آسیب‌های سیل به تاسیسات انرژی ایران

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۸۳
آسیب‌های سیل به تاسیسات انرژی ایران

گروه انرژی|

باران‌های تند که با سال نوی شمسی مهمان خانه‌های تعداد زیادی از استان‌های ایران شد، برخی از استان‌ها را متحمل خسارات زیادی کرد و تاسیسات زیرساختی از جمله خطوط لوله آب، شبکه انتقال برق و در برخی موارد خطوط لوله نفت و گاز و مواد پتروشیمی را شست و با خود برد. استان خوزستان که یکی از کانون‌های بارش‌های اخیر بود به سبب تراکم صنایع نفت و پتروشیمی از حساسیت خاصی برخوردار است. به گفته تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، سیلاب‌ها به برخی جاده‌های دسترسی تاسیسات نفتی آسیب وارد کرده است و در حوزه غرب کارون، دو چاه در منطقه یادآوران دچار آب‌گرفتگی شدند، اما خوشبختانه هیچ آسیبی به تولید نفت در این مناطق وارد نشد. در استان کرمانشاه نیز خط لوله انتقال اتیلن غرب در محدوده رودخانه کشکان دچار پارگی شد در ادامه گزارش کامل را می‌خوانید.

   خوزستان

 طبق اطلاعاتی که از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت خام منتشر شده است در پی بارش‌های اخیر بخشی از تأسیسات نفتی واقع در غرب کارون در معرض سیل قرار گرفت و دو حلقه چاه در منطقه یادآوران دچار آبگرفتگی شدند. با وجود این، تأسیسات نفتی این منطقه آسیبی ندید و تولیدشان نیز کاهش پیدا نکرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به پرشدن بخش عمده مخازن تالاب هورالعظیم، اعلام کرد که تاسیسات نفت، به هیچ عنوان مانعی برای جریان آب در این تالاب نبوده و نیست.

از سوی دیگر شانا گزارش داد که تورج دهقانی با توجه به شرایط منطقه عملیاتی غرب کارون و روند تولید و توسعه در شرایط خاص ناشی از سیلاب‌ها در این منطقه گفت: با توجه به قرابت مکانی تاسیسات نفتی غرب کارون با تالاب هورالعظیم، ضرورت اعمال همزیستی و همگرایی بین اجزای کار با هدف تحقق اهداف توسعه‌ای، برای شرکت متن تعریف‌شده و بدیهی است؛ تحقق آبگیری ۷۰ درصدی هورالعظیم (تا پیش از وقوع بارندگی‌های اخیر)، مصداق بارز این همزیستی است.

وی بحث‌های مطرح شده مبنی بر ممانعت نفت از هدایت آب سد کرخه به سمت هورالعظیم را به دلیل صیانت از تاسیسات نفتی رد کرد و افزود: هم‌اکنون بخش عمده هورالعظیم پرآب شده و ناگزیر برخی جاده‌های دسترسی تاسیسات نفتی نیز آسیب دیده‌اند، اما با وجود این، شرکت متن به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، با سازمان‌های فعال در منطقه و شورای تامین و کمیته بحران استان همکاری تمام‌عیاری داشته و حتی این شرکت برای هدایت بهتر آب و کاهش شدت بحران، با همکاری نیروهای تلاشگر نظامی مستقر در منطقه نسبت به تقطیع و انفجار در برخی جاده‌های دسترسی خود اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه از سیلاب اخیر به عنوان «سیلاب هزارساله» یاد می‌شود، ادامه داد: با وجود گستردگی این سیل، تولید و توسعه در غرب کارون بی‌‌وقفه ادامه دارد، البته در شرایطی سخت و طاقت‌فرسا.

