کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۰۸

مذاکره هند با امریکا برای تمدید معافیت‌ها

هند اعلام کرد که در حال مذاکره با دولت ترامپ برای تمدید معافیت این کشور از تحریم نفتی ایران است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از انرژی ورلد، با نزدیک شدن به پایان مهلت معافیت‌ها برای واردات نفت خام ایران در ماه آینده، هند اعلام کرد که در حال مذاکره با دولت ترامپ در این مورد است. در نوامبر امریکا یک معافیت 6 ماهه به هند، چین، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی داد تا به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این معافیت‌های موقت در دوم ماه مه پایان می‌یابند.  هند پس از موافقت با کاهش واردات نفت ایران برنده این معافیت از تحریم‌های امریکا شده بود.  امریکا در ماه مه سال گذشته تحریم‌ها علیه ایران را پس از بیرون رفتن از معاهده برجام دوباره وضع کرد.

امریکا به هند و سایر کشورها گفته بود تا 4 نوامبر فرصت دارند واردات نفت از ایران را صفر کنند وگرنه تحریم می‌شوند، ولی واشنگتن معافیتی 6 ماهه به هند و هفت کشور دیگر برای خرید نفت ایران داد.

هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است، از آن زمان خرید ماهانه خود را از ایران به 1.25 میلیون تن یا 15 میلیون تن در سال (300 هزار بشکه در روز) رسانده که نسبت به 22.6 میلیون تن (452 هزار بشکه در روز) سال مالی 18_2017 کمتر بود.  هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت دنیاست که 80 درصد نیاز نفتی خود را از واردات تامین می‌کند. ایران سومین عرضه‌کننده نفت به هند پس از عراق و عربستان است و حدود 10 درصد کل نیاز این کشور را برطرف می‌سازد.  انتظار می‌رود اگر امریکا معافیت‌های 6 ماه‌های را که به هند و 7 کشور دیگر برای خرید نفت ایران داده بود تمدید نکند، هند واردات نفت از کشورهایی مثل عربستان و امارات را افزایش دهد.

2 میلیارد لیتر بنزین صرف سفرهای نوروزی

تسنیم|بررسی روند مصرف بنزین در نوروز امسال نشان می‌دهد در دوره زمانی ۲۰ روزه ۲۶ اسفندماه تا ۱۶ فروردین ماه که سفرهای نوروزی در جریان بوده، بطور تقریبی نزدیک به ۲ میلیارد لیتر بنزین در ایران مصرف شده است.

اگرچه هنوز مصرف بنزین ناشی از سفرهای نوروزی ادامه دارد و آمار دقیق مصرف تا 15 فروردین هنوز استحصال و اعلام رسمی نشده، اما بررسی روند مصرف بنزین در نوروز امسال نشان می‌دهد در دوره زمانی 20 روزه 26 اسفندماه تا 16 فروردین ماه که سفرهای نوروزی در جریان بوده، بطور تقریبی نزدیک به 2 میلیارد لیتر بنزین در ایران مصرف شده است. طبق آماری که تا چهاردهم فروردین ماه استحصال و اعلام شده، رکوردار مصرف بنزین کشور آخرین روز سال 97 (چهارشنبه، 29 اسفندماه) بوده که رکورد تاریخی مصرف 135 میلیون و 800 هزار لیتر در این روز ثبت شد. در میانه ایام تعطیلات نوروزی، بارش‌های مستمر و وقوع سیلاب در جاده‌های درون شهری و برون شهری، موجب کاهش سفرهای جاده‌ای و به تبع آن کاهش مصرف بنزین شد، اما با رسیدن به روزهای پایانی تعطیلات نوروز و همچنین فروکش کردن سیلاب‌ها در نقاط مختلف کشور، باز هم شاهد افزایش مصرف روزانه بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر بودیم. پیش بینی می‌شود با اتمام سفرهای نوروزی، مصرف روزانه بنزین از (17 فروردین‌ماه) با کاهش مواجه شود.

گاز لرستان وصل شد

شانا|مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از تکمیل فرآیند اتصال گاز شهرهای دوره، چگنی و معمولان در لرستان خبر داد و گفت: به این ترتیب، اکنون به جز چند روستا که با آبگرفتگی شدید و تخریب روبرو شده‌اند، گاز همه شهرها و روستاهای استان لرستان وصل شده است.

حسن منتظر تربتی در تشریح جزییات عملیات اتصال گاز در شهرهای یادشده به خبرنگار شانا گفت: با وجود آب‌گرفتگی شدید، گاز شهر معمولان و ۲۲ روستای آن تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه (۱۴ فروردین‌ماه) و گاز شهرهای دوره و چگنی و روستاهای آنها نیز تا ساعت یک بامداد پنج‌شنبه (۱۵ فروردین‌ماه) وصل شد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز گاز بخش شرقی پلدختر با گرفتن انشعابی از خط ششم سراسری گاز وصل و مشکل قطعی گاز ۴ هزار مشترک این بخش برطرف شده بود، ادامه داد: همچنین با تمرکز بر روستای سراب حمام به عنوان بزرگ‌ترین روستای استان لرستان با ٥ هزار مشترک گاز، تاکنون گاز ٢ هزار مشترک وصل شده و گاز باقی مشترکان نیز تا ساعتی دیگر وصل خواهد شد.

تربتی با بیان اینکه کارکنان شرکت ملی گاز ایران به‌ویژه همکاران این شرکت در گاز استان لرستان به منظور برقراری دوباره جریان گاز در شهرهای سیل‌زده این استان در حداقل زمان ممکن، تلاش بی‌وقفه‌ای داشتند، یادآور شد: بخش غربی پلدختر و حدود پنج روستای شهر معمولان، معدود مناطقی است که به دلیل حجم قابل توجه آبگرفتگی و تخریب‌های پیش آمده، هنوز امکان وصل گاز در آنها فراهم نشده و امیدواریم با رفع مشکلات، قطعی گاز این مناطق نیز بزودی رفع شود.

 

ارسال نظر