ایران شبکه برق عراق را اصلاح می‌کند

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۸۵
ایران شبکه برق عراق را اصلاح می‌کند

گروه انرژی|

وزیر نیرو گفت: در روزهای آینده میزبان وزیر عراق خواهیم بود و برای نهایی کردن یک برنامه سه ساله به منظور اصلاح زیرساخت‌های برق عراق، ساخت نیروگاه بازسازی شبکه و اصلاح تلفات اقداماتی را انجام خواهیم داد. رضا اردکانیان دیروز در نشستی خبری با بیان اینکه اکنون ایران با تمام همسایگان که مرز زمینی داشته باشند، ارتباط و تبادل انرژی دارد، گفت: از طریق این کشورها می‌توانیم با سایر کشورهای همسایه تبادل انرژی داشته باشیم.

به گفته وی ایران امیدوار است تا از طریق عراق بتوانیم شبکه برق را به سوریه وصل کنیم و ما درصدد یک برنامه همکاری بلندمدت برای بازسازی زیرساخت‌های این کشور نیز هستیم. وزیر نیرو با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته، سوریه سالانه به ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیاز دارد، ادامه داد: صنعت برق ایران قصد دارد تا با ایجاد سازوکارهایی به عنوان هاب انرژی منطقه تبدیل شود و اطمینان داریم که در این زمینه می‌توانیم موفق باشیم. به گزارش «تعادل» عراق در زمینه تامین برق مورد تقاضا با مشکلات زیادی روبرو است. این مشکلات تابستان امسال مردم این کشور را در بعضی از شهرها به خیابان آورد تا نسبت به کمبود زیرساخت برق معترض شوند. در عراق بسیاری از مردم برق مورد نیازشان را با ژنراتورهای خانگی تامین می‌کنند.  عراق از سال 2007 تاکنون همواره نرخ رشد جمعیتی بالای 3درصد داشته که به معنای اضافه شدن بر تقاضا برای برق است. طبق آمار وزارت انرژی عراق در تاریخ 18جولای 2014 تقاضای روزانه برای برق در این کشور معادل 6 هزار و 400 مگاوات بود در حالی که خروجی نیروگاه‌ها در حالت متوسط روی 4 هزار و 470 مگاوات قرار داشت. پیک تابستانی مصرف در این سال به 7500 مگاوات در روز نیز نزدیک شد. حدود 30درصد از تقاضا در ساعت پیک این سال در عراق، ارضا نمی‌شد.

طبق اطلاعاتی که از سوی گروه برنامه توسعه سازمان ملل تهیه شده است، در این سال بغداد پایتخت 6میلیون نفری عراق از برنامه «3 ساعت روشنی، 3ساعت خاموشی» پیروی می‌کرد. در روز 26 جولای این سال، بخش‌هایی از بغداد برای 16 تا 21 ساعت بدون برق ماندند.

      سنکرون شدن شبکه با روسیه

اردکانیان از سنکرون کردن سیستم برق ایران با فدراسیون روسیه خبر داد و افزود: دو هفته گذشته لایحه یک فوریت الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحاد اوراسیا به تصویب رسید و اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عنصر مرتبط با این اتحادیه اقتصادی پذیرفته شده و ما بدون تشریفات مرسوم پس از الحاق کامل فرصت پیدا خواهیم کرد که محصولات خودمان را به این بازار منتقل کنیم. وی با بیان اینکه این الحاق می‌تواند فرصت‌های بسیار مهم و روشنی را در اختیار ظرفیت‌های اقتصادی کشور قرار دهد، اظهار کرد: بی‌شک وزارت نیرو نیز در این راستا اقداماتی را انجام خواهد داد. اردکانیان درباره وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: در حوزه تجدیدپذیرها با وجود نوسان نرخ ارز با سازوکارهایی که پیش‌بینی شد و حمایت‌هایی که دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۸ داشت، می‌توانیم در توسعه تجدیدپذیرها با سرعت بیشتری مسیر را طی کنیم و برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این امکان را فراهم کرده‌ایم که با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوانند خودشان برای صادرات با کشورهای همسایه قراردادهایی را تنظیم و نسبت به انجام این کار اقدام کنند. به گفته اردکانیان در چهار دهه گذشته سطح تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی نیز به بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار رسیده که این میزان نقش زیادی را در امنیت غذایی کشور داشته است. در همین راستا نیز قرار است ۱۰۰۰ هکتار دیگر را با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک ایجاد کنیم. اردکانیان در پاسخ به سوالی در خصوص صادرات برق، گفت: ما در مواقعی که اوج مصرف بار نیست، به همه کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان که متقاضی هستند و قرارداد داریم، صادرات انجام می‌دهیم.  وزیر نیرو ادامه داد: از حیث فنی هیچ مشکلی در این زمینه‌ها نداریم و در حداکثر ظرفیت خطوط ما این موضوع در حال انجام است؛ برای ترتیبات مالی آن هم محدودیت برای دریافت دلار امریکا وجود دارد اما راهکارهای متعدد و متنوعی برای سایر ارزها و شیوه‌ها وجود دارد که در حال انجام است. عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: ما دو خط قرمز در این زمینه داریم؛ یک اینکه در مواقع نیاز کشور ما به هیچ‌وجه صادرات نخواهیم داشت و دوم اینکه برق رایگان به هیچ کس نمی‌دهیم. اردکانیان در خصوص اصلاح تعرفه‌ها نیز گفت: این تعرفه‌ها به دولت ارایه شده و در کمیسیون‌ها مورد تایید قرار گرفته است. وی اضافه کرد: برای نخستین‌بار است که موضوع اصلاح تعرفه هایمان برای تامین منابع مالی نیست بلکه مدیریت مصرف را دنبال می‌کند. وزیر نیرو ادامه داد: برای مدیریت مصرف برق در تابستان سال آینده قرار است سه هزار مگاوات با اجرای 12 برنامه مدیریت مصرف کنترل شود.

 

 

ارسال نظر