دهقانی استمرار تولید در شرایط کنونی را مرهون پیگیری مستمر، دقت‌نظر فراوان و تلاش و همت شبانه‌روزی کارکنان مستقر این شرکت در منطقه غرب کارون خواند و با بیان اینکه کمیته بحران این شرکت شبانه‌روزی فعال بوده است، افزود: شرایط عادی در این منطقه عملیاتی حاکم نیست و تقویت و اصلاح زیرساخت‌ها و ترمیم جاده‌های دسترسی با هدف استمرار تولیدی ایمن و پایدار باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ایفای مسوولیت‌های اجتماعی شرکت “متن “ اشاره کرد و گفت: توجه به مسوولیت اجتماعی، از رویکردها و وظایف ثابت و همیشگی این شرکت به شمار می‌رود و در همین راستا، شرکت متن با اعزام ماشین‌آلات سبک و سنگین، توزیع غذا و... در این حوزه فعال بوده است.

به گفته دهقانی، بیش از ۷۵ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین این شرکت برای کمک به فرایند مدیریت سیلاب در منطقه به‌ویژه شهر رُفیع حضور فعال داشتند و. همچنین احداث سیل‌بندی به طول هفت کیلومتر با هدف مقابله با سیل در شهر رُفیع، از دیگر اقدام‌های شرکت متن به شمار می‌رود.

نصرالله زارعی، معاون توسعه شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در واکنش به برخی مباحث مبنی بر ممانعت از هدایت آب از سمت کرخه به هورالعظیم به دلیل تداوم فعالیت تاسیسات نفتی، گفت: هم‌اکنون همه زیر شاخه‌های منتهی به هورالعظیم با تمامی ظرفیت در جریان است و با هدف تخلیه و توزیع بیشتر آب در هور، محل‌های جدید از دایک‌ها تحت هدایت سازمان آب و برق خوزستان و با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکافته شده و همه آب ورودی در مخازن هور در بخش ایرانی توزیع و مدیریت می‌شود و تقریبا به جز مخزن یک، همه ظرفیت هور در مخازن ۲، ۳، ۴ و ۵ آبگیری شده است.

وی افزود: فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای در منطقه عملیاتی غرب کارون بی‌وقفه ادامه دارد و تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن تبعات سیل در این منطقه اندیشیده شده است.

به گفته زارعی، همزمان با تشدید فعالیت سامانه‌های بارشی در حوزه کرخه که میدان‌های غرب کارون در دشت آزادگان عمدتا متاثر از این حوزه هستند، کمیته بحران شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در منطقه غرب کارون تشکیل شد و در این مدت، نشست‌های کمیته با هدف اتخاذ راهکارهای مناسب برای مقابله با تبعات سیل بطور مرتب برگزار شده است.

 این مقام مسوول البته به وارد آمدن خسارت‌هایی به جاده‌های دسترسی اشاره کرد و افزود: ترمیم و بهسازی جاده‌های آسیب‌دیده بزودی در دستور کار قرار می‌گیرد.زارعی به احداث سیل‌بند در غرب شهر رفیع نیز اشاره کرد و افزود: پیرو دستور وزیر نفت مبنی بر تداوم همکاری شرکت‌های تابعه در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده، این شرکت در مسیر انجام مسوولیت‌ اجتماعی و با هدف به حداقل رساندن تبعات سیل برای مردم، در دو هفته گذشته نسبت به احداث این سیل‌بند اقدام کرد.

عبدالله طواف، معاون پشتیبانی منطقه‌ای شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در تشریح وضعیت منطقه عملیاتی شهر رُفیع و منطقه عملیاتی غرب کارون گفت: همه دستگاه‌ها اعم از شرکت‌های نفتی، شهرداری، وزارت نیرو، سپاه و … دوشادوش یکدیگر و با حداکثر نیرو، امکانات و تجهیزات در صحنه حاضر هستند.

وی ادامه داد: دو چاه در منطقه یادآواران دچار آب‌گرفتگی شده بودند که به همت کارکنان نفت، مشکل این دو چاه رفع شد و خوشبختانه هیچ آسیبی به تولید نفت در این مناطق وارد نشده است.به گفته طواف، پس از دستور وزیر نفت درباره ضرورت همراهی صنعت نفت با دستگاه‌ها و بسیج امکانات برای مقابله با سیل و امدادرسانی به سیل‌زدگان در مناطق عملیاتی، شرکت مهندسی و توسعه نفت با همه توان وارد کار شد و دوشادوش دیگر دستگاه‌ها همچون نیروهای شهرداری، وزارت نیرو و سپاه مشغول امدادرسانی و کنترل سیل در مناطق عملیاتی همچون رُفیع است.

