گزارش آماری وزیر نفت در مجلس

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۶۸

گروه انرژی|

 وزیر نفت با حضور در کمیسیون تلفیق، وضعیت چاه‌های نفتی ایران، قیمت نفت در بازار و شرایط درآمد و صادرات در سال آینده را برای نمایندگان تشریح کرده است. سال 2019 سالی مبهم برای نفت خام محسوب می‌شود اما ایران احتیاج دارد اشراف بیشتری نسبت به موقعیت خود داشته باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور گفت: وزیر نفت با حضور در این کمیسیون، گزارشی درباره ظرفیت چاه‌های نفتی کشور، قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین شرایط درآمد و صادرات نفت در سال ۹۸ برای نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق ارایه داد.سیدعلی ادیانی به نشست روز شنبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه و عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این نشست وزیر نفت از شرایط درآمد و صادرات نفت در سال ۹۸ گزارشی ارایه کرد.

وی افزود: زنگنه از میزان صادرات و درآمد نفتی پیش‌بینی‌هایی ارایه کرد. در این نشست همچنین بیان شد که با فرض اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، اعداد و ارقامی که برای این بخش (نفت) در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، مطابق با واقعیت‌هاست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور تصریح کرد: وزیر نفت در گزارش خود به ظرفیت چاه‌های نفت و مصرف داخلی اشاره و درباره قیمت نفت در بازارهای جهانی برای نمایندگان عضو کمیسیون توضیحاتی ارایه کرد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ تصریح کرد: در نشست دیروز این کمیسیون، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز درباره کلیات بودجه سال آینده توضیحاتی ارایه کرد که بر اساس این گزارش مشخص شد بودجه سال ۹۸ دو سقفی خواهد بود.ادیانی با اشاره به اظهارات رییس کل بانک مرکزی در این نشست گفت: همتی درباره مسائلی که بر سر ارز در سال ۹۷ افتاد توضیحاتی ارایه و عنوان کرد که برای شرایط ارزی در سال ۹۸ پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

به گزارش «تعادل» در لایحه بودجه سال آینده که روز 4 دی ماه توسط حسن روحانی، رییس‌جمهوری به مجلس برده شد عنوان شده است که چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال آینده کمتر از 137 هزار میلیارد تومان به دولت اجازه داده می‌شود از محل 50 درصد منابع حساب ذخیره ارزی با لحاظ کردن سهم 50 درصدی صندوق توسعه، مابه‌التفاوت را جبران کند. اگر رقم دلار در بودجه را 5700 تومان در نظر بگیریم، این عدد معادل چیزی بیش از 25 میلیارد دلار است.

بررسی «تعادل» از 8 برآورد مختلف نشان می‌دهد که ارقامی بین 59 دلار در هر بشکه تا 90 دلار در هر بشکه برای بهای نفت خام از سوی این گروه‌ها پیش‌بینی شده است. اگر دست پایین این برآوردها که رقم 59 دلار در هر بشکه و مربوط به سیتی بانک امریکا است را در نظر بگیریم ایران برای آنکه مجبور نشود از حساب ذخیره ارزی برداشت کند احتیاج دارد که صادرات معادل نفت خامش به کمتر از روزانه 1 میلیون و 161 هزار بشکه نرسد.

اگر برآورد 70 دلار در هربشکه بانک آو امریکا-مریل لینچ که تنها برآوردی به حساب می‌آید که بعد از نشست اوپک منتشر شده است را مبنا قرار دهیم ایران احتیاج دارد برای اینکه به حساب ذخیره ارزی دست نزند صادرات معادل نفت خامش کمتر از 978 هزار و 735 بشکه در روز نشود. هر چقدر برآورد قیمتی برای سال آینده بالاتر باشد، وضع برای ایران بهتر خواهد بود. هر چند رابطه‌ای مستقیم میان شدت تحریم نفت ایران و سختگیری بیشتر برای فروش نفتش و قیمت‌های بالا وجود دارد.

 

 

ارسال نظر