کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۳۷۶۵۵

کسادی CNG به دلیل ثابت ماندن قیمت بنزین

ایلنا| مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره بی‌رونقی و عدم توسعه جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی اظهار داشت: 50 درصد ظرفیت جایگاه‌های سی.ان.جی خالی است و این امر به این دلیل است که اتومبیل‌ها دوگانه‌سوز نشده‌اند، تولید خودروهای دوگانه سوز هم متوقف شده و قیمت بنزین افزایش پیدا نکرده است، بنابراین برای مردم توجیه اقتصادی نداشت که از سی.ان.جی استفاده کنند و متاسفانه شاهد کاهش ظرفیت هستیم. محمدرضا موسوی‌خواه افزود: ما برای احداث جایگاه سی.ان.جی محدودیتی نداریم، تنها مشکل ما هزینه بالای خرید تجهیزات است و سرمایه گذاران زیادی در این بخش نداریم، این تعداد جایگاهی که احداث شده به این دلیل است که در گذشته دولت مجوز ارائه تجهیزات رایگان را داده بود اما اکنون مصوبه‌ای برای تجهیزات رایگان نداریم. وی با بیان اینکه چند طرح تشویقی ارائه کردیم که امیدواریم در دولت مصوب شود، افزود: در حال حاضر 40 میلیون متر مکعب ظرفیت حداقلی جایگاه‌های سی.ان.جی را داریم که فقط 20 میلیون متر مکعب استفاده می‌شود. موسوی‌خواه تصریح کرد: تجهیزات سی.ان.جی هزینه‌بر هستند و هزینه تعمیرات و نگهداشت هم بالاست، جایگاه‌ها باید در نقاطی احداث شوند که برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی داشته باشد، این مناطق شناسایی شده‌اند که از جمله آنها ایستگاه‌های تاکسی است، امیدواریم با جذب سرمایه گذار حتی بخش دولتی استفاده از سی.ان.جی را توسعه دهیم.

اولین خرید نفتی کره از ایران پس از تحریم‌ها

ایسنا| رویترز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که یک خریدار نفت کره جنوبی قرار است حدود دو میلیون بشکه میعانات ایران را در ژانویه دریافت کند.

این محموله نخستین واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی در چهار ماه گذشته خواهد بود. این کشور که پنجمین خریدار بزرگ نفت جهان است، وارداتش از ایران را پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران در نوامبر، با هدف دریافت معافیت از این تحریم‌ها متوقف کرد. این منبع آگاه که به دلیل محرمانه بودن موضوع ‌مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: نخستین محموله به میزان حدود ۹۶۰ هزار بشکه در روز میعانات قرار است هفته جاری به بندر اینچئون برسد. محموله دوم به میزان ۹۹۰هزار بشکه در روز اواخر ژانویه به کره جنوبی خواهد رسید. کره جنوبی می‌تواند حداکثر ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را که عمدتا میعانات است، تحت معافیت‌های واشنگتن، وارد کند. حدود ۷۰ درصد از نفت ایران که پیش از بازگشت تحریم‌ها، از سوی کره جنوبی خریداری شد، میعانات پارس جنوبی بوده و بیش از نیمی از واردات نفت فوق سبک کره جنوبی، از میدان گازی پارس جنوبی ایران بوده است.

گلایه عربستان از روند کاهش تولید نفت روسیه

ایسنا| خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به شبکه آمریکایی سی ان بی سی گفت: وی درباره اینکه اوپک و شرکایش به اهداف کاهش تولید برای متعادل کردن بازار نفت در سال ۲۰۱۹ دست پیدا کنند، خوش‌بین است با این حال روند کاهش تولید برخی از کشورهای مشارکت کننده در این پیمان، آهسته‌تر از حد انتظار بوده است. فالح در ابوظبی در پاسخ به این پرسش که بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک برای متعادل کردن بازار در سال جاری چه اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: ما تولیدمان را به حد کافی کاهش داده‌ایم. نه تنها عربستان سعودی بلکه سایر کشورها نیز تولیدشان را کاهش داده‌اند. من از اماراتی‌ها شنیده‌ام و با همکارانم در عراق صحبت کرده‌ام. آنها نیز به کاهش تولید نفت اقدام کرده‌اند. وی سپس به عملکرد روسیه که بزرگترین تولیدکننده غیراوپک است و در پیمان کاهش تولید شرکت دارد، اشاره کرد و گفت: روسیه کاهش تولید نفت را آغاز کرده اما روند آن آهسته‌تر از حدی بوده که وی مایل بوده است مشاهده کند. مسکو در دسامبر اعلام کرد تولیدش را در ژانویه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد در حالی که سعودی‌ها متعهد شده‌اند تولیدشان را ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

افزایش صادرات نفت ایران به هند

تسنیم| در مقایسه با ماه نوامبر، واردات نفت هند از ایران 9.4 درصد در دسامبر افزایش یافت و دلیل آن هم تاخیر برخی محموله ها بر اثر کمبود نفتکش در ماه نوامبر بود. به گزارش رویترز، واردات نفت هند از ایران در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد در یک سال گذشته رسید و 41 درصد نسبت به اکتبر به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت تهران، کاهش یافت‌. در نوامبر، ایران در رتبه ششم عرضه کنندگان نفت هند قرار گرفت. عراق و عربستان در رتبه‌های اول و دوم بودند. در حالی که امارات که در ماه اکتبر ششم بود به مقام سوم رسید و ونزوئلا را یک رتبه تا چهارم پایین آورد. نیجریه در جایگاه پنجم قرار داشت و ایران از رتبه چهارم ماه اکتبر به ششم در نوامبر سقوط کرد. طبق اطلاعات ردیابی نفتکش‌ها، ایران در دسامبر هم ششمین عرضه کننده نفت به هند بود. در دسامبر 2017 ، ایران در رتبه سوم در این رده قرار داشت. در دسامبر 2018، سهم بازار ایران در واردات نفت هند به 2.6 درصد از 11.7 درصد دسامبر 2017 سقوط کرد.

 

 

ارسال نظر