   وضع آبفای خوزستان

همچنین به گفته مدیرعامل آبفای استان خوزستان تاسیسات آبفای این استان تا تاریخ 10 فروردین 1398 بالغ بر یک هزار و 380 میلیارد ریال از سیل خسارت دیده‌اند. صادق حقیقی‌پور اعلام کرد که سیل در بخش آب استان خوزستان 430 میلیارد ریال خسارت در شهرهای لالی، سالند، هفتکل، آقاجری، ایذه، دهرز، هندیجان، رفیع، شوشتر و مسجدسلیمان وارد کرده و در بخش فاضلاب نیز به شهرهای سوسنگرد، دزفول، ماهشهر، بندر امام، رفیع، چمران و بستان 950 میلیارد ریال خسارت زده است.شرکت گاز استان خوزستان، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت، شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، شرکت پالایش گاز بیدبلند، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون و شرکت پالایش نفت آبادان خبری از آسیب‌دیدگی یا خسارت به تأسیساتشان به سبب سیلاب‌های اخیر اعلام نکرده‌اند.پتروشیمی‌های مارون، اروند، ‌فجر و غدیر ونیز شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز طبق بررسی «تعادل» از واحدهایی هستند که در مسیر سیلاب قرار داشتند. هنوز خبری در خصوص آسیب احتمالی سیلاب به این شرکت‌ها منتشر نشده است.

شرکت برق متطقه‌ای خوزستان اما اعلام کرد که 33 پست برق منطقه‌ای خوزستان در خطر آبگرفتگی قرار دارند. به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان، محمود دشت بزرگ در جلسه مدیریت بحران این شرکت (سه‌شنبه ۱۳ فروردین)، اظهار کرد: تاکنون سیل در شبکه برق منطقه‌ای خوزستان خللی وارد نکرده و شبکه پایدار است ولی با توجه به افزایش خروجی سدها ممکن است شبکه با مخاطراتی رو به رو شود.وی بیان کرد: پست‌های این شرکت در بیرون و درون شهرها قرار دارند و با آبگرفتگی این مناطق، پست‌های برق نیز دچار آبگرفتگی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: ۷۲۴ دکل از شرکت نیز دچار آبگرفتگی شدند که به دلیل ماندگاری این آبگرفتگی و افزایش شدت آن، ۱۷۳ دکل در معرض آب شستگی قرار گرفتند.

دشت بزرگ افزود: برای حفظ پایداری شبکه تمام نقاط حادثه خیز به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود و تمامی نیروهای عملیاتی شرکت در آمادگی کامل هستند.

    گلستان

گلستان بر خلاف خوزستان چندان تاسیسات صنعتی مرتبط با حوزه نفت را در خود جای نداده است در نتیجه تمرکز بیشتر ماجرا در این استان بر حوزه نیرو است. محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق اعلام کرده بود که صنعت برق استان گلستان در پی سیلاب‌ اخیر بین 80 تا 100 میلیارد ریال آسیب دیده است. اما جزییات این آسیب دیدگی از سویشرکت توزیع نیروی برق استان گلستان و شرکت گاز استان گلستان خسارتی را از جانب سیلاب‌های این استان اعلام نشده است. عاشورمحمد مرگان‌پور، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان نیز پیش از این در خصوص خسارات سیل به تأسیسات آب روستایی گلستان اظهار کرده بود که در ارزیابی روستاهای قابل دسترسی مشخص شد که ۲۶۲ میلیارد ریال تاسیسات آبرسانی روستاهای استان آسیب دیده‌اند. به گفته وی تاکنون ۲۹.۲ کیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.

همچنین وبسایت شرکت صنایع پتروشیمی گلستان نیز به علت بدهی مسدود است که امکان بررسی وضعیت این واحد صنعتی را سلب می‌کند.

