کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۳۲

توقف تولید 2 میدان نفتی  برای جلوگیری از صدمه محیط

گروه انرژی|  شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است که موقتا تولید میدان نفتی آب‌تیمور و واحد اهواز 3 را متوقف کرده است. این تصمیمات برای جلوگیری از صدمه محیط گرفته شده است. این خبر را کریم زبیدی عصر روز پنج‌شنبه به ایرنا اعلام کرد. تولید در میادین نفتی غرب کارون اما با رقم 350 هزار بشکه در روز ادامه دارد. ظرفیت تولید میدان نفتی آب تیمور 50 هزار بشکه در روز است.  «کریم زبیدی»، عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران که به عنوان نماینده وزیر نفت و شرکت ملی نفت ایران با هدف ایجاد هماهنگی و بسیج امکانات در کمک به سیل‌زدگان به خوزستان رفته است با اعلام آخرین وضعیت میدان‌ها زبیدی به آبگرفتگی برخی از میادین نفتی در خوزستان اشاره کرد و گفته است: تولید در آب تیمور و اهواز 3 را متوقف کردیم، همچنین بخشی از اهواز 5 را بسته‌ایم.  او در ادامه عنوان کرده است: در حال حاضر تعدادی از چاه‌ها در آب تیمور زیر آب رفته و در منطقه اهواز 3 نیز بخشی از خطوط لوله و چاه‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند. به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، بخشی از میدان منصوری نیز که از ابتدا تالاب بوده دچار آبگرفتگی شده و تعدادی از چاه‌های میدان آزادگان به زیر آب رفته است. وی تاکید کرد: هر کجا تاسیسات نفتی در معرض آبگرفتگی قرار بگیرند آنها را می‌بندیم تا محیط صدمه نبیند.به گزارش «تعادل» میدان نفتی آب‌تیمور میدانی در غرب اهواز است که بین میادین منصوری و سوسنگرد قرار دارد. این میدان در دهه 40 کشف شده و طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت روزانه 48 هزار بشکه تولید نفت داشته است. آب‌تیمور از جمله میادین نفتی است که ایران قصد داشت در دوران پسابرجام برای افزایش ضریب بازیافت آن با شرکت‌های بین‌المللی قرارداد امضا کند. شرکت ملی نفت ایران و شرکت اندونزیایی پرتامینا برای انعقاد قرارداد بسیار نزدیک شدند اما وضع تحریم‌های دوباره از سوی امریکا اجازه نداد ماجرا به سرانجام برسد. هیات‌مدیره NIOC در ادامه وضعیت تولید نفت خام ایران از میادین مهم غرب کارون را پایدار توصیف کرده و گفته است: در شرایط فعلی نیز از کل منطقه غرب کارون بیش از 350 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌شود و تمام تعهدات در غرب کارون، منطقه اهواز و مارون صورت می‌گیرد.زبیدی با اشاره به اینکه تولید نفت در خوزستان همچنان در حال انجام است، افزود: آنقدر ظرفیت تولید در خوزستان وجود دارد که تمام تعهدات تولید را با وجود این آبگرفتگی‌ها می‌توانیم انجام دهیم.وی در پایان گفته است: هنوز برآورد دقیقی از خسارات سیل بر تاسیسات نفتی نداریم و بیشتر این خسارات پراکنده است و ممکن است گسترش پیدا کند.

کمبود پلی‌اتیلن در چین به دلیل سیل ایران

تسنیم| تأثیر اختلال در خط لوله اتیلن غرب ایران به‌شدت در کمبود پلی‌اتیلن در چین احساس می‌شود. قیمت پلی‌اتیلن در چین در بحبوحه اختلال در عرضه آن از طرف ایران بالا رفته است.ایران دومین عرضه‌کننده بزرگ پلی‌اتیلن به چین پس از عربستان سعودی است که در حال تعمیر خط لوله بزرگ اتیلن خود است. این خط لوله که چندین کارخانه پتروشیمی را در کشور تغذیه می‌کند، در اوایل همین هفته بر اثر سیل و رانش زمین منفجر شد.

به گزارش‌ای سی‌ای اس، طی همین دوره قیمت واردات برای پلی‌اتیلن غلیظ در شرق چین 75 یوآن در هر تن بالا رفت و به هشت 8600 تا 8650 یوآن در هر تن رسید و باز هم جا برای افزایش دارد.کارخانه‌های پتروشیمی ایلام و کردستان، هر دو به دنبال سه هفته پیاپی بارندگی سیل آسا و رانش زمین، بخش پلی اتیلن خود را از زمان انفجار خط لوله غرب استان کرمانشاه در 7 آوریل بستند.کارخانه پتروشیمی کرمانشاه که متکی به این خط لوله است، با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کند. دو کارخانه پتروشیمی دیگر ایران در مهاباد و لرستان احتمالاً با توقف این خط لوله اتیلن، فعالیت‌هایشان را متوقف می‌کنند.یک توزیع‌کننده چینی گفت: «آنها از موجودی اتیلن برای راه‌اندازی نیروگاه‌های پلی‌اتیلن استفاده می‌کنند».

احتمال افزایش تولید اوپک

ایسنا| منابع آگاه در اوپک می‌گویند اگر عرضه نفت ایران و ونزوئلا کاهش بیشتری یافته و روند افزایشی قیمت‌ها ادامه پیدا کند، این گروه ممکن است تولیدش را بالا ببرد.کاهش تولید داوطلبانه اوپک و تحریم‌های امریکا امسال قیمت‌های نفت را ۳۲ درصد بالا برده و به ۷۲ دلار در هر بشکه رسانده و باعث فشار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا بر اوپک برای تسهیل محدودیت‌های عرضه شده است.یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: اگر افت چشمگیری در عرضه روی دهد و نفت به ۸۵ دلار صعود کند، ممکن است اوپک تولیدش را افزایش دهد.یک مقام روسی هفته جاری اظهار کرد که مسکو می‌خواهد نفت بیشتری تولید کند. به نظر می‌رسد هدف از این اظهارات آماده کردن بازار برای پایان محدودیت‌های تولید است. اما ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه موضع ملایم‌تری نشان داده است.یک منبع آگاه دیگر در اوپک اظهار کرد: تولیدکنندگان اگر کاهش بیشتر تولید ایران و ونزوئلا و صعود نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه را مشاهده کنند، ممکن است نفت بیشتری تولید کنند.سومین منبع آگاه در اوپک نیز چشم‌انداز تغییر توافق کاهش تولید در ژوئن به دلیل افت تولید ایران و ونزوئلا و نوسان تولید لیبی را مطرح کرد.یک منبع آگاه دیگر در اوپک گفت: این بحث مطرح است که آیا اوپک باید به تنهایی به کاهش تولید ادامه دهد یا برای همراه نگه داشتن روسیه، توافق کاهش تولید را به مدت سه ماه تمدید کند یا در صورت افزایش بیشتر قیمت‌ها، تولیدش را بالاتر ببرد.

 

ارسال نظر