کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۷۱

امیدواری عربستان به حفظ توازن بازار نفت

شانا| وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه اعلام کرد: بازارهای جهانی نفت خام در مسیری درست قرار دارد و به‌زودی به توازن باز‌می‌گردد، اما تولیدکنندگان آمادگی دارند در صورت لزوم اقدام‌های بیشتری انجام دهند.به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوظبی، خالد الفالح بیان کرد: اگر فراتر از همهمه داده‌های هفتگی و رفتار دسته‌جمعی سفته‌بازان بنگریم، همچنان باور دارم که ما در مسیر درست هستیم و بازار نفت بزودی به توازن باز می‌گردد.وزیر انرژی عربستان افزود: اگر دریابیم که لازم است اقدام‌های بیشتر انجام شود، این کار را انجام می‌دهیم و اگر همکاری لازم باشد، با هماهنگی شریکان خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک این کار را انجام می‌دهیم.الفالح اعلام کرد: طبق اعلام منابع ثانویه، تولید نفت اوپک در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه نوامبر پارسال بوده است.وی گفت: ما در عربستان از تعهد خود فراتر رفتیم و همزمان تولید و صادرات را کاهش دادیم.الفالح همچنین اعلام کرد که ضرورتی برای نشست فوق‌العاده اوپک پیش از ماه آوریل نمی‌بیند.

مصرف برق بخش خانگی از صنعت پیشی گرفت

بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه، در بخش فروش برق به هر یک از بخش‌های مصرف‌کننده میزان مصرف بخش خانگی 5.4 درصد در طی سال‌های برنامه چهارم توسعه رشد داشته است. این در حالی است که مصرف بخش صنعت طی همین دوره 5.2 درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش فارس براساس اطلاعات مندرج در گزارش سازمان برنامه و بودجه مصرف بخش خانگی طی دوره برنامه پنجم معادل 4.6 درصد و بخش صنعت نیز 3.96 درصد رشد داشته است.

ارمنستان به دنبال خرید گاز ایران است

 نیکل پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت ارمنستان به مذاکره در مورد امکان ارسال گاز طبیعی ایران ادامه می‌دهد. به گزارش فارس به نقل از تاس وی افزود: «موضوع ارسال گاز ایران همیشه در دستور کار بوده است. ما به بحث در این رابطه تا یافتن یک راه‌حل عملی و باصرفه ادامه خواهیم داد.»

این مقام ارمنستانی افزود ایروان به مذاکره با روسیه بر سر قیمت گاز نیز ادامه خواهد داد. «ما به مذاکره ادامه می‌دهیم و تمام تلاش خود برای دفاع از منافع کشورمان را انجام خواهیم داد.»

پرمصرف‌ترین مناطق

انرژی جهان

ایسنا| آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد که آسیا، خاورمیانه و آفریقا بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی جهان از دهه ۱۹۸۰ بوده‌اند. به گزارش اویل پرایس، در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ رشد مصرف انرژی در هر کدام از این مناطق حدود ۲۰ درصد رشد داشت به خصوص در خاورمیانه و آفریقا که ناشی از رشد اقتصادی قوی، رشد سریع جمعیت و دسترسی بیشتر به بازارهای انرژی بود. در آسیا نیز مصرف انرژی رشد قوی داشت و این امر با وجود افت تقاضا از سوی چین در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ روی داد.آمار جدید نشان داد که نفت و سایر میعانات نفتی تا سال ۲۰۱۶ پرمصرف‌ترین سوخت در سراسر جهان بود و در سبد انرژی، بزرگ‌ترین سهم را در امریکای مرکزی و جنوبی داشت که به ۵۰ درصد رسید در حالی که خاورمیانه با مصرف بالای نفت، در رتبه دوم قرار گرفت. مصرف نفت به عنوان بخشی از سبد انرژی در منطقه اوراسیا با حدود

۲۰ درصد، کمترین میزان بود.  بر اساس گزارش اویل پرایس، بررسی الگوی رشد مصرف انرژی بر اساس کشورها نشان می‌دهد که چین یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است که در فاصله رشد از سال  ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ مصرف انرژی آن رشد قابل توجهی کرد در حالی که رشد مصرف انرژی شش اقتصاد بزرگ دیگر در مدت ۱۶ سال، نسبتا ثابت بود.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| با ثبت ۱۱۲.۵ میلیمتر بارش در ۱۱۱ روز ابتدایی سال آبی جاری، در ۶ حوضه اصلی آبریز کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۱ تا ۱۰۰۰ درصدی بارش‌ها مواجه‌ایم. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 21 دی سال آبی 98-97 (111 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 112.5 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (85.8 میلیمتر) 31.1 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (35.7 میلیمتر) 215.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 21 دی به 185 میلیارد و 403 میلیون مترمکعب رسید. از مجموع 112.5 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 111 روز ابتدایی سال آبی جاری، 20.4 میلی‌متر بارش در 21 روز ابتدایی زمستان به‌ثبت رسیده است. پربارش‌ترین نقطه ایران «رامسر ــ صفارود» در استان مازندران است که در 111 روز ابتدایی سال آبی جاری شاهد ثبت 915.3 میلی‌متر بارش بوده است. کم‌بارش‌ترین نقاط ایران سه ناحیه «محوطه امورآب چابهار» سیستان و بلوچستان، «رحمت‌آباد ــ ریگان» در کرمان و «تصفیه‌خانه زاهدان» در سیستان و بلوچستان است که در 106 روز ابتدایی سال آبی جاری، حتی یک قطره باران نیز در این نقاط نباریده است.

 

ارسال نظر