 کرمانشاه

استان کرمانشاه که آبان سال 1396 با یک زلزله مرگبار مواجه شده و خسارات قابل توجهی را در واحدهای مختلف خود متحمل شده بود در سیلاب اخیر نیز از گزند خسارت در تاسیسات مرتبط با انرژی در امان نماند. طبق اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، این استان در حوزه وزارت نیرو شامل آب، برق، گاز و مخازن و رودخانه‌ها ۳۸۹ میلیارد تومان خسارت دیده و خسارت‌های وارد آمده به بخش کشاورزی ۳۸۶ میلیارد تومان، زیرساخت شهرها و روستاها، شهرداری و دهیاری‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان و سایر دستگاه‌ها‌ ۱۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

   انفجار در اتیلن غرب

یکی از خسارات شاخص وارد شده به تأسیسات نفتی این استان خط لوله اتیلن غرب بود که در محل عبور در رودخانه کشکان دچار پارگی شد. خط لوله اتیلن غرب، خط لوله‌ای در غرب ایران به طول ۲ هزار و ۶۰۶ کیلومتر است که مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران را به هم وصل می‌کند. طولانی‌ترین خط انتقال اتیلن جهان، تامین‌کننده خوراک واحد‌های پتروشیمی استان‌های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی است. ایسنا دیروز به نقل از قدرت‌الله فرج پور، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد این حادثه توضیح داد: خوشبختانه با توجه به سیستم‌های ایمنی موجود، به محض وقوع حادثه تزریق اتیلن به خط متوقف شد و متعاقب آن هماهنگی‌های اولیه با بهره‌بردار (شرکت پتروشیمی کاویان) برای تعمیر خط صورت پذیرفت اما به علت حجم بسیار زیاد آب و تخریب مسیرهای مواصلاتی و عدم دسترسی به محل حادثه، انجام کارهای اجرایی میسر نشد.

فرج‌پور تصریح کرد: با کاهش حجم آب و فراهم شدن دسترسی نسبی به محل حادثه، کارهای اجرایی آغاز شده و امید است با بهره‌گیری از توانمندی متخصصین کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیرات لازم انجام و خط لوله اتیلن غرب در سرویس قرار گیرد.

به گفته فرج پور واحدهای پتروشیمی موجود در بخش‌هایی از خط که قبل از محل حادثه قرار دارد با شرایط کاملاً عادی در سرویس و مشغول تولید هستند و قطع اتیلن تنها روی واحدهای پتروشیمی بالاتر از محل حادثه تأثیر داشته است. البته اغلب این واحدها نیز با توجه به موجودی خط، با ظرفیت پایین‌تر همچنان در حال تولید هستند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: متأسفانه در حوادث دیگری در دو نقطه قبل و بعد از ایستگاه پیازآباد بخشی از خط رودخانه سیمره به علت سیلاب و بخش دیگری نیز به علت رانش زمین دچار حادثه شده است.خوشبختانه در این دو محل نیز با استفاده از تجهیزات ایمنی موجود، شیرهای دوطرف محل حادثه بسته شده و شرایط تحت کنترل است. بازسازی این نقاط نیز پس از برآوردهای لازم در اسرع وقت توسط بهره‌بردار آغاز خواهد شد.

   لرستان

در مورد استان لرستان به این واسطه که هنوز سیل و تبعات آن گریبانگیر منطقه است آمارهای منتشر شده از مجاری رسمی برآوردهای ابتدایی از ماجرا است. در این زمینه محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده بود که که صنعت برق استان لرستان در پی سیلاب‌ نوروزی این استان 50 میلیارد ریال آسیب دیده است. حمیدرضا کرموند مدیرعامل آبفای استان لرستان نیز گفته است که در مجموع 260 میلیارد ریال خسارت به شبکه‌های آب و برق این استان خسارت وارد شده است. شرکت گاز لرستان و شرکت پتروشیمی لرستان نیز آماری از خسارات وارده به تأسیساتشان ارایه نکردند

 

 

ارسال نظر