کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۶۷

همبستگی رشد اقتصاد جهانی و قیمت نفت

تسنیم| قیمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با 80 سنت، معادل 1.4 درصد رشد به 57 دلار و 86 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز با 81 سنت معادل 1.7 درصد افزایش به 48 دلار و 77 سنت رسید.

به گزارش رویترز، به دنبال خوش‌بینی‌ها نسبت به احتمال حل اختلافات تجاری میان امریکا و چین، قیمت نفت روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش داشت. کاهش عرضه نفت توسط تولید‌کنندگان عمده نیز در رشد قیمت‌ها موثر بود.

آمارهای اولیه اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان خودروی انگلیس نشان می‌دهد، تقاضا برای خرید خودروهای جدید در این کشور در سال 2018 سریعترین افت را از زمان بحران مالی سال 2008 تجربه کرده است.

بانک گلدمن ساکس اعلام کرد، به دلیل مشاهده «شدیدترین عوامل نامساعد اقتصادی از سال 2015 تاکنون» پیش بینی خود از متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت در سال 2019 را از 70 دلار به 62 دلار و 50 سنت کاهش داده است.

بانک جی پی مورگان هم اعلام کرده که رشد اقتصادی 3 درصدی‌ای که برای شش ماهه آینده پیش بینی کرده بود، به نحو فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.

با وجود این خبرها، قیمت نفت در سایه کاهش تولید اوپک و متحدانش تقویت شده است. تحقیق رویترز حاکی است، عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر با 460 هزار بشکه کاهش به 32 میلیون و 680 هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت لیبی دوبرابر می‌شود

رییس شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد لیبی به شرط بهبود شرایط امنیتی و ثبات داخلی در نظر دارد تولید نفت خود را تا سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر افزایش داده و به ۲.۱ میلیون بشکه در روز برساند.

مصطفی سانالا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: لیبی در حال حاضر ۹۵۳ هزار بشکه در روز تولید می‌کند که کمتر از سطح تولید ۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش از آغاز جنگ داخلی این کشور است.

وی خواستار بهبود امنیت کارکنان به منظور از سرگیری تولید میدان نفتی الشراره شد که در هشتم دسامبر از سوی نیروهای مسلح به تصرف در آمد.

الشراره بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی با ظرفیت تولید ۳۱۵ هزار بشکه در روز است و انتظار می‌رود پس از اینکه فعالیت‌اش ازسرگرفته شد، تولید این میدان ۱۱ هزار بشکه در روز کمتر باشد.

بر اساس گزارش رویترز، سانالا گفت: بهبود شرایط امنیتی در مرکز لیبی امکان راه‌اندازی تولید میدان گازی فریق به ظرفیت ۲۴ میلیون فوت مکعب در روز در سه ماهه آینده را فراهم خواهد کرد و با وجود مشکلات امنیتی، شرکت ملی نفت لیبی انتظار دارد درآمد سالانه‌اش در سال ۲۰۱۸ با ۷۶ درصد افزایش به ۲۴.۲ میلیارد بشکه در روز رسیده باشد.

 

ارسال نظر