کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۸۶

افزایش تولید میعانات گازی پارس جنوبی

ایلنا| مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با توجه به اهمیت تولید میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 97 نسبت به سال 96 بیش از 9 میلیون بشکه افزایش تولید داشته است.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه در سال 97 شاهد رشد تولید تمام محصولات مجتمع بوده‌ایم، گفت: یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی میعانات گازی است.وی افزود: این محصول خوراک اصلی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس بوده که تأثیر بسزایی در تولید و خودکفایی بنزین دارد.فرهنگ با ذکر این مطلب گفت: با توجه به اهمیت تولید این محصول با ارزش مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 97 نسبت به سال 96 بیش از 9 میلیون بشکه افزایش تولید داشته است.به گفته فرهنگ این میزان تولید نسبت به سال 95 حدود 18 درصد و معادل 43 میلیون بشکه رشد داشته است.افزایش تولید میعانات گازی و ارسال آن به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های داخل علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و تأمین نیازهای داخلی می‌تواند بزودی با افزایش تولید منجر به صادرات محصولاتی همچون بنزین و گازوئیل نیز بشود.

روسیه در پی گسترش مرزهای نفتی قطب شمال

تسنیم| رزنفت، شرکت نفت دولتی روسیه و بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت این کشور قصد دارد یک مجموعه از میادین نفتی را در 5 سال آینده در قطب شمال بسازد.  به گزارش راشاتودی، این طرح‌های رزنفت با مدیریت ایگور سچین، متحد نزدیک پوتین، با آرزوهای رییس‌جمهور این کشور هماهنگ است. آرزوهایی مبنی بر توسعه منابع نفت و گاز قطب شمال و مسیر دریای شمالی از اروپا تا خاور دور از طریق آبهای روسیه. توسعه نفتی قطب شمال روسیه در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌های غربی متوقف شده بود. بر اثر این تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ جهانی مثل اکسون موبیل از برخی پروژه‌های اکتشافی روسیه بیرون رفتند. اگر این مسیر دریای شمالی به میادین نفت داخلی در شمال روسیه متصل شود، برای رزنفت گذرگاهی دیگر برای صادرات نفت مخصوصاً به بازارهای آسیا به وجود می‌آید. طی دیداری بین ولادیمیر پوتین و سچین در هفته جاری، مدیر رزنفت گفت که این شرکت در حال بررسی امکان ایجاد یک مجموعه میادین نفتی در قطب شمال است که کاملا بر رساندن نقل و انتقال کالا در مسیر دریای شمالی به 80 میلیون تن تا 2024 تمرکز دارد. سچین به پوتین گفت: «ولی توسعه میادین نفتی قطب شمال نیازمند یک فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری است و همچنین به عوامل نظارتی و مالیاتی نیاز دارد که طی دوره اجرای پروژه‌ها تغییری نکنند و 30 تا 50 سال حضور داشته باشند».

جهان در انتظار  قیمت‌های بالاتر نفت

ایلنا| قیمت نفت در سه ماهه نخست سال جاری با ۳۰ درصد افزایش روبرو بوده است و با کاهش تولید نفت توسط تولیدکنندگان اصلی و ادامه تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا انتظار می‌رود افزایش قیمت نفت در ماه‌های آتی ادامه یابد.

به گزارش اویل پرایس، قیمت نفت در سه ماهه نخست سال جاری با اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، ۳۰درصد افزایش یافته است.

در سه ماهه دوم ۲۰۱۹، نفت خام وست‌تگزاس به ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده و در هفته اول آوریل به بالاترین قیمت خود رسید. این در حالی است که نفت خام برنت مدت‌هاست که با قیمت حدودی ۷۰دلار در هر بشکه معامله می‌شود.در هفته‌ها یا ماه‌های پیش رو اتفاقاتی مانند پایان معافیت‌ها و اجلاس سران اوپک، در پیش است که می‌تواند بر عرضه جهانی نفت تاثیر بگذارد و روند قیمت نفت و بنزین را در تابستان مشخص کند.انتظار می‌رود عرضه نفت با تحریم‌های بیشتر امریکا علیه ایران و ونزوئلا و کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک و متحدانش کاهش یابد.این در حالی است که عربستان به کاهش تولید نفت خود ادامه می‌دهد. بنابراین با کاهش تولید نفت توسط تولیدکنندگان اصلی و ادامه تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا انتظار می‌رود افزایش قیمت نفت در ماه‌های آتی ادامه یابد.

آخرین آمار بارش‌ها

ایرنا| حجم بارش‌های فصل پاییز و زمستان کشور از ابتدای سال آبی (اول مهرماه گذشته) تا هفدهم فروردین امسال به 283.8 میلی‌متر رسید که نسبت به سال آبی گذشته 182 درصد بیشتر شد.

تارنمای وزارت‌ نیرو دیروز اعلام کرد میزان بارش امسال نسبت به میانگین بلندمدت 50 ساله از 44درصد و در مقایسه با میانگین 11 ساله (از سال آبی 87-86 تا سال آبی 97-96) از 70 درصد رشد برخوردار بود. میزان بارندگی‌تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور در مدت مشابه سال آبی 97-96 حدود 100.7 میلی‌متر بود.در آمار بارش تجمعی از اول مهرماه گذشته تا هفدهم فروردین‌ماه امسال، نسبت به میانگین 50 ساله 196.6 میلی‌متر افزایش دیده شد. این میزان در مقایسه با میانگین 11 ساله 167.1 میلی‌متر افزایش یافت.بر اساس این گزارش، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 490 میلی‌متر بارش و حوضه آبریز مرزی شرق با 68 میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی میان حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بودند. بر همین اساس، میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق 18 درصد کمتر از متوسط بلندمدت 50 ساله اخیر گزارش شد.

 

ارسال نظر