ذخایر نفتی امریکا آلوده به مواد سمی

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۴:۴۴
کد خبر: ۱۴۲۴۱۳
ذخایر نفتی امریکا آلوده به مواد سمی

بلومبرگ| نویسنده: کاترین‌نیا| مترجم: فرداد احمدی|

شرکت اکسون موبیل اعلام کرد بخشی از نفتی که سال گذشته از ذخایر نفتی استراتژیک وزارت انرژی امریکا خریده، شامل سطح بسیار بالایی از سولفید هیدروژن می‌شود. شرکت اکسون موبیل جدیدترین شرکتی است که ادعا کرده نفت خام دولت امریکا آلوده به گاز سمی است.

بر اساس ایمیل‌هایی که خبرگزاری بلومبرگ تحت قانون آزادی اطلاعات دریافت کرده است، این شرکت انرژی بزرگ امریکایی اعلام کرده که بخشی از نفتی که سال گذشته از ذخایر نفتی استراتژیک وزارت انرژی خریده، شامل سطح بسیار بالایی از سولفید هیدروژن می‌شود. در برخی موارد سطح این گاز 250 بار بیشتر از استاندارد ایمنی دولت بوده است.

جسی سیمانسکی، سخنگوی وزارت انرژی امریکا بیان کرد: «وزارت انرژی در مورد سلامت، امنیت و تاثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌های ذخایر نفتی استراتژیک بسیار جدی است. پاییز گذشته یک محموله که به اکسون موبیل داده شد، بالاتر از حد مجاز از سولفید هیدروژن را دارا بود. از آن زمان، وزارت انرژی امریکا با اکسون موبیل در مورد حل این مشکل همکاری کرده و گزینه‌های دیگری برای تحویل محموله نفتی این شرکت در نظر گرفته است».تحلیلگران این ذخایر را یک حفاظ در برابر کمبود عرضه نفت ایران و ونزوئلا به خاطر تحریم‌های امریکا می‌دانند. ولی کشف اکسون موبیل پس از شکایت شرکت‌های رویال داچ شل، مکواری گروپ و پتروچاینا نشان می‌دهد که این ذخایر جبران نفت خام سولفور بالا یا ترش این کشورها را نمی‌کنند.وزارت انرژی مخالف ادعاهای این شرکت‌ها مبنی بر فروش نفت خام آلوده است و اعلام کرده کشف سولفید هیدروژن بالا در نفت خام توسط این شرکت‌ها نادرست است و شاید نتیجه آلودگی‌های حین بارگیری باشد، ولی در مورد شرکت پتروچاینا، این وزارتخانه قبول کرد یک میلیون دلار برای پاک کردن این محموله آلوده هزینه کرده است.ادعای نفت خام آلوده در ذخایر امریکا فروش آینده نفت این کشور را به چالش می‌کشد. فروش نفت ابزار کلیدی امریکا برای تامین هزینه برنامه‌های دولت است. امریکا یک برنامه فروش 5 میلیون بشکه‌ای را برای 2019 پیش‌بینی کرده و قصد دارد 221 میلیون بشکه نفت هم از 2020 تا 2027 بفروشد.

   خطرهای ایمنی

در حالی که سولفید هیدروژن بطور طبیعی در نفت خام ایجاد می‌شود، تولیدکنندگان اغلب برای پاک کردن آن به دردسر می‌افتند چون کارگران را به خطر می‌اندازد و باعث پوسیدگی خطوط لوله می‌شود. شرکت‌های خطوط لوله زیادی میزان مجاز سولفید هیدروژن را 10 بخش در میلیون (ppm) اعلام کرده‌اند.

اکسون یکی از 5 شرکتی بود که در ماه اوت از وزارت انرژی نفت خرید. اکسون 1.5 میلیون بشکه نفت ترش برایان موند را از طریق خط لوله به تگزاس سیتی برد، یک نفت سولفور بالا که به تازگی با کاهش عرضه جهانی گران شده است. این شرکت بعد کشف کرد که سطح سولفید هیدروژن آن 5 هزار ppm است.به گزارش بلومبرگ، میزان مجاز سولفید هیدروژن طبق مجوز وزارت بهداشت و ایمنی شغلی، 20 ppm است. قرار گرفتن در معرض 500 تا 700 ppm می‌تواند باعث از حال رفتن شخص طی پنج دقیقه و مرگ طی یک ساعت شود. بر اساس ایمیل‌های رسیده به بلومبرگ، پس از کشف سطوح بالای این گاز سمی در نفت دولتی، شرکت اگسون موبیل تحقیقاتی را آغاز کرده است.اما وزارت انرژی امریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد که قرائت شرکت اکسون موبیل از مساله احتمالأ اشتباه است و تأسیساتی که در آنها آلودگی کشف شده است، حاوی سولفید هیدروژن نبوده است. وزارت انرژی امریکا در ادامه اعلام کرد که نفت اکسون موبیل از راه‌های دیگری و بدون هیچ مشکلی تحویل این شرکت شده است.سخنگوی شرکت اکسون موبیل اما این ادعا را رد کرد.

   شکایات دیگر

شل، مکواری و پتروچاینا هم در مورد میزان سولفید هیدروژن در نفت دولتی شکایت داشتند. در موارد آنها، نفت از «برایان موند» به «بندر فری پورت» تگزاس پمپ شده بود که تحت مالکیت شرکت خطوط لوله نفت خام سی‌وی قرار دارد. وزارت انرژی امریکا در بیانیه‌ای در اختیار بلومبرگ گذاشت، ادعای شل را اشتباه خواند و در مورد مکواری گفت که اشتباه در تشریفات اداری بوده است و هیچ جریمه‌ای به این دو شرکت پرداخت نکرد. ولی این وزارتخانه ادعای پتروچاینا را قبول کرد و هزینه پاکسازی نفت آلوده را تا یک میلیارد دلار پرداخت.

شرکت مکواری این ادعای وزارت انرژی امریکا را رد کرد و نمایندگان شل و پتروچاینا به درخواست بلومبرگ برای پاسخ‌دهی به ادعای این وزارتخانه پاسخ ندادند.طبق نظر مهندسان شیمی و متخصصان آزمایشگاهی، اگر ذخایر نفتی امریکا آلوده باشند، سطوح بالای سولفید هیدروژن ممکن است نتیجه ذخیره نفت با سولفور بالای ذخیره شده در سال‌های گذشته باشد که با نفت جدیدتر مخلوط شده است. همچنین این ماده سمی ممکن است در نتیجه فعالیت یک باکتری طبیعی به وجود آمده باشد که برای دهه‌ها در حفره‌ها رشد تکثیر شده است. این باکتری می‌تواند گوگرد را به سولفور هیدروژن تبدیل کند.

به گفته وزارت انرژی امریکا، نگرانی‌ها بابت کیفیت بد ادعایی برخی شرکت‌ها تاکنون بر قیمت نفت ذخایر امریکا اثرگذار نبوده است. اما اگر مساله کیفیت نفت خام ادامه‌دار شود، می‌تواند پیامدهایی برای فروش آتی نفت از ذخایر امریکا را داشته باشد که حدود 60 درصد آن نفت خام ترش است.کوین بوک، مدیرعامل شرکت کلیرویو انرژی پارتنرز در این رابطه گفت: اداره بودجه کنگره ممکن است به منظور محاسبه مسائل مربوط به کیفیت نفت خام کف قیمت آن را برای فروش آینده پایین بیاورد.

 

 

ارسال نظر