اصلاح ساختار بودجه را ارایه کند.

مصرف  برق روند صعودی گرفت

ایسنا|  هم‌زمان با افزایش دما در نیمه جنوبی کشور و به ویژه در مناطق گرمسیری پیک مصرف برق نیز طی چند روز اخیر روند صعودی به خود گرفته و به محدوده ۴۰ هزار مگاوات نزدیک شده است. روز جمعه در ساعت ۲۱: ۱۱ دقیقه اوج مصرف برق کشور به ۳۸ هزار و ۸۴۸ مگاوات رسیده بود. این رقم در تاریخ یازدهم اردیبهشت حدود ۳۷ هزار مگاوات، دهم اردیبهشت حدود ۳۶ هزار و ۵۸۷ مگاوات و نهم اردیبهشت ۳۳ هزار و ۲۴۷ مگاوات بوده است. بنا بر اعلام وزارت نیرو، پیک مصرف روز گذشته در مقایسه با اوج مصرف مدت مشابه هفته گذشته نیز حدود ۵۶۰۰ مگاوات و در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته حدود ۸۳۰۰مگاوات افزایش پیدا کرده است و اوج مصرف در بازه زمانی یاد شده بین ساعت ۲۰ تا ۲۲ بوده است. پیک مصرف تابستان سال گذشته کشور از مرز ۵۹ هزار مگاوات نیز فراتر رفته بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم در تابستان سال جاری به حدود ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات خواهد رسید.

آخرین آمار بارش‌های ایران

تسنیم|   از مجموع ۳۱۸.۶ میلی‌متر بارش ثبت‌شده در ۲۲۳ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۹۲.۱ میلی‌متر سهم پاییز، ۱۳۱.۹ میلی‌متر سهم زمستان و ۹۴.۶ میلی‌متر سهم ۴۴ روز نخست بهار است. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا سیزدهم اردیبهشت 98 (223 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 318.6 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (219.3 میلی‌متر) 45 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (138.9 میلی‌متر) 129 درصد افزایش نشان می‌دهد.

عراق پایبند به توافق اوپک

ایرنا| وزیر نفت عراق تاکید کرد که این کشور به توافقات اعضای اوپک پایبند است و خارج از سهمیه اوپک نفت به بازار عرضه نخواهد کرد. «ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق و مشاور نخست وزیر در امور انرژی روز یک‌شنبه در دوحه قطر اعلام کرد که کشورش برای جبران کمبود احتمالی بازار، اقدام به اتخاذ تصمیم یکجانبه برای افزایش عرضه نفت خام نخواهد کرد. وی گفت: بغداد به توافقات در خصوص سطح تولید میان اعضای اوپک و اعضای غیر اوپک به رهبری روسیه در دسامبر 2018 تا هر جا که باشد احترام خواهد گذاشت. وزیر نفت عراق افزود: توافق یاد شده برای حفظ تعادل در بازار جهانی نفت صورت گرفت که سال‌های قبل از آن شاهد افت و خیز و کاهش شدید قیمت‌ها بود، بنابر این ما از آن حمایت می‌کنیم.  الغضبان گفت: توافق ماه دسامبر سبب جلوگیری از ریزش قیمت نفت و بازگشت آرامش به بازار جهانی شد و قیمت آن را که زیر 40 دلار در هر بشکه شده بود به بیش از 70 دلار رساند.  وی تاکید کرد که عراق در خصوص میزان عرضه نفت به بازار به توافق مذکور پایبند خواهد ماند و فارغ از اینکه علت کاهش عرضه در بازار چه باشد، اقدام به اتخاذ تصمیمات یکجانبه برای جبران آن نخواهد کرد.

 

 

ارسال نظر