کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۲۰

راه‌اندازی فاز سوم ستاره خلیج فارس

گروه انرژی| مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از توقف واردات بنزین به کشور از ابتدای مهرماه خبر داد.

علیرضا صادق‌آبادی در مراسم راه‌اندازی فاز سوم ستاره خلیج فارس در روز چهارشنبه گفت: در سال ۹۶ میانگین تولید روزانه بنزین ۶۷.۲۸ میلیون لیتر بوده که این رقم در سال ۹۷ تا ۱۸ دی ماه به ۸۷.۹۵ میلیون لیتر رسیده است.

وی بیان کرد: از نظر ظرفیت تولید بدون فاز ۳، ستاره خلیج فارس ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر بود که زمان پیک مصرف تابستان به ۹۷ میلیون لیتر رسید و اکنون بدون احتساب فاز ۳ در این ماه ۹۵ میلیون لیتر تولید شد.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز با اعلام خبر افزایش ١٢ تا ١٥ میلیون لیتر بنزین تولیدی در کشور اظهار کرد: برای تحقق این امر ٦٠ میلیون دلار، علاوه بر فازهای یک و دو و مشترکات فاز سه هزینه شده است.

محمدعلی دادور با بیان اینکه تولید بنزین تا روز سه‌شنبه در ستاره خلیج فارس ٣٠ میلیون لیتر بود، افزود: با راه‌اندازی فاز سوم، میزان تولید بنزین در ستاره طی هفته آینده به ٤٥میلیون لیتر می‌رسد.

به گفته دادور، این پالایشگاه مجاز است که میزان گوگرد در بنزین را تا ١٠PPM رعایت کند اما میزان گوگرد نیم PPM است.

هند پرداخت پول نفت ایران را آغاز کرد

ایلنا|پالایشگاه‌های نفتی هند پرداخت پول نفت ایران را به روپیه آغاز کرده‌اند. این اولین پرداخت هندی‌ها از زمان اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران در ماه نوامبر به حساب می‌آید.

به گزارش رویترز، چندی پیش واشنگتن معافیت ۶ ماهه به 8 کشور از جمله هند اعطا کرد تا هند بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

هند به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان مایل است به خرید نفت از ایران ادامه دهد، این در حالی است که ایران هم از روپیه برای پرداخت پول واردات نفت از هند استفاده خواهد کرد.

چاران سینگ، مدیر اجرایی بانک دولتی UCO (یو، سی، او) روز چهارشنبه اعلام کرد: «امروز ما حجم زیادی نفت از تعدادی از شرکت‌های نفتی دریافت کردیم».

سینگ نام پالایشگاه‌ها و همچنین مقدار نفت دریافت شده را اعلام نکرد.

دهلی‌نو به تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پول پرداختی به شرکت ملی نفت ایران را برای واردات نفت، از اعمال مالیات معاف کرده است. بنابراین پالایشگاه‌ها می‌توانند چیزی در حدود ۱.۵ میلیارد دلار از این پرداخت‌ها سود ببرند.

یک منبع آگاه در این باره افزود که شرکت ملی نفت هند و شرکت پالایشگاهی مانگالور پول واردات نفت از ایران را پرداخت کرده‌اند.

سقوط تولید نفت اوپک

ایسنا|طبق نظرسنجی اس‌اند‌پی‌گلوبال‌پلاتس، تولید نفت اوپک در دسامبر به میزان ۶۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۲ میلیون و 430هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در شش ماهه اخیر بود. بدون در نظر گرفتن قطر که در اواخر دسامبر از اوپک خارج شد و ایران، لیبی و ونزوئلا که از مشارکت در پیمان جدید کاهش تولید نفت معاف شدند، ۱۱عضو دیگر اوپک ماه میلادی گذشته ۲۶میلیون و 890هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که تقریبا یک میلیون بشکه در روز بالای سقف تولید گروهی ۲۵میلیون و 940 هزار بشکه در روز است که از اول ژانویه اجرایی شده است. طبق این نظرسنجی، عربستان سعودی تولید خود را در دسامبر به میزان ۴۰۱هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۱۰ میلیون و 600 هزار بشکه در روز رساند. بر پایه نظرسنجی جداگانه‌ای که از سوی بلومبرگ منتشر شد، تولید نفت اوپک در دسامبر ۵۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳۲ میلیون و 600هزار بشکه در روز رسید که بزرگ‌ترین کاهش از ژانویه سال ۲۰۱۷ بوده است که این گروه برای نخستین‌بار استراتژی کاهش تولید را برای مقابله با اشباع عرضه در بازار جهانی به کار گرفت.

ترکیه واردات نفت ایران را از سر گرفت

تسنیم| ترکیه واردات نفت خام از ایران را پس از یک وقفه یک‌ماهه از سر گرفته است. این کشور در ماه نوامبر پس از اعمال دوباره تحریم‌های امریکا، واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود.

به گزارش رویترز، امریکا در اوایل نوامبر به ترکیه و سایر کشورها برای واردات نفت از ایران معافیت داد. ترکیه اعلام کرد که اجازه دارد طبق این معافیت اعطاشده، سالانه 3 میلیون تن، معادل 60 هزار بشکه در روز نفت از ایران بخرد.

ترکیه قبل از اعلام خروج امریکا از معاهده اتمی برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها، حدود 200 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می‌کرد.

ترکیه واردات خود از ایران را در ماه‌های قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها در نوامبر کاهش داد. واردات این کشور از ایران در ماه نوامبر به صفر رسید. ولی ترکیه در طول دسامبر دو محموله نفتی ایران را معادل حدود 54 هزار بشکه در روز دریافت کرد و قرار است در ژانویه یک محموله نفتی از نفتکش ایرانی سینوپا دریافت کند.

 

 

ارسال نظر