رشد قیمت نفت زیر فشار افت مصرف سوخت

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۴۲۲۴۳
رشد قیمت نفت زیر فشار افت مصرف سوخت

ایسنا| قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر توافق کاهش تولید اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا تغییر چندانی نداشت، اما انتظارات برای کندی رشد اقتصادی و افت مصرف سوخت، قیمت‌ها را با فشارهای کاهشی روبرو کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با دو سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه، به ۷۰ دلار و 59 سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۹ سنت افزایش نسبت به روز گذشته، به ۶۴ دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید.

هر دو قیمت پایه روز سه‌شنبه به بالاترین حد در پنج ماه گذشته صعود کرده بودند، اما تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به دورنمای اقتصاد جهانی، عقب نشستند.

اوپک و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که در رأس آنها روسیه قرار دارد، با هدف تقویت قیمت‌ها توافق کرده‌اند تولیدشان را از اول ژانویه به مدت شش ماه به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز محدود کنند. بهای نفت برنت ۴۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۳۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون رشد کرده است.

تحلیلگران بانک ING هلند در یادداشتی نوشتند: بازار نفت جهانی به مدد توافق کاهش تولید اوپک پلاس به سوی تعادل باز می‌گردد. تولید نفت اوپک از سطح اکتبر یک میلیون و 980 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. این کاهش تنها به دلیل محدودیت عرضه داوطلبانه از سوی این گروه نبوده، بلکه تحریم‌های امریکا نیز در آنها نقش داشته است.

گروه بانکی ANZ روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد: قیمت نفت برنت تا مرز ۷۹ دلار در هر بشکه پیش خواهد رفت.

با وجود کاهش تولید اوپک و تحریم‌های امریکا علیه برخی اعضای این سازما، ن همه مناطق با محدودیت عرضه مواجه نیستند. تولید نفت امریکا از اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از 2 میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲ میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد: ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به پنجم آوریل ۴ میلیون و 100 هزار بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۵۵ میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه این نگرانی وجود دارد که کندی رشد اقتصادی به زودی به مصرف سوخت آسیب خواهد زد. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود هشدار داد: اقتصاد جهانی بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود کند شده و ممکن است یک رکود شدید در پیش باشد.

 

 

ارسال نظر