کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۱۰

ترامپ: نفت را من ارزان کردم

ایسنا|دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا با کارتل خواندن اوپک، کاهش قیمت نفت را به نبوغ خود نسبت داد.

دونالد ترامپ پس از دیدار با رهبران کنگره که با هدف تلاش برای رسیدن به توافق و پایان دادن به تعطیلی قسمت‌هایی از دولت فدرال برگزار شد، در رزگاردن به خبرنگاران گفت: ‌چهار ماه پیش نفت به ۸۳ دلار در هر بشکه رسیده بود و به سوی ۱۰۰ دلار حرکت می‌کرد و ممکن بود تا ۱۲۵ دلار صعود کند.

وی مجددا اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه تلاشهای وی باعث پایین آمدن قیمت نفت شده است را تکرار کرد و گفت: پس از تماس‌های تلفنی که با کشورهای اوپک و غیراوپک داشتم، قیمت نفت شروع به کاهش کرد. وی گفت: کاهش قیمت نفت اتفاقی نبود و با به خرج دادن نبوغ، روی داد.

ترامپ پیش از این در ماهای ژوییه و سپتامبر در پیام‌های توییتی، اوپک را به بالا بردن قیمت نفت متهم کرده بود. قانون پیشنهادی معروف به «نوپک» در سال‌های اخیر از سوی کنگره و سنای امریکا مطرح شده که به وزارت دادگستری این کشور امکان می‌دهد علیه کشورهای عضو اوپک بابت کنترل قیمت نفت اقامه شکایت کند.

یارانه سرسام‌آور انرژی به پرمصرف‌ها

ایلنا| فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آب و انرژی گفت: عوارضی که در قبوض پرداختی مردم درج شده است مستقیما به توسعه تجدیدپذیرها اختصاص نمی‌یابد و این امر موجب شده است که پرداخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به تاخیر بیفتد و بی‌اعتمادی بین سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

فرمند در ادامه افزود: یکی از مسائل بنیادین در حوزه انرژی، اعطای یارانه پنهان انرژی است. قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما واقعی نیست و در حقیقت ما یارانه پنهان انرژی پرداخت می‌کنیم. جدا از اینکه یارانه انرژی برای اقتصاد مضر است، این یارانه به‌صورت مساوی نیز بین مردم توزیع نمی‌شود و طبقات پرمصرف و ثروتمند جامعه به مراتب بیشتر (تا ده برابر بیشتر) از طبقات کم مصرف و فقیر جامعه از این یارانه پنهان بهره می‌برند. بنابراین اعطای یارانه یا سوبسید پنهان تنها به نفع ثروتمندان خواهد بود. فرمند اظهار کرد: اعطای یارانه پنهان انرژی موجب افزایش مصرف نیز شده است که این موضوع خود را در مصرف بنزین، برق و گاز و نیز در خاموشی‌های برق در تابستان نشان می‌دهد. در حال حاضر، میزان یارانه پنهان انرژی از مقدار اختصاص یافته به هدفمندی یارانه‌ها نیز بیشتر است.

افزایش سالانه 219 درصدی بارندگی‌ها

ایرنا|آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از این است که بارندگی‌ها از اول مهر تا سیزدهم دی ماه نسبت به مدت مشابه پارسال 219 درصد افزایش یافت.

ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا سیزدهم دی‌ماه امسال 104 میلیمتر بود؛ این در حالی است که بارندگی‌ها در مدت مشابه پارسال 32.8 میلیمتر بود.

ارتفاع کل ریزش‌های جوی در میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (50 سال)، 75.2 میلیمتر بود که امسال در مقایسه با این میانگین نیز 39.1 درصد رشد داشت.

آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از این است که حجم بارش اول مهر تا سیزدهم دی ماه امسال، معادل 172 میلیارد و 384 مترمکعب بود.

بارندگی در همه حوضه‌های آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) در سال آبی جاری افزایشی بوده است.

در این مدت، بارندگی در حوضه دریای خزر 43درصد، خلیج فارس و دریای عمان 355 درصد، دریاچه ارومیه 108 درصد، فلات مرکزی 449 درصد، مرزی شرق 769 درصد و قره قوم 346 درصد نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش داشت.

پتروشیمی‌ها کاربلد دور زدن تحریم

شانا|معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: واحدهای پتروشیمی کشور راه‌های دور زدن تحریم را بلدند و شرایط بین‌المللی کنونی کشور خللی در فعالیت واحدها ایجاد نمی‌کند.

بهزاد محمدی با اشاره به اینکه شرایط بین‌المللی کنونی ایران محدودیت‌هایی را برای صنعت پتروشیمی ایجاد کرده است، اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی راه‌های بسیار خوبی را برای حل مسائل و محدودیت‌های خود پیدا کرده‌اند و تلاش می‌شود به مشکل خاصی برخورد نکنند.

وی با بیان اینکه وزیر نفت به جد، پیگیر موضوع تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی است، افزود: تأمین سرمایه از طریق فروش اوراق مشارکت اسلامی در حال پیگیری است و هر هفته نشست‌های آن در دفتر وزیر نفت برگزار می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: امیدواریم تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی از طریق فروش اوراق مشارکت در ماه‌های آتی به سرانجام برسد تا بتوانیم بخشی از مشکلات مالی طرح‌ها را رفع کنیم.

 

 

ارسال نظر