رشد نفت در سایه توافق چین و امریکا

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۱۹
رشد نفت در سایه توافق چین و امریکا

اویل‌پرایس|

دیروز گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک شدن چین و ایالات متحده امریکا به حصول یک توافق تجاری منتشر شد که نتیجه آن افزایش یک درصدی قیمت نفت بود. حصول توافق این دو بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای کاهش تعرفه‌های وضع شده علیه کالاهای یکدیگر می‌تواند چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را بهبود ببخشد که این اتفاق به معنای رونق بیشتر صنایع، مصرف بیشتر سوخت و افزایش تقاضای نفت خواهد بود.

روز گذشته در نخستین معاملات هفته جاری، قیمت‌ نفت به دلیل حالت انقباضی عرضه در بازار رشد داشت. انقباض بازار نفت متأثر از کاهش تولید نفت خام از سوی اوپک و همچنین انتشار گزارشی بود که خبر از نزدیک شدن چین و امریکا به امضای توافق تجاری می‌داد. این توافق یک ردیف از تعرفه‌هایی را متوقف می‌کند که این دو کشور برای کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند و رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده است.

قیمت نفت به واسطه چشم‌انداز مثبت در معاملات تجاری چین و امریکا و عمیق‌تر شدن کاهش تولید اوپک صعود کرد. قیمت معاملاتی آتی شاخص جهانی نفت، برنت دیروز با 77 سنت یا 1.18 درصد افزایش نسبت به آخرین معاملات روز کاری گذشته، به 65 دلار و 84 سنت رسید. معاملات آتی شاخص وست تگزاس اینترمدیت امریکا (WTI) نیز با 53 سنت یا 0.95 درصد افزایش به 56 دلار و 33 سنت در هر بشکه رسید.

تقویت قیمت‌ها به واسطه انتشار گزارش‌هایی اتفاق افتاد که بر اساس آنها چین و ایالات متحده امریکا به یک توافق برای پایان دادن به جنگ تجاری نزدیک می‌شوند و این مساله بر رشد اقتصاد جهانی اثرگذار خواهد بود.

وال استریت ژورنال روز یک‌شنبه گزارش داد که با توجه به پیشرفت مذاکرات بین دو کشور، این امکان دست یافتنی به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهو امریکا و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در نشست روز 27 مارس به یک توافق تجاری رسمی دست یابند. این گزارش‌ها سبب پشتیبانی از تقویت بازاری شد که طی دو ماه گذشته با کاهش تولید نفت دنبال می‌شد.

رویترز گزارش داد که عرضه نفت اوپک در ماه فوریه به کمترین میزان در طول 4 سال اخیر رسیده است چرا که عربستان سعودی و متحدانش بیش مقدار توافق شده عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند و نفت ونزوئلا نیز کاهش تولید ناخواسته‌ای را ثبت کرد.

بانک «بارکلیز» در یادداشتی که روز یک‌شنبه متتشر شد اعلام کرد: صادرات اوپک از ماه نوامبر بیش از 1میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

تحلیلگران انرژی موسسه «فیچ سلوشن» نیز روز دوشنبه در یادداشتی با بیان اینکه بطور کلی چشم‌انداز عرضه نفت در سال جاری انقباضی‌تر شده است، اضافه کردند که انتظار دارند نفت برنت در سال 2019 بطور میانگین به 73 دلار در هر بشکه برسد.

قیمت نفت خام همچنین با اعمال تحریم‌های امریکا علیه برخی اعضای اوپک (ایران و ونزوئلا) تقویت شده است. این تحریم‌ها بر اساس تخمین بانک «بارکلیز» موجب کاهش حدود 2 میلیون بشکه‌ای عرضه جهانی نفت خام در روز شده است.

در ایالات متحده امریکا نشانه‌هایی از توسعه عظیم تولید نفت خام در سال گذشته رویت شد که تولید نفت خام این کشور را با افزایش روزانه بیش از 2 میلیون بشکه‌ای از اوایل سال 2018 مواجه کرد و آن را به بیش از 12 میلیون بشکه در روز رساند.

شرکت‌های انرژی ایالات متحده هفته گذشته به منظور اکتشاف ذخایر جدید، تعداد تجهیزات نفتی فعال خود را تقریبأ به پایین‌ترین حد در 9 ماه گذشته رساندند. با توجه به افزایش بیش از 20 درصدی قیمت معاملات آتی نفت در ماه‌های اخیر، برخی تولیدکنندگان برنامه‌هایی را برای تجدید قوای ذخایر خود دنبال می‌کنند.

با وجود این، بانک «بارکلیز» اعلام کرده است: «ما معتقدیم که در نیمه دوم امسال ممکن است تولید نفت امریکا شاهکار در افزایش تولید خود را تکرار کند.»

در روزهای اخیر جدل لفظی میان ترامپ و اوپک نیز موجب نوسان در بهای نفت خام شده بود. ترامپ چند روز پیش در توییتر خود از اوپک بابت بالا بودن قیمت نفت خام گلایه کرده و خواستار این شدن که اوپک طرح کاهش تولید نفت خام را آسان بگیرد. در مقابل نیز مقامات اوپک با تاکید بر اینکه طرح کاهش تولید را با جدیت سابق دنبال خواهند کرد عنوان کردند که این طرح تدریجی بوده و به بازار فشاری وارد نمی‌کند.

 

 

ارسال نظر