توقف موقت تولید در برخی از تولیدکنندگان پلی‌اتیلن

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۴۲۲۴۰

گروه انرژی|

اخبار رسیده به «تعادل» حکایت از آن دارد که خط لوله اتیلن غرب در قسمت لرستان و کرمانشاه به دلیل رانش زمین پس از سیلاب دچار انفجار شده است، گاز درون این خط لوله در این قسمت‌ها از دیروز تخلیه و به همین خاطر پتروشیمی‌های زیر مجموعه هلدینگ باختر که اغلب تولیدکننده پلی‌اتیلن هستند تولید خود را موقتا قطع کرده‌اند. احمدپورکرمی مسوول روابط عمومی پتروشیمی لرستان از زیرمجموعه‌های پتروشیمی باختر البته به «تعادل» می‌گوید که به دلیل اینکه پلی‌اتیلن کافی در انبار این واحدهای تولیدی وجود دارد بازار با کمبود پلی‌اتیلن روبرو نخواهد شد.

طرح «خط لوله اتیلن غرب» به یک خط لوله و مجموعه‌ای از کارخانه‌های پتروشیمی در غرب ایران اتلاق می‌شود. این طرح اوایل دهه 80 و با هدف انتقال گاز تولیدی در عسلویه به مناطق غربی ایران و ایجاد اشتغال در این مناطق از طریق احداث واحدهای پتروشیمی که خوراک آنها اتیلن است و الفین و پلی‌اتیلن تولید می‌کنند مطرح شد.

17 فروردین ماه بود که خبرگزاری‌ها به نقل از منابع محلی نوشتند که انفجاری مهیب در حوالی بخش سرفیروزآباد به سمت بوژان رخ داده است. سرفیرو اد نام دهستانی در بخش فیروزآباد شهرستان کرمانشاه، در استان کرمانشاه، بوژان نیز از دهستان‌های آن منطقه است که درخت‌های بلوط آن بسیار معروف است. در ادامه خبرگزاری‌ها به نقل از فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه نوشتند که صدای انفجار مربوط به بخشی از خط لوله اتیلن غرب بوده است که از این منطقه می‌گذرد.

در آن زمان رنجبر عنوان کرد که در حال حاضر طبق گفته‌های دهیار فلکه اصلی بسته شده و نیرو‌های شرکت گاز در منطقه هستند و اصلی برای اطفا حریق در منطقه حضور دارند که کار‌های لازم جهت خاموش کردن آتش را انجام دهند.

پیگیری‌های «تعادل» در ادامه اما حکایت از آن دارد که ماجرای انفجار در بخش‌هایی از خط لوله اتیلن غرب به همین جا ختم نشده است. طبق اطلاعات رسیده این خط لوله در بخش لرستان نیز با انفجارهایی روبرو شده که در نهایت دیروز تصمیم گرفته شد که برای اصلاح و تعمیرات فعلا خط لوله از اتیلن تخلیه شود.

این اتفاق واحدهای زیر مجموعه پتروشیمی باختر را که در این بخش از مسیر خط لوله اتیلن غرب قرار دارد مجبور کرده تا واحدهای خود را فعلا به حالت متوقف در بیاورند.

مجتمع‌های پتروشیمی کاویان، پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی کردستان از مجموعه‌هایی هستند که به دلیل بررسی وضعیت خط لوله اتیلن غرب فعلا تولید را متوقف کرده‌اند.

کاویان تولید‌کننده اتیلن است که وظیفه تامین خوراک اتیلن دیگر واحدهای تولیدی پتروشیمی باختر را دارد، پلیمر کرمانشاه تولید‌کننده پلی‌اتیلن سنگین است که در مصارف پلاستیک مانند لوله کاربرد دارد، پتروشیمی لرستان هم پلی‌اتیلن سبک و هم پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌کند، پتروشیمی مهاباد تولید‌کننده بوتن، پلی اتیلن سبک و سنگین است و همچنین یوتیلیتی نیز به دیگر واحدها ارایه می‌کند.

 پتروشیمی کردستان نیز در بخشی از خود از خط لوله اتیلن غرب اتیلن دریافت کرده و در بخش دیگری از پتروشیمی تبریز یا ایلام پروپیلن دریافت می‌کند که با توجه به اتفاق اخیر دریافت اتیلن از خط لوله موقتا متوقف شده است.

احمد پورکرمی مسوول روابط عمومی پتروشیمی لرستان اما به «تعادل» می‌گوید که انبارها از پلی‌اتیلن پر است و در نتیجه بازار با کمبود پلی‌اتیلن روبرو نخواهد شد.

قیمت پلی‌اتیلن در انواع سبک و سنگینش در روزهای پایانی اسفند 96 منتهی به 25 اسفند با افزایش روبرو شده بود. در ادامه قیمت‌ها تثبیت شدند اما از 18 فروردین روندی کاهشی را آغاز کردند.

طبق اخبار واصله نیروهای شرکت «مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی» که مجری خط لوله اتیلن غرب هستند از دیروز راهی قسمت‌های مساله‌دار این خط لوله شده‌اند تا به اصلاح آن

 بپردازند.

نکته جالب توجهی که در مورد نقطه نخستی که خبر انفجار خط لوله اتیلن غرب در آن منتشر شد به چشم می‌خورد این است که پیشتر مهر ماه سال 1397 خبرگزاری ایرنا در گزارشی به این پرداخته بود که ساکنان بوژان دست به قطع کردن درختان بلوط این منطقه برای فروش زغال آن می‌زنند. در این گزارش به نقل از پاسگاه ویژه حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمانشاه عنوان شده بود که از دی ماه 96 تا مهر 97 تعداد هزار و 858 اصله درخت و نهال بلوط در جنگل‌های شهرستان کرمانشاه قطع

 شده است.

پیشتر مجید اسحاقی کارشناس جنگل به ایسنا گفته بود که جنگل یک مجموعه پوشیده از گیاهان است که به دلیل دارا بودن لایه‌های مختلف ارتفاعی از جمله علفی، درخچه‌ای و درختان انبوه که به آن اشکوب‌بندی گفته می‌شود، در زمان بارندگی هر کدام از این لایه‌ها، بخشی از باران را جذب می‌کند.

او درباره درختانی در مقابل سیل مقاوم‌تر هستند، اظهار کرد: مهم‌ترین رکنی که درختان می‌توانند در مقابل سیل مقاومت کنند داشتن ریشه‌های عمیق است.

بلوط یکی از درختان با ریشه عمیق است که احتمالا شمار بیشتر آن در مناطقی که امروز سیلاب موجب رانش زمین در آنها و انفجار در خط لوله اتیلن غرب شده است می‌توانست آسیب ماجرا را کمتر کند.

 

 

ارسال نظر