تداوم افزایش تدریجی اما مستمر قیمت نفت

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۰۵
تداوم افزایش تدریجی اما مستمر قیمت نفت

گروه انرژی|

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تأثیر ادامه کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا افزایش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت 52 سنت یا ۰.78 درصد نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه افزایش یافت و به ۶7 دلار و 19 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 61 سنت یا 1.07 درصد افزایش، به ۵۷ دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید.

ایسنا به نقل از رویترز نوشت: قیمت‌های نفت امسال تحت تأثیر اجرای دور جدیدی از کاهش تولید توسط کشورهای عضو اوپک بالا رفته است. بازارهای نفت همچنین به دلیل اجرای تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند، دچار محدودیت عرضه شده‌اند.

بانک ملی استرالیا اعلام کرد دورنمای بازار نفت پیچیده شده و از یک سو ریسک نزول قیمت به دلیل کندی رشد اقتصادی و رشد پرشتاب تولید نفت امریکا وجود دارد و از سوی دیگر کاهش عرضه از سوی اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کنند. یک روند صعودی تدریجی برای نفت در سال جاری دیده می‌شود و این بانک پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت برنت تا پایان سال به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

  پیش‌بینی از ساز و کار تمدید معافیت‌ها

در حالی که موضوع عرضه نفت خام ایران و سرنوشت تمدید معافیت خریداران آن برای بازاراهمیت زیادی دارد، الیزابت روزنبرگ مدیر برنامه انرژی در مرکز امنیت جدید امریکا و یک مشاور سابق تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری امریکا در مورد معافیت‌ها از تحریم‌های ایران با گلوبال پلتس گفت‌وگو کرد و گفته است که قیمت نفت بر تصمیم‌گیری امریکا اثر می‌گذارد.

مشاور سابق تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری امریکا پیش‌بینی کرد: امریکا معافیت چین و هند را از خرید نفت ایران تمدید می‌کند چون از نظر اقتصادی و سیاسی صفر کردن واردات نفت آنها از ایران دشوار است. شرایط هند سخت است. این کشور هنوز صدها هزار بشکه نفت ایران را وارد می‌کند چون پالایشگاه‌هایش این نفت سنگین را می‌خواهند. آنها بخشی از بشکه‌های ونزوئلا را هم می‌خرند چون پالایشگاه‌هایشان با این نفت کار می‌کنند. برای رهبران هند سخت است که به مردمش بگوید امریکا سیاست اقتصادی و خارجی آن را تنظیم می‌کند.

مهلت معافیت‌های امریکا به هند، چین، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای خرید نفت ایران در اوایل ماه مه پایان می‌یابد. مقامات دولت ترامپ چیزی در مورد تمدید معافیت‌ها، اصلاح آنها یا لغو کاملشان نگفته‌اند.

الیزابت روزنبرگ در ادامه بیان کرد: قیمت نفت الان خوب است و فکر می‌کنم اگر بالاتر برود بهتر هم باشد. به‌نظر نمی‌رسد با اقدامات ونزوئلا خیال دولت امریکا بتواند راحت شود. تحریم‌ها جریان نفت خام سنگین را کند می‌کنند و عرضه نفت پرمین جای آن را نخواهد گرفت. حالا امریکا باید تصمیم بگیرد که آیا عرضه نفت به بازار به‌اندازه کافی هست تا تحریم‌های ایران را با آن تطبیق دهد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر معافیت‌ها صفر شوند آن‌وقت جرایم اقتصادی برای تنبیه موسساتی که درگیر معاملات مالی با ایران بوده‌اند اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها شامل کشتی‌ها، بنادر، دریانوردان، بیمه‌کنندگان و... می‌شود. همه اینها یک کشمکش اقتصادی به وجود می‌آورد.

  نفت ونزوئلا در لبه پرتگاه سقوط

عامل دیگری که باعث شده است قیمت نفت این روزها صعودی شود موضوع چالش بزرگ ونزوئلا در صادرات به دلیل قطعی برق است. به گزارش رویترز در ونزوئلا خاموشی بی‌سابقه اکثر نقاط این کشور را برای ششمین روز در تاریکی فرو برده است و صادرات از پایانه نفتی اصلی این کشور فلج شده است.

بانک بارکلیز اعلام کرده مشکل سیستم برق ونزوئلا ممکن است کاهش ۷۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت ونزوئلا را تسریع کند. با این حال همه عوامل به محدود شدن عرضه در بازار اشاره ندارند.

  ورود جدی‌تر روسیه به رقابت

در اجلاس وزرای انرژی در ماه جاری شرکت‌های نفتی روسیه اطمینان دادند که به توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش متعهد هستند.

تسنیم به نقل از اویل پرایس نوشت: در اجلاس وزرای انرژی در ماه جاری شرکت‌های نفتی روسیه اطمینان دادند که به توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش متعهد هستند.

واجیت الکپروف، مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه در حاشیه اجلاس سراویک در هوستون گفت شرکت‌های نفتی روسیه توافق کرده‌اند که به تعهداتشان پایبند بمانند و تولید نفت را طبق توافق اوپک پایین بیاورند.

مدیرعامل لوک اویل گفت شرکت‌های روسی در مورد تولید برای نیمه دوم سال صحبتی نکرده‌اند و قصد دارند بعد از آوریل در مورد آن تصمیم‌گیری کنند. توافق فعلی اوپک در ماه ژوئن پایان می‌یابد.

الکساندر دیوکوف، مدیرعامل گزپروم نفت گفت برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه توافق در ژوئن زود است. پس از اینکه تمام کشورها به تعهداتشان در مورد کاهش تولید عمل کردند، در مورد این قرارداد تصمیم‌گیری می‌شود. وی اشاره کرد که برخی کشورها مثل روسیه هنوز کاملاً سهم تولیدشان را از قرارداد اوپک کاهش نداده‌اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز گفت که کشورش در ماه جاری به روند کاهش تولید نفت سرعت خواهد داد و قصد دارد تا پایان مارس یا اوایل آوریل کل سهمیه کاهش تولید خود را اجرایی کند.

روسیه بیشترین سهم کاهش تولید را در بین کشورهای غیرعضو اوپک دارد و تعهد کرده 230 هزار بشکه در روز تولیدش را نسبت به سطح تولید ماه اکتبر پایین بیاورد.

 

ارسال نظر