توسعه در نفت ادامه دارد

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۳۹:۰۲
کد خبر: ۱۴۱۰۸۴
توسعه در نفت ادامه دارد

گروه انرژی| نادی صبوری|

روز پنج‌شنبه دشت‌های زیبای اندیمشک و هوای بهاری این شهرستان، میزبان مردم منطقه، وزیر نفت، استاندار خوزستان، نماینده اندیمشک و بزرگان قبایل این شهرستان بود تا مراسم آغاز به ساخت پتروشیمی اندیمشک را به صورت رسمی برگزار کنند. پتروشیمی‌ای که مالک آن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده و روی کاغذ ۳ سال زمان می‌برد تا ساخته شود. این پتروشیمی با ۴۵۰ میلیون یورو ساخته شده و در زمان ساخت برای ۲۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت در جریان سخنرانی خود در مراسم آغاز به کار ساخت این مجتمع عنوان کرد: «من معمولا به پروژه‌های شهرستان‌ها نمی‌روم ولی امروز به چند دلیل به اندیمشک آمدم. یکی از این دلایل این بود که ما از سال‌های دور و از زمان تصویب پروژه‌ اتیلن غرب به اندیمشک یک پتروشیمی بدهکار بودیم که به دست فراموشی سپرده شده بود. از طرف دیگر من به اینجا آمدم تا نشان بدهم این یک طرح نمایشی نیست.»

او در ادامه عنوان کرد: «بزرگ‌ترین هلدینگ کشور اکنون مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است، خیلی طول کشید تا ما توانستیم هلدینگ خلیج فارس را قانع کنیم که در این طرح سرمایه‌گذاری کند. آن‌ها عنوان می‌کردند که این طرح برای ساخت پلی‌اتیلن اقتصادی نیست و در ادامه با انتخاب کردن اتیلن اکساید برای سرمایه‌گذاری پا پیش گذاشتند»

ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در سخنرانی خود در مراسم آغاز به کار پتروشیمی اندیمشک در توضیح دلیل برگزیدن اتیلن اکساید برای این مجتمع عنوان کرد: «پتروشیمی ایران تاکنون بیشتر بر میان‌دست متمرکز بوده است. باید به سمت پایین‌دست حرکت کنیم که بازار صادراتی بهتری دارد. از سوی دیگر در ایران پایین‌دست اتیلن بیشتر پلی‌اتیلن شناخته شده بود که از نظر ما سودآوری مناسبی که ساخت این پروژه را مقرون‌به‌صرفه کند نداشت در نتیجه با مطالعات اتیلن‌اکساید را انتخاب کردیم که سودآوری بیشتری داشته و زنجیره متفاوتی را در کشور ایجاد می‌کند»

طبق اظهارات مطرح شده توسط مسئولان این طرح در زمان ساخت برای ۲۰۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. بیژن زنگنه وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌ خود به مسائلی که این روزها وزارت نفت با آن دست و پنجه نرم می‌کند پرداخته و عنوان کرد: «امروز نوک پیکان حمله آمریکا به سمت صنعت نفت ایران است، من و همکارانم در وزارت نفت در این شرایط فشارها را تحمل می‌کنیم تا آسیبی به ملت ایران نرسد.»

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا صنعت نفت ایران را در نوک پیکان حملات قرار داده است، گفت: آنها

می‌خواهند ما نفت نفروشیم و پول آن را هم جابه‌جا نکنیم، اما به لطف الهی آنها نتوانستند و در این کار موفقیتی کسب نکردند اگرچه امروز به نوعی آبروداری می‌کنند. وزیر نفت برای بیان سختی این دوره به خاطراتی از روزهای نخست وزارتش در وزارت جهاد و سازندگی اشاره کرده و با بیان اینکه از سال ۶۲ وزیر بودم و مسئولیت‌هایی به‌عهده داشتم، افزود: ما آن روزها را هم دیدیم، اما هیچ وقت فشار دشمن همانند امروز نبود، تفاوت آن سال‌ها با امروز این است که هر چند شهید و زخمی و بمباران نداریم، اما شدت فشارهای دشمن بیشتر است، هرچند که آنها توفیقی کسب نکردند و نخواهند کرد.

او اضافه کرد: ما البته ایستاده‌ایم و برای همین امسال در مناطق نفتخیز با اتکا به منابع مالی داخلی

۶.۵ میلیارد دلار پروژه اجرا خواهیم کرد. ما در وزارت نفت با وجود فشار فراوان فقط در فکر حفظ تولید نیستیم بلکه برنامه‌های مختلفی برای پروژه‌های توسعه‌ای داریم.

زنگنه با اشاره به اینکه با زحمت کارکنان شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز زمستان امسال بدون اینکه آب در دل کسی تکان بخورد طی شد گفت: «واقعا برای اینکه هر لوله‌ای به لوله‌ی دیگر جوش بخورد خون دل‌ها خورده می‌شود. در یک روز با تمام توان می‌شود ۲۰۰۰ لوله را به هم جوش داد، برای هر پروژه بیشمار لوله به یکدیگر وصل می‌شود. از همین رو است که تا کسی نیاید و پالایشگاهی را از نزدیک نبیند نمی‌داند اینکه ما امسال توانستیم ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گازمان اضافه کنیم به معنی چقدر کار است» وزیر نفت ادامه داد: «شبانه‌روز کار می‌کنیم و هم تولید و هم توسعه را پیش می‌بریم، حتی سرمایه‌گذار خارجی نیز می‌آوریم اما نمی‌گوییم تا دشمن نتواند از آن علیه ما استفاده کند»

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در اوج تحریم‌ها در آستانه تحول بزرگ است و برای نخستین بار در سال آینده تامین خوراک بیش از نیاز خواهد بود، گفت: کل ارزش تولید پتروشیمی هم‌اکنون ۲۰ میلیارد دلار و مقدار آن ۳۰ میلیون تن است که این رقم ظرف دو سال با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به ۴۵ میلیون تن محصول خالص برای عرضه به بازار می‌رسد

زنگنه در واکنش به سخنان افرادی که می‌گویند وزارت نفت برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها ندارد، عنوان کرد: من نمی‌توانم عدد و رقمی اعلام کنم، کارها را در شرایط سخت پیش می‌بریم، اما نقشه‌ها و برنامه‌های مقابله با تحریم‌ها را افشا نخواهیم کرد، خود و همکارانم در وزارت نفت تحت فشار قرار می‌گیریم تا ملت ایران سرافراز باشد.

او در ادامه عنوان کرد:: به من و همکارانم در وزارت نفت فشار خواهد آمد چرا که عده‌ای دائم می‌گویند چرا کاری نمی‌کنید و شما برنامه‌ای ندارید، اشکالی ندارد، خانواده شهدا عمری تحمل کرده‌اند، اکنون من هم چند وقتی تحمل می‌کنم، متاسفانه برخی نمی‌دانند و فشارهایی می‌آورند که بعضی مسائل و موارد را به اصطلاح لو دهیم، اما ما برنامه‌های مقابله با تحریم را افشا نمی‌کنیم تا آسیبی به ملت ایران وارد نشود.وزیر نفت در اظهاراتش بر اینکه دیدن سوختن فلرها او را همواره ناراحت می‌کند تاکید کرد: پروژه جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود، این اقدام آثار مثبت  به همراه دارد و بر محیط زیست نیز اثرگذار است. من معتقدم با سوزاندن گازهای همراه نفت، اسکناس

می‌سوزانیم. جمع‌آوری گازهای همراه در کنار ۲ موضوع دیگر از خواسته‌های مقام معظم رهبری از وزارت نفت به شمار می‌روند.

وزیر نفت در پایان ضمن ابراز خوشحالی از سفر به اندیمشک گفت: امیدوارم طرح احداث پتروشیمی اندیمشک حداقل تا سه سال آینده پایان یابد، این طرح بزرگ، خط جدیدی برای پتروشیمی‌های اتیلن است و می تواند مانند اتفاقی که در اراک و اطراف مجتمع‌های پتروشیمی این شهر افتاد به یک خوشه صنعتی در منطقه تبدیل شود به‌گونه‌ای که صدها پتروشیمی پایین دست می‌تواند در کنار آن احداث شود و اشتغال و زندگی ایجاد کند.فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز که طبق اظهارات وزیر نفت پروژه‌ی پتروشیمی اندیمشک با پیگیری او عملیاتی شده است در سخنرانی خود در مراسم آغاز به کار این مجتمع عنوان کرد: «نوک حمله تحریم‌ها وزارت نفت است، جایی که تولید و اقتصاد ایران در آن تعریف شده است. اما با همدلی و وحدت اکنون تحریم‌ها در دستان مسئولان در حال فشرده شدن است»

طبق اظهاراتی که ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس مطرح کرد بخشی از سرمایه مورد نیاز برای ساخت پتروشیمی اندیمشک که حدود ۴۰۰ میلیون یورو است از طریق صندوق توسعه ملی و بخشی از آن از طریق منابع داخلی این هلدینگ تامین خواهد شد.

به گزارش «تعادل» اتیلن‌اکساید ترکیبی آلی با فرمول C2H4O  است که یکی از مهم‌ترین موارد مصرف آن در استریلیزاسیون پزشکی است.

 

 

ارسال نظر