تنوع در بخش عرضه بورسی نفت، در دستور کار

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۷۳

تسنیم| امیرحسین تبیانیان، نماینده عرضه نفت خام شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی درباره اقدامات شرکت ملی نفت در راستای عرضه نفت در بورس گفت: برای بررسی اقدامات شرکت ملی نفت در راستای عرضه نفت در بورس ابتدا باید حیطه‌ وظایف این شرکت را بررسی کنیم.

وی افزود: شرکت ملی نفت مسوولیت اصلی تولید نفت خام و سایر فرآورده‌ها را بر عهده دارد. همچنین طبق یک رویه‌ای بازاریابی و فروش این محصولات توسط این شرکت انجام می‌شود. پس طبق قانون وظیفه‌ اصلی شرکت نفت تولید نفت بوده و طبق تصمیم وزارت نفت می‌تواند مسوولیت بازاریابی نفت کشور را نیز به عهده بگیرد.

تبیانیان خاطرنشان کرد: برای موفقیت عرضه نفت در بورس باید بتوانیم عرضه را به صورت مستمر و منظم ادامه دهیم. در حال حاضر ساختار بازار دارد شکل می‌گیرد و بخش خصوصی در حال بررسی این بازار شکل گرفته بر اساس المان‌های اقتصادی است. بخش خصوصی می‌خواهد هزینه کند پس باید بازار اطمینان لازم را داشته باشد و اگر اینطور نباشد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. الان تازه کارگزاری‌ها و شرکت‌های داخلی دارند به صورت جدی‌تری پیگیری می‌کنند که بتوانند نفت خام ایران را از بورس انرژی دریافت کنند. نماینده شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه آن چیزی که وظیفه ما بود پیگیری عرضه مستمر نفت در بورس بوده تا بازار بتواند مشتریان خود را پیدا کند، گفت: عرضه نفت در بورس اقدامی بود که بازار به آن نیاز داشت. یعنی یک نیازی از سمت خریداران به وجود امد و پالس‌هایی داده شد که نشان میداد این بازار می‌تواند شکل بگیرد. در ابتدا نیز به خاطر آسان‌تر بودن بازاریابی نفت خام سبک این محصول مورد تقاضا قرار گرفت. البته ما خودمان را به نفت خام سبک محدود نمی‌کنیم و سایر محصولات را هم در دستور کار قرار دادیم و همه‌ این تصمیمات در راستای تعامل با بازار است.

نماینده عرضه نفت خام شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی افزود: در این راستا مجوز عرضه میعانات گازی در بورس انرژی نیز اخذ شد و طبق روال عرضه نفت این عرضه نیز انجام می‌شود. البته باز هم تکرار می‌کنم که ما خودمان را محدود به این دو محصول هم نخواهیم کرد و می‌خواهیم هر محصولی که خریداران می‌خواهند را عرضه کنیم. این سیاست وزارت نفت بوده است و هفته آینده عرضه میعانات گازی را خواهیم داشت. علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به الزامات موفقیت عرضه نفت در بورس گفت: برای تداوم موفقیت این راهکار باید همه ذی‌نفعان و همه بخش‌های مسوول دور هم جمع شوند و با یک باور و اعتقاد به این موضوع نگاه کرده و در جهت تقویت ان اقدام کنند. اگر اراده شرکت ملی نفت مثل دوره‌های گذشته باشد قطعا این راهکار شکست می‌خورد.

وی همچنین اظهار داشت: باید اراده و عزم کافی برای موفقیت این راهکار از جانب شرکت ملی نفت و وزارت نفت و بانک مرکزی و کمیسیون انرژی و بقیه مسوولان وجود داشته باشد. بورس نفت نه تنها برای دور زدن تحریم‌های نفتی موثر است بلکه اساسا یک پرستیژ ملی است و مزیت اول آن ایجاد شفافیت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اگر قرار باشد که ما مشتری‌هایی که به امور بین‌الملل مراجعه می‌کنند را به جای سوق دادن به بورس انرژی به سازوکار دیگری هدایت کنیم بورس انرژی حتما زمین می‌خورد. اگر مشتری‌های خوب را نگذاریم به سمت بورس بیایند حتما این کار متوقف می‌شود.

محمد اسکندری، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به اثرگذاری عرضه نفت در بورس در دور زدن تحریم‌های نفتی گفت: عرضه نفت در بورس در دور زدن تحریم‌های نفتی اثرگذار است اما از نظر من میزان اثرگذاری اصلا محل بحث نیست. گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که ما ناچار می‌شویم برخی اقدامات خوب را انجام دهیم. عرضه نفت در بورس اقدام مناسبی است که باید سال‌ها قبل انجام می‌شد ولی به هر حال الان داریم برای اجرای آن اقداماتی اساسی انجام می‌دهیم. باید توجه داشته باشیم که ما انتظار نداریم که این راهکار در ابتدا کار فوق‌العاده‌ای کند بلکه باید قدم به قدم به توسعه‌ آن فکر کرد.

 

 

ارسال نظر