قیمت هفتگی نفت 9 درصد افزایش یافت

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۵۲
کد خبر: ۱۳۷۳۹۶
قیمت هفتگی نفت 9 درصد افزایش یافت

گروه انرژی| نفت برنت که در طول هفته افزایش 9درصدی قیمت را تجربه کرده بود، دیروز نیز 1 درصد افزایش یافته و با 62 دلار و سنت معامله شد. امیدواری به پایان جنگ تجاری میان چین و امریکا به تقویت بازار انجامید و افزایش قیمت نفت را موجب شد، علاوه بر آن توافق کاهش تولید که به رهبری اوپک و با همراهی روسیه در حال اجرا است و تحریم‌های نفتی امریکا عیله ایران نیز بر افزایش قیمت‌ها موثر بوده‌اند.

قیمت نفت روز جمعه مسیر خود در کسب سود خالص هفتگی را ادامه داد و 1 درصد رشد کرد. افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته، بعد از تقویت بازارهای مالی به واسطه افزایش امیدواری‌ها به حل‌وفصل اختلافات تجاری میان چین و امریکا روی داد.

همچنین توافق کاهش تولید نفت به رهبری اوپک، بر مهار عرضه نفت موثر بود و افزایش قیمت‌ها را در پی داشت. با این وجود، نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصاد جهانی، از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، معاملات آتی شاخص جهانی نفت، برنت در ساعت 9 و 45 دقیقه صبح به وقت گرینویچ به میزان 1 درصد، یا 62 سنت افزایش یافت و به 62 دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید.

معاملات آتی شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت (WIT) نیز با 59 سنت یا 1.1 درصد افزایش روی 53 دلار و 18 سنت متوقف شد.  دبلیو‌ای تی و برنت که در دومین سود هفتگی، به ترتیب 11 درصد و 9 درصد رشد هفتگی را تجربه کردند.

بازارها با افزایش امیدواری نسبت به حل و فصل قریب‌الوقوع جنگ تجاری چین و امریکا تقویت شدند. با وجود آنکه سه روز از مذاکرات انجام شده در هفته گذشته بدون هیچ اطلاعیه مشخصی به پایان رسید، مقامات دو کشور از ادامه مذاکرات در ماه ژانویه خبر داده‌اند. جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات در گروه سرمایه‌گذاری لندن در یک یادداشت عنوان کرد: «نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصاد جهانی به مراتب کاهش یافته و خوش‌بینی به مذاکرات تجاری چین و امریکا به افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کمک کرده است.»

با این وجود، با توجه به معطل ماندن اقتصاد جهانی، نشانه‌ها حکایت از آن دارند که چین در سال‌های 2018 و 2019، پایین‌ترین رشد اقتصادی را از سال 1990 تجربه خواهد کرد.

اکثر تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که به دلیل برخی نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی ناشی از نزاع تجاری و افزایش بدهی‌ها، رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 کاهش یافته و به کمتر از 3 درصد برسد.

در طرف عرضه، بازار نفت از سوی توافق کاهش تولید نفت به رهبری اوپک و با هدف مهار عرضه بیش از تقاضای نفت که در نیمه دوم سال 2018 خود را نشان داد، تقویت شد.

کاهش صادرات نفت ایران از ماه نوامبر که امریکا تحریم‌های خود علیه این کشور را از سر گرفت، به تقویت بازار نفت خام کمک کرده است.

سهم عمده‌ای از مازاد نوظهور عرضه به عهده امریکا بود که در سال 2018 تولید نفت خام خود را بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش داد و به رکورد

11 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رساند. در عین حال موسسه مشورتی جی بی‌سی انرژی این هفته اعلام کرد که احتمال دارد تولید نفت امریکا برای ماه ژانویه 2019 به بالای 12 میلیون بشکه در روز برسد.

آبشیک کومار، تحلیلگر تکنیکال انرژی در اینترفاکس لندن اعتقاد دارد با وجود تردیدهایی درباره نتیجه مذاکرات تجاری چین و امریکا، قیمت‌های بالاتر نفت خام که تاکنون در سال جدید رقم خورده است، پتانسیل این را دارند که یک «روند» کوتاه‌مدت در قیمت را ایجاد کنند.  همچنین، اجرای توافق اوپک پلاس همراه با احتمال کاهش بیشتر عرضه نفت توسط ایران به صعود قیمت‌ها خواهد انجامید.

 

ارسال نظر