هفته خوب نفت بعد از حدود یک ماه

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۰۸
هفته خوب نفت بعد از حدود یک ماه

گروه انرژی|

بهای معاملات نفت خام تحت تاثیر خوش بینی نسبت به مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن و کاهش نگرانی‌ها نسبت به احتمال ایجاد رکود اقتصادی در آمریکا، تا پایان روز جمعه حدود ۲ درصد صعود کرد تا هفته گذشته برای نخستین بار در یک ماه اخیر افزایش هفتگی را از خود به ثبت رسانده باشد.

بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدیت امریکا برای تحویل در فوریه ۸۷ سنت یا ۱.۹ درصد افزایش یافت و در قیمت 47 دلار و 96 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۵.۸ درصد افزایش ثبت کرد. شاخص قیمت نفت آمریکا ۲۴.۸ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس با 1 دلار و 11 سنت یا ۲ درصد افزایش، در قیمت 57 دلار و 6 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۷.۲ درصد افزایش نشان داد. قیمت نفت برنت، شاخص قیمت بازار جهانی، معادل ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

رشد هفتگی هر دو قیمت پایه پس از سه هفته کاهش متوالی روی داد. قیمت‌های نفت روز پنجشنبه که نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش چشمگیر تولید اوپک در دسامبر بود، افزایش پیدا کرده بودند.

اوله هانسن، تحلیلگر کالا در شرکت ساکسو بانک در این‌باره به وبسایت خبری مارکت‌واچ گفت: «در معاملات روز جمعه بازارها از کاهش تولید ماهانه اوپک و مذاکرات تجاری آتی آمریکا و چین آسوده خاطر شدند و این امر به رشد قیمت‌های نفت کمک کرد».

بازارها روز جمعه به بیانیه وزارت بازرگانی چین که دیدار هیاتی از مقامات بازرگانی آمریکا با همتایان چینی خود در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را تایید کرد، واکنش مثبت نشان دادند. دو طرف برای نخستین بار از زمان توافق دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین برای آتش‌بس تجاری ۹۰ روزه دیدار کردند.

آمار تولید و ذخایر نفت آمریکا که به دلیل تعطیلات سال نو دو روز دیرتر از موعد از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت این کشور برای دومین هفته متوالی تغییر چندانی نداشته است اما ذخایر محصولات نفتی رشد قابل توجهی را مشاهده کردند. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ دسامبر، تنها ۷ هزار بشکه رشد کرد و به ۴۴۱.۴ میلیون بشکه رسید.

در همین حال، تحلیلگران در نظرسنجی پایگاه خبری اس‌اند‌پی گلوبال‌پلاتس کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان 1 میلیون و 300 هزار بشکه در هفته گذشته را پیش‌بینی کرده بودند. موسسه امریکن پترولیوم، بزرگترین لابی نفتی آمریکا در واشنگتن، روز پنج‌شنبه کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان 4 میلیون و 500 هزار بشکه در هفته گذشته گزارش کرده بود. با این حال ذخایر بنزین آمریکا طی مدت مذکور 6 میلیون و 900 هزار بشکه و ذخایر میعانات معادل 9 میلیون و 500 هزار بشکه افزایش یافت.

مارکت واچ در گزارش خود از حال و هوای روز بازار نیز آورد که آمار رسمی که نشان می‌داد اقتصاد ایالات‌متحده در دسامبر ۳۱۲ هزار شغل ایجاد کرده و تخفیف نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی باعث شده تا چشم‌انداز تقاضا برای انرژی بهبود یابد. این گزارش چنین می‌نویسد: «آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب بود و به بانک مرکزی آمریکا اجازه می‌دهد به روند افزایش نرخ‌های بهره که برای بازارهای مالی موضوع حساسی است، ادامه دهد».

  تشویش در بلند مدت

قیمت نفت در سال گذشته با بزرگترین کاهش سالانه از سال ۲۰۱۵ روبرو شد و تحت تاثیر نوسان بازار سهام، عوامل ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز تیره‌تر تقاضا برای نفت، نفت برنت حدود ۲۰ درصد و نفت آمریکا حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد.

برای درک افق دراز مدت‌تر بازار می‌توان به برآورد موسسه اعتبارسنجی اس اند پی گلوبال ریتینگز اشاره کرد. این موسسه اعتبارسنجی با اشاره به وخامت وضعیت تقاضا برای کالاها، دورنمای قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را از ۶۵ به ۵۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را از ۶۰ به ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داد. این موسسه در بیانیه‌ای اعلام کرد ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین و همچنین اخبار کندی اقتصادی چین به نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز تقاضای جهانی برای نفت افزوده است. اس اند پی گلوبال ریتینگز در ادامه خاطرنشان کرد سطح بالای تولید نفت در روسیه و عربستان سعودی که پیش از توافق اوپک پلاس در دسامبر، به رکورد بالایی صعود کرد نیز در بازبینی دورنمای قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ موثر بود.  

با این همه و با وجود آشفتگی بازار جهانی، معامله‌گران عقیده دارند که قیمتهای نفت با کاهش تولیدی که از سوی اوپک در اواخر سال گذشته اعلام و هفته گذشته رسما آغاز شد، بهبود پیدا خواهد کرد. طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در دسامبر 32 میلیون 680 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش داشت زیرا عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت این گروه است، زودتر از موعد اجرای توافق کاهش تولید، به محدود کردن عرضه خود اقدام کرد.

ائتلافی از تولیدکنندگان جهانی معروف به اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه است، در هفتم دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان 1 میلیون و 200 هزار  بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته ۸ حلقه کاهش یافته و به ۸۷۷ حلقه رسید که نشان دهنده کندی روند رشد تولید این کشور است.

 

ارسال